David Wallin David Wallin skrev:
Problemet menar jag är mer att så länge tillgången på el är svajig så kommer inte de elektrifierade stålverken att öppna. Och ett oljedrivet stålverk är definitivt smutsigare än ett eldrivet.

Någonstans hamnar vi vid en gräns där det finns tillräckligt många elbilar för att driva upp elpriserna även på natten så länge vi saknar baskraft.
Ja men vad är smutsigast, stålverket eller bilarna som man då inte kan elektrifiera?

Hur många elbilar krävs för att driva upp elpriset på natten då?

F fribygg skrev:
Lätt att hitta en leveransklar elbil är det inte, Bilab i Kungälv har en ID3a och vill du ha en ny folkvagn bensinare räcker det att du far till VAG i Helsingborg.
Det har ju varit bilbrist i två år nu, så jag är inte förvånad.

13th Marine 13th Marine skrev:
Ja men vad är smutsigast, stålverket eller bilarna som man då inte kan elektrifiera?

Hur många elbilar krävs för att driva upp elpriset på natten då?
1. Det vet inte jag. Du har mest troligt rätt i sak, men jag slirade iväg lite kring grundproblemet - att med vettig tillgång till el hade vi kunnat elektrifiera både bilar och stålverk och det vore ju utan tvekan det allra bästa.

2. Det återstår att se. Men många bäckar små - i vinter när det blir kallt på natten, elvärmen slår igång på max och vindkraften står stilla så är det ju inte en fördel direkt att slänga på en drös med elbilar också.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Min syster och svåger körde Sthlm-Härnösand i vintras. Tror att de laddade fem ggr på vägen. Tog ett antal timmar extra... :crysmile:
Stockholm - Härnösand. Ja på sommaren klarar min Kia det utan mellanlandning. På vintern skulle jag bli tvungen att stanna ca 15 min och fylla på lite.

Att ladda 5 gånger på den sträckan låter antingen som en skröna eller fel på bilen.

• Gilla
Bangan och 5 till
  • Laddar…
wildeside
13th Marine 13th Marine skrev:
Det har ju varit bilbrist i två år nu, så jag är inte förvånad.
Med mycket ironi!
Ingen brist på gamla billiga miljö monster fossildrivna bilar;).
Finns en o annan elbil på blocket.
Dagens klipp
Svart Volkswagen ID.4 i bilhall, skylt bredvid, registreringsskylt synlig, inomhusbelysning, polerad finish.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

24 månader kvar leasingkostnad 8900 ink service och försäkring
Baksidan är vad restvärdet är efter leasingen

M maria01 skrev:
Jag förstår vad du menar men många av mina bekanta har elbilar men bor stora städer men har ice bil med till helgerna och semestern så då måste mha 2 bilar
Varför behöver de en speciell bil till semestern och helgerna? D.v.s. varför funkar inte elbilen?

det tar mig 22 timmar med bensin bil till Malmö kan id 4 slå det?
Ingen aning. 22h från var?
Kör du så långt så inkluderar det troligtvis en övernattning så då kan du ladda en elbil under natten, d.v.s. ingen extra tid. Sedan kanske ett par-tre-fyra stycken ”sträcka på benen/wcbesök” stopp som kanske blir 10minuter längre så gissningsvis 22h och 30 minuter?

Sedan kan vi kika på ekonomin också;
22h med en medelhastighet av 70km/h ger en sträcka om ungefär 154 mil.
Kostnad med dieselbil; 154 mil x 0,55l/mil x 27kr/l = 2 286kr
Kostnad med elbil; 154 mil x 1,7kWh/mil x 5kr/kWh = 1 362kr

Ja attans vad dyrt det är med elbil...

• Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Har kört motorväg i 3 timmar nu bara sett 2 elbilar båda tesla p100 säger ju en del

Prata med en säljare för några månader sen han kör dagligen otroligt mycket och byter bil varje år han menar han skulle tänka sig köra elbil men det går inte skulle få nåt sålt för halva dagen skulle gå till att ladda och om han hittar en laddare så är priset högt han menar kungen bland sälj bilarna mercdes e klass och BMW 5 serien diesel

E Elajomannen skrev:
Stockholm - Härnösand. Ja på sommaren klarar min Kia det utan mellanlandning. På vintern skulle jag bli tvungen att stanna ca 15 min och fylla på lite.

Att ladda 5 gånger på den sträckan låter antingen som en skröna eller fel på bilen.

Ingen skröna. Däremot kan jag minnas fel, men minst tre ggr fick de ladda iaf. Kylan verkar ta mer på räckvidden än man förväntar sig.

Ingen skröna. Däremot kan jag minnas fel, men minst tre ggr fick de ladda iaf. Kylan verkar ta mer på räckvidden än man förväntar sig.
Konstig bil i så fall ! En vanlig folklig Kia har inte så stor temperaturkänslighet . De kanske har byggt en bil själva.....

• Haha
David Wallin
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Varför behöver de en speciell bil till semestern och helgerna? D.v.s. varför funkar inte elbilen?

Ingen aning. 22h från var?
Kör du så långt så inkluderar det troligtvis en övernattning så då kan du ladda en elbil under natten, d.v.s. ingen extra tid. Sedan kanske ett par-tre-fyra stycken ”sträcka på benen/wcbesök” stopp som kanske blir 10minuter längre så gissningsvis 22h och 30 minuter?

Sedan kan vi kika på ekonomin också;
22h med en medelhastighet av 70km/h ger en sträcka om ungefär 154 mil.
Kostnad med dieselbil; 154 mil x 0,55l/mil x 27kr/l = 2 286kr
Kostnad med elbil; 154 mil x 1,7kWh/mil x 5kr/kWh = 1 362kr

Ja attans vad dyrt det är med elbil...
för många stop med laddning menar dom missar en dag på det till sommarstugan och då har tagit up husvagns ägaren dom finns det mängder av här

22 timmar är nonstop från Bordeaux

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Diesel priset här är 1.85 idag

Min syster och svåger körde Sthlm-Härnösand i vintras. Tror att de laddade fem ggr på vägen. Tog ett antal timmar extra... :crysmile:
Med en WV ID4 som nämnts här innan fixas sträckan på ett stopp i 14 minuter ( som man ändå bör göra om man ska köra 42 mil).;
https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=d2d7295b-328e-40e4-9144-5eb7a12dbf03

D.v.s. det går lika fort med en elbil som en ICE-bil.

• Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
för många stop med laddning menar dom missar en dag på det till sommarstugan och då har tagit up husvagns ägaren dom finns det mängder av här

22 timmar är nonstop från Bordeaux
Att köra 22h nonstop är inte vettigt oavsett framdrivning i bilen. Behövde de varken äta eller gå på toaletten?

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
hsd
M maria01 skrev:
Diesel priset här är 1.85 idag
Euro föståss ;)

• Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Vad kostar det att ladda en elbil fult på ionity idag

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.