Vi står inför ett dilemma där vi ska bygga till huset med en större tillbyggnad och i och med det utöka antalet badrum. Vi går då från ett badrum med bara dusch till tre, varav ett med dusch, ett med dusch och bad och ett enbart toalett.

Vi har idag en bergvärmepump Nibe 1235 från 2008 med 160l inbyggd varmvattenberedare. Vid 2-3 längre duschar idag är varmvattnet slut vilket upplevs som ett litet men inte obetydligt problem som lär bli värre med 3x fler badrum.

När vi nu bygger om vill vi gärna undvika att investera i en ny värmepump i samma veva, jag vill gärna köra slut på den befintliga pumpen innan vi behöver byta.

Kan vi köp en fristående varmvattenberedare typ Nibe VPB S300 och koppla in den istället för den befintliga? Om jag fattar det rätt bör det bara vara att skifta röranslutningarna och flytta över temperaturgivarna. När sedan vår äldre pump rasar kan vi köp en ny utan integrerad varmvattenberedare.

Är det här en plan som kommer funka?

Det ska absolut fungera fast man kan få mecka lite med röranslutningarna. När det är en stor tillbyggnad kanske ni inte bör vänta för länge med att uppgradera värmepumpen med tanke på elförbrukningen.

• Gilla
Jomp3 och 1 till
  • Laddar…
Duschar man 10min/pers så kanske inte den inbyggda räcker. Har en Nibe 1210 med 160 eller 180l inbyggd har aldrig upplevt problem och vi är 7stk i hushållet ibland kan hända 4-5 duschar efter varann. Jag resonerar duscha för att man behöver inte för att det är skönt;) blir elräkningen billigare också :rofl:

Vi har en varmvattenberedare kopplad så att den ligger efter vår Nibe bergvärmepump. Det innebär att VP värmer nästan allt vatten, och VVB hjälper bara till att värma det lite till när det behövs. Om man ställer in temperaturen lite högre på VP än på VVB så kommer VVB sällan att behöva gå.

Eftersom det är 4-5 gånger dyrare att värma vattnet i VVB så är detta ett utmärkt alternativ.

• Gilla
Jomp3
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.