Det finns säkert massa ekonomer här. Hur räknar man ut räntan per månad med dessa faktorer?

Lån 150 000SEK
Ränta 5%
Avbetalningstid 10 år

P
Räntebetalningen sjunker vartefter skulden amorteras. Men om du har ett annuitetslån (samma betalning varje månad) kommer du totalt betala 40918 kr i räntor före ränteavdrag (28643 kr efter avdrag), fördelat på 120 månader (10 år) blir det 340 kr i månaden före avdrag och ca 240 kr/mån efter avdrag.

Tar du ett rakt lån (större betalningar i början, mindre vartefter räntorna minskar) kostar det 37 813 kr (315 kr/mån) före avdrag och 26 470kr (220 kr i månaden) efter avdrag om man fördelar det på alla månader.

I båda fallen tillkommer amorteringar förutom räntorna. I snitt 1250kr per månad.

Redigerat av moderator:
bra-byggare skrev:
Räntebetalningen sjunker vartefter skulden amorteras. Men om du har ett annuitetslån (samma betalning varje månad) kommer du totalt betala 40918 kr i räntor före ränteavdrag (28643 kr efter avdrag), fördelat på 120 månader (10 år) blir det 340 kr i månaden före avdrag och ca 240 kr/mån efter avdrag.

Tar du ett rakt lån (större betalningar i början, mindre vartefter räntorna minskar) kostar det 37 813 kr (315 kr/mån) före avdrag och 26 470kr (220 kr i månaden) efter avdrag om man fördelar det på alla månader.
Formel på det? :)

PS: Kollar jag Nordea med samma utgång så ligger man på ca 600kr/mån i ränta?

Redigerat:
Klarar man av att betala den extra räntan lånet för med sig, så ser jag ingen anledning till att vänta i 10år för att spara ihop renoveringskassan. Det handlar bara om att veta vilka marginaler man har.

P
Bricco skrev:
Formel på det? :)

PS: Kollar jag Nordea med samma utgång så ligger man på ca 600kr/mån i ränta?
Ja, de första månaderna är den kring 600kr/mån, men varefter skulden sjunker minskar också räntan, i slutet är räntan nästan 0 så i snitt blir det ca 300 kr /mån

abrovink skrev:
Klarar man av att betala den extra räntan lånet för med sig, så ser jag ingen anledning till att vänta i 10år för att spara ihop renoveringskassan. Det handlar bara om att veta vilka marginaler man har.
Om det tar en 10 år att spara ihop till 150000 så har man inga vidare stora marginaler. Frågan man kanske ska ställa sig, om man inte har kunnat/haft tillfälle till att spara ihop någon startpeng alls och inte har marginaler för mer sparande än en dryg tusenlapp per månad, är det då rätta tiden att konsumera något för 150.000 överhuvudtaget?

Crebel skrev:
Om det tar en 10 år att spara ihop till 150000 så har man inga vidare stora marginaler. Frågan man kanske ska ställa sig, om man inte har kunnat/haft tillfälle till att spara ihop någon startpeng alls och inte har marginaler för mer sparande än en dryg tusenlapp per månad, är det då rätta tiden att konsumera något för 150.000 överhuvudtaget?
Det behöver inte ha med marginalerna att göra, det kanske är den pengen man vill avvara på köket varje månad. Lånar du till köket räcker det också till avbetalningen.

AnneFi
Crebel skrev:
fast kan man inte lägga upp lånen så att man amorterar av dom i förtid om man vill?

jag personligen känner inget behov av att låna pengar som jag med lite jävlaranamma kan spara ihop på ett år.

bra-byggare skrev:
Fast det handlade väl inte om att inte ha råd, utan om att få det klart nu och inte om 10 år eller vad det nu skulle ta att spara ihop pengarna.
Ja, det var TS:s fråga och det kan man ju svara på. I den efterföljande diskussionen, om det var lämpligt eller inte att låna 100% för att få det klart nu, svarade jag FredikR. Tycker inte att det är OT!

P
Henri skrev:
Ja, det var TS:s fråga och det kan man ju svara på. I den efterföljande diskussionen, om det var lämpligt eller inte att låna 100% för att få det klart nu, svarade jag FredikR. Tycker inte att det är OT!
Jag uttrycket med dåligt, ditt vinlägg var inte alls OT. Jag menade att motivet för att låna är inte för att man inte har råd utan för att man vill få köket klart nu och inte om 10 år.

P
Crebel skrev:
Man måste ha råd att betala blanco-lånet så 1600kr per månad måste man kunna spara i alla fall för det är vad man måste betala på lånet (150kkr 5% 10år). Med motsvarande månadssparande som ger 2,6% bankränta (t.ex. Hoist spar) har man fått ihop pengarna till köket på ca 7år.

Kan ju finnas utrymme att ta det på huslånet, behöver inte bli blanco. Då blir det andra pengar.

P
abrovink skrev:
Kan ju finnas utrymme att ta det på huslånet, behöver inte bli blanco. Då blir det andra pengar.
Självklart blir det andra pengar. Men Bricco m.fl. diskuterade just blanco-lån i sammanhanget, därför jämförde jag med det.

Henri skrev:
Henri skrev: Gäller exemplet ett nyligen genomfört husköp med 100% belåning? Och sedan ytterligare full belåning för reparationer och tillbyggnad? I så fall "Oj då"!

Har ni inte råd att spara till reparationer och tillbyggnad så har ni naturligtvis inte råd att låna till det!
Vi lånade ju till huset också... kanske skulle sparat där med? :rolleyes:
Och som du säkert redan läst, men inte verkar förstått, så var frågan om vi behövde kök och garage nu eller sen när vi sparat ihop pengarna.. :)
Men jag är fullt medveten om att ränta ska betalas mm.
På samma sätt som om jag köpt ett dyrare hus med dubbelgarage och nyare kök.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.