52 777 läst ·
417 svar
53k läst
417 svar
Större renoveringar. Hur har ni löst det med pengarna?
Jag tror att många har liknande historier om bostadskarriärer och även historier om hur små gamla hus i sämre lägen har renoverats och byggts ut i omgångar med sparade pengar och där familjen jobbat på dagen och renoverat på kvällen för att till slut nå dit där de är idag, trots kanske låga löner och höga räntor.klaskarlsson skrev:
Men det finns dem som inte vill göra hundåren med att jobba övertid, jobba extra, leva sparsamt och tänka långsiktigt. Dessa har kunnat ha det bra ganska länge eftersom pengar har varit så billiga under så långt tid. Det nästan ses som en rättighet av vissa att direkt, utan att vänta, bo i nybyggt/nyrenoverat hus i bästa läget, köra två nya bilar, ha både sommarställe och fjällstuga och åka på chartersemester flera gånger om året och enbart betala låga räntor på amorteringsfria lån som aldrig ska behöva betalas tillbaka.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Har du verkligen en tjock-tv? Är du på riktigt? :wow:d^_^bbra-byggare skrev:Vad det gäller själva husköpandet håller jag med, det blir lite tokigt att vänta så länge att huset med den barnvänliga tomten blir verklighet först när den inte behövs längre.
Men med renoveringar ser jag annorlunda på det. Våra barn i förskoleåldern har hittills inte krävt granitskivor och rostfria vitvaror i köket, italiensk sjösten i badrummet eller designade vattenkranar. Det går i princip bara barnprogram på TV:n i vårt hus men jag har inte hört något gnäll om att Svampbob Fyrkant inte kommer till sin rätt på vår 12 år gamla tjock-TV.
Själva anser vi att det är snudd på kapitalförstöring att lyrenovera när barnen är små och sliter på allt så man nästan tror det bor termiter i huset. Vi skulle heller inte kunna utnyttja potentialen i ett nytt kök, badrum eller vardagsrum när vi vuxna ändå inte har tid att laga mat, ta ett skönt bad eller sitta och titta på en spännade film framför TV:n.
För egen del tycker jag det finns gott om tid för att spara ihop till både köksrenoveringar, badrumsrenveringar, ny TV och annat..
Min egen pappa gick bort i förtid och det får en helt klart att tänka på att leva i nuet istället för att spara och gneta till en framtid som man kanske inte ens får uppleva. Men min strategi är att inte toklåna och tokrenovera så mycket så snabbt som möjligt utan istället ha låga fasta kostnader och försöka vara ledig närhelst tillfälle ges istället för att vara tvingad att jobba för att dra in pengar till räntekostnader i många många år. Och jag är 70-talist.
(Låga omkostnader är iofs inget krav för att kunna vara ledig. Man skulle ju teoretiskt kunna låna för att finansiera ledighet på samma sätt som man lånar till renoveringar och annan materiell konsumtion, men det är nog utanför "normen" gissar jag.)
Annars håller jag med dig om att dyra nylagda parkettgolv och röd sparkbil med traktordäck av hårdplast inte rimmar så bra. Inte heller dyra eco wood-tapeter och ett nyinförskaffat set tuschpennor...
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
bra-byggare - jag är också 70-talist. Jag jobbar och gnetar, båda mina föräldrar gick bort innan de fyllde 60, jag har tre barn och frun och jag har samma bakgrund (stockholmsförort).
Vår lycka blev ombildning till hyresrätt, den ger oss insatsen till lån för att bygga hus, sen har vi kämpat på bra och har sjyssta jobb och rejäla inkomster. Som extra pensionsförsäkring har fruns föräldrar en helt obelånad stor lägenhet vid Mariatorget fylld med allehanda antikviteter. (Det är vår framtida amortering
)
Jag gjorde som många andra i min ungdoms dagar när pengarna började trilla in, istället för att spara några månader så köpte jag tvn, stereons osv på avbetalning i nåt år eller två. Nu har jag såklart växt upp lite och gör tvärtom, men jag förstår absolut mentaliteten. Vem orkar vänta om man inte behöver liksom...
Tjock-tv är för övrigt ypperligt till barnrum, mycket tåligare ruta på de där schabraken
Vår lycka blev ombildning till hyresrätt, den ger oss insatsen till lån för att bygga hus, sen har vi kämpat på bra och har sjyssta jobb och rejäla inkomster. Som extra pensionsförsäkring har fruns föräldrar en helt obelånad stor lägenhet vid Mariatorget fylld med allehanda antikviteter. (Det är vår framtida amortering
Jag gjorde som många andra i min ungdoms dagar när pengarna började trilla in, istället för att spara några månader så köpte jag tvn, stereons osv på avbetalning i nåt år eller två. Nu har jag såklart växt upp lite och gör tvärtom, men jag förstår absolut mentaliteten. Vem orkar vänta om man inte behöver liksom...
Tjock-tv är för övrigt ypperligt till barnrum, mycket tåligare ruta på de där schabraken
Hur tänkte du nu?Racernalle skrev:
För det första, om du inte vill bli betraktad som ett überarsle, skriv inte att folk uttrycker sig som ett überarsle. Passar bättre på Aftonbladets kommentarssidor än här...
För det andra så skäller du nedanför fel träd.
Jag adresserade folk som förkastade andras liv som torftiga utifrån missuppfattningen att den enda och allenarådande definitionen av ett gott liv var hög konsumtion.
Jag har absolut inte propagerat för en egen allenarådande definition av ett gott liv.
Det är en hel del inlägg om att det bara är folk som redan har mycket pengar som har en rimlig chans att spara till t.ex. en köksrenovering på 200.000 på ett bräde.
Men om man läser noga så är det få spara-förespråkare som verkligen har gjort just så. Man gör lite i taget i stället allt eftersom man får råd. Den strategin funkar oavsett inkomstnivå och jag misstänker att man totalt lägger ner mindre pengar på det sättet även oräknat räntan. Lånade pengar blir lätt Monopol-pengar. Vad gör 10.000 till på ett exklusivare material när man ändå ska låna 100.000?
10.000 intjänade pengar är man betydligt mer rädd om.
Och varför förutsätter vissa att alla måste lida och plågas och bli "gnidna gamla sura svärmorstyper" som väntar på att få råd med sitt nya kök? Eller vad det nu är man vill ha just då...
Vi har ett pyttelitet kök där man måste flytta sig från köksbordet för att det ska gå att öppna diskmaskinen eller ta fram bestick ur kökslådorna.
Om ett antal år förväntar jag mig att ett nytt stort kök ska tagit form bit för bit i min framväxande utbyggnad. Nice! Jag kommer skutta runt av nyhetens lycka och behag en period för varje signifikant del som kommer på plats, lättroad som jag är.
Men under tiden så är vi fyra personer som mår väldigt väl med varandra i vårt pyttelilla kök. Det är ju inte så att vi ställt hela livet på halt bara för att vi väntar på vårt nya kök. Nytt kök är helt enkelt ett "nice to have". Inte livsavgörande...
Om ni är av den läggningen att ni vill ha dyrt nytt kök NU, låna för all del. Men säg inte att ni MÅSTE. Och säg inte att enda alternativen är att man antingen måste vara rik, eller livsplågare.
Men om man läser noga så är det få spara-förespråkare som verkligen har gjort just så. Man gör lite i taget i stället allt eftersom man får råd. Den strategin funkar oavsett inkomstnivå och jag misstänker att man totalt lägger ner mindre pengar på det sättet även oräknat räntan. Lånade pengar blir lätt Monopol-pengar. Vad gör 10.000 till på ett exklusivare material när man ändå ska låna 100.000?
10.000 intjänade pengar är man betydligt mer rädd om.
Och varför förutsätter vissa att alla måste lida och plågas och bli "gnidna gamla sura svärmorstyper" som väntar på att få råd med sitt nya kök? Eller vad det nu är man vill ha just då...
Vi har ett pyttelitet kök där man måste flytta sig från köksbordet för att det ska gå att öppna diskmaskinen eller ta fram bestick ur kökslådorna.
Om ett antal år förväntar jag mig att ett nytt stort kök ska tagit form bit för bit i min framväxande utbyggnad. Nice! Jag kommer skutta runt av nyhetens lycka och behag en period för varje signifikant del som kommer på plats, lättroad som jag är.
Men under tiden så är vi fyra personer som mår väldigt väl med varandra i vårt pyttelilla kök. Det är ju inte så att vi ställt hela livet på halt bara för att vi väntar på vårt nya kök. Nytt kök är helt enkelt ett "nice to have". Inte livsavgörande...
Om ni är av den läggningen att ni vill ha dyrt nytt kök NU, låna för all del. Men säg inte att ni MÅSTE. Och säg inte att enda alternativen är att man antingen måste vara rik, eller livsplågare.
Ja, det är ju bara första gången man sparar ihop det som det märks nån skillnad. Köper man köket NU och får betala X hundra i månaden i räntor och amorteringar, så kan det ju jämföras med att spara dessa X hundra. Spararen slipper räntorna och är alltså klar med hela summan snabbare. För varje sånt här varv kan ju spararen göra nästa investering lite tidigare, eftersom det inte finns nån ränta att betala, medan lånaren som vill hålla jämna steg måste minska amorteringen elerl öka sin inkomst.Crebel skrev:
Det här som folk förespråkar att värdera upp huset och ta upp mer lån håller visserligen med lite tur, men man kommer ju inet ifrån att månadskostnaden ökar, altlså måste man öka sin inkomst, elelr ta ytterligare lån för att betla räntorna med.
Det intressanta är ju att de som lånar inte vill spara i förväg för att de inte vill leva på gröt när de har pengar över. Men det är ju de som hela tiden har för mycket månad kvar i slutet på pengarna. Vi som sparar kan ju alltid om det krisar en månad ta lite av sparpengarna och skjuta på köksrenoveringen en månad. Det kan man inte om köket redan är på plats.
Det finns ju dock inget som säger att man inte kan spara fastän man lånat till tex en köksrenovering, eller hur?Anna_H skrev:Det intressanta är ju att de som lånar inte vill spara i förväg för att de inte vill leva på gröt när de har pengar över. Men det är ju de som hela tiden har för mycket månad kvar i slutet på pengarna. Vi som sparar kan ju alltid om det krisar en månad ta lite av sparpengarna och skjuta på köksrenoveringen en månad. Det kan man inte om köket redan är på plats.
Som man kan ta av om det krisar.
Tja, du kan ju vända på det också, om man nu har råd att inte behöva vänta, varför ska man göra det?Anna_H skrev:
Det är ju som du själv påpekade några inlägg upp, det intressanta är ju om man klarar av den ökade månadskostnaden.