14 219 läst ·
34 svar
14k läst
34 svar
Större renovering av 2-plans 70-talshus
Vi testade att spruta kokhett vatten på, funkade inte så bra som på andra tapeter på övervåningen. Ånga har jag inte testat, kanske kan vara något att prova på ett ställe där det fortfarande finns kvar.oscarwww skrev:
Jag funderade på renoveringsgips, men de är dyrare än vanliga gipsskivor, så vår lösning blev att gipsa på ett lager gips på dessa väggar.
Vad roligt att se ett namn på den helvetestapeten! Jag hade den i hela lägenheten dock bara 60kvm så det var inte så jobbigt.. Men en vanlig tapetborttagare fungerar även om det tar längre tid jämfört med vanlig tapet! Rolig tråd att följa fortsätt uppdatera!
Denna tapet hos oss satt så in i Norden, så tapetborttagare hjälpte föga..H Husfixarn_90 skrev:
Kommer mera!
Som en lite fortsättning till föregående inlägg gällande den gamla klassiska strukturtapeten Helsinki.
Här har vi 2 st testmetoder igång. På den bakre väggen så har vi testat bredspackla hela väggen. Det gick inte, så det kan ni skippa att pröva. Problemet var att tapeten typ "bubblade" sig när spacklet torkade. På den främre väggen (vid trapphålet) så satte vi en gipsskiva, snabb och smidigt!
Jag lämnar väggarna för en stund och hoppar bakåt i tiden för att ge några före-bilder när vi just påbörjat arbetet med övervåningen.
Golvet slipat, men i övrigt orörd övervåning. Denna spaljé rev vi fram när vi rev upp det rum som var på denna plats. Trots att vi rivit upp och fått in ljus på övervåningen gör trätak och helspaljé att det är rätt dunkelt ändå.
Spaljén bortriven. Denna ska ersättas med halvhögt spaljé i vitt, vars modellnamn naturligtvis är Helsinki.
Grundfärg på.
Grundfärg + två lager takfärg och en helt annan känsla i rummet. En ny radiator och en tilluftsventil i vägg.
Som tur var så hade vi inte enbart Helsinki-tapet på övervåningen. Övriga tapeter gick faktiskt överlag bra att få bort genom att spruta på hett vatten och därefter jobba bort med tapetborttagningsverktyg.
Här pågår tapetborttagning i ett av barnens rum.
Samma vägg frigjord från tapet samt bredspacklad.
För er som läst tidigare inlägg i tråden vet att vi att flyttade runt en del saker i köket på nedervåningen. Exempelvis bytte vi plats på spisen. För att undvika onödiga 90-graders-svängar (skapar tryckfall och försvårar rensbarhet) på imkanalen valde jag att göra en ny förläggning av imkanalen genom övervåningen och upp på vind.
Här har vi kanalen monterad och infäst. Återanvände den gamla isoleringen i möjligaste mån då ny isolering kostar många slantar.
Inbyggd, gipsad och spacklad. Jag var lite orolig för hur den "bulan" skulle upplevas, men med lite taktisk inredning så har vi fått den att försvinna i rummet på ett bra sätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här har vi 2 st testmetoder igång. På den bakre väggen så har vi testat bredspackla hela väggen. Det gick inte, så det kan ni skippa att pröva. Problemet var att tapeten typ "bubblade" sig när spacklet torkade. På den främre väggen (vid trapphålet) så satte vi en gipsskiva, snabb och smidigt!
Jag lämnar väggarna för en stund och hoppar bakåt i tiden för att ge några före-bilder när vi just påbörjat arbetet med övervåningen.
Logga in
Skapa konto
Golvet slipat, men i övrigt orörd övervåning. Denna spaljé rev vi fram när vi rev upp det rum som var på denna plats. Trots att vi rivit upp och fått in ljus på övervåningen gör trätak och helspaljé att det är rätt dunkelt ändå.
Logga in
Skapa konto
Spaljén bortriven. Denna ska ersättas med halvhögt spaljé i vitt, vars modellnamn naturligtvis är Helsinki.
Logga in
Skapa konto
Grundfärg på.
Logga in
Skapa konto
Grundfärg + två lager takfärg och en helt annan känsla i rummet. En ny radiator och en tilluftsventil i vägg.
Som tur var så hade vi inte enbart Helsinki-tapet på övervåningen. Övriga tapeter gick faktiskt överlag bra att få bort genom att spruta på hett vatten och därefter jobba bort med tapetborttagningsverktyg.
Logga in
Skapa konto
Här pågår tapetborttagning i ett av barnens rum.
Logga in
Skapa konto
Samma vägg frigjord från tapet samt bredspacklad.
För er som läst tidigare inlägg i tråden vet att vi att flyttade runt en del saker i köket på nedervåningen. Exempelvis bytte vi plats på spisen. För att undvika onödiga 90-graders-svängar (skapar tryckfall och försvårar rensbarhet) på imkanalen valde jag att göra en ny förläggning av imkanalen genom övervåningen och upp på vind.
Logga in
Skapa konto
Här har vi kanalen monterad och infäst. Återanvände den gamla isoleringen i möjligaste mån då ny isolering kostar många slantar.
Logga in
Skapa konto
Inbyggd, gipsad och spacklad. Jag var lite orolig för hur den "bulan" skulle upplevas, men med lite taktisk inredning så har vi fått den att försvinna i rummet på ett bra sätt.
Planlösningen på övervåningen är sådan att det ligger tre sovrum på rad med fönster åt söder. I och med att vi har två barn så föll det sig således naturligt att de fick varsitt rum och vi har ett sovrum.
Som jag har pratat om tidigare var innerväggarna i detta hus verkligen minimalistiskt byggda med 45x30-reglar och en masonitskiva på vardera sida, d.v.s. plockepinnväggar med god lyhördhet. Därför blommade tanken upp i mitt huvud att åtgärda detta i samband med renoveringen. Tankarna landade slutligen i att vi byggde på innerväggarna i det mittersta sovrummet.
Ena sovrumsväggen uppreglad med 70-reglar framför befintlig vägg.
Andra sovrumsväggen uppreglad och isolerad.
Körde OSB+gips likt nedervåningen på dessa väggar.
Gipsat och spacklat och redo för tapetsering.
Tapetsering pågår.
Murstock samt befintliga platsbyggda garderober. Vi valde att renovera och behålla dessa. Slipade och målade, nya knoppar och magneter. Funkar utmärkt.
I mitt jobb har jag en del kontakter med olika folk inom byggnadsbranschen, bland annat har vi en akustiker på samma företag. Jag bad dem göra en simulering av den påbyggda väggen, och den motsvarar en vägg som man sätter mellan två stycken klassrum i en nybyggnation. Ljuden går naturligtvis andra vägar än genom väggen, men det dämpade ljudet markant.
Som jag har pratat om tidigare var innerväggarna i detta hus verkligen minimalistiskt byggda med 45x30-reglar och en masonitskiva på vardera sida, d.v.s. plockepinnväggar med god lyhördhet. Därför blommade tanken upp i mitt huvud att åtgärda detta i samband med renoveringen. Tankarna landade slutligen i att vi byggde på innerväggarna i det mittersta sovrummet.
Logga in
Skapa konto
Ena sovrumsväggen uppreglad med 70-reglar framför befintlig vägg.
Logga in
Skapa konto
Andra sovrumsväggen uppreglad och isolerad.
Logga in
Skapa konto
Körde OSB+gips likt nedervåningen på dessa väggar.
Logga in
Skapa konto
Gipsat och spacklat och redo för tapetsering.
Logga in
Skapa konto
Tapetsering pågår.
Logga in
Skapa konto
Murstock samt befintliga platsbyggda garderober. Vi valde att renovera och behålla dessa. Slipade och målade, nya knoppar och magneter. Funkar utmärkt.
I mitt jobb har jag en del kontakter med olika folk inom byggnadsbranschen, bland annat har vi en akustiker på samma företag. Jag bad dem göra en simulering av den påbyggda väggen, och den motsvarar en vägg som man sätter mellan två stycken klassrum i en nybyggnation. Ljuden går naturligtvis andra vägar än genom väggen, men det dämpade ljudet markant.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Råd vid renovering av större stentrappa
Altan & Uteplats -
Sälja hus i toppskick för ett större renoveringsobjekt
Köpa & Sälja hus -
Större renovering offert eller löpande räkning?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Fylla större spel mellan gipsskivor vid renovering av innervägg
Byggmaterial & Byggteknik -
Eftersöker bra tips på att hålla ordning på alla verktyg under större renovering
Verktyg & Maskiner