1 172 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Störningar på nätspänningen
Köpte ny musikanläggning och trodde först att det var fel på trafon i förstärkarens nätel. Den brummar i och för sig inte särskilt högt men klart hörbart när man sitter i soffan intill. I perioder ändrar desutom brummet frekvens och nivå.
Lämnade in den för garantireparation men fick tillbaka den med beskedet att man inte kunde höra något brum ens med stetoskop på labbet. Hemma lät den dock precis som innan.
Det känns som om jag har någon typ av störning på nätspänningen. Är det någon som har någon teori om vad detta kan bero på? Kan det ha att göra med en undermålig elinstallation? Huset är byggt på tidigt 70-tal.
Är detta något som en elinstallatör skulle kunna mäta fram?
Lämnade in den för garantireparation men fick tillbaka den med beskedet att man inte kunde höra något brum ens med stetoskop på labbet. Hemma lät den dock precis som innan.
Det känns som om jag har någon typ av störning på nätspänningen. Är det någon som har någon teori om vad detta kan bero på? Kan det ha att göra med en undermålig elinstallation? Huset är byggt på tidigt 70-tal.
Är detta något som en elinstallatör skulle kunna mäta fram?
Tja, ändrar det frekvens så verkar det kanske inte vara nätbrum för där är ju variationerna i frekvens väldigt små. Idag kopplas ju ofta ljudanläggningarna ihop med TV och/eller digitalbox och då är det ofta den vägen brum kommer in, i synnerhet om det handlar om kabel-TV. I såna fall kan ett mantelströmsfilter på antennkabeln hjälpa.
Den låter även om jag kopplar bort alla anslutningar. Dessutom är den inte inkopplad till vare sig TV eller kabel-antenn.
Om det inte är nätspänningen borde det ju vara radiostörningar. Funderar på om det kan vara grannens luftvärmepump ca10 meter bort på andra sidan ytterväggen men har inte lyckats konstatera något samband. Någon som vet omdet är vanligt med radiostörningar från luft/luftvärmepumpar?
Om det inte är nätspänningen borde det ju vara radiostörningar. Funderar på om det kan vara grannens luftvärmepump ca10 meter bort på andra sidan ytterväggen men har inte lyckats konstatera något samband. Någon som vet omdet är vanligt med radiostörningar från luft/luftvärmepumpar?
Om du har en gammal dålig dimmer kopplad på samma fas så kan de störa. Men då borde det sluta när den är fullt på eller av. Annars är det väll änklare att prova stereon hos någon vän för att se om det är något fel på din el. Jag tror att vissa företag skickar tillbaka olagad elektronik. Det har hänt mig mer än en gång att jag fått skicka iväg sakern igen och hota med ARN.
Vet inte om det gäller fortfarande men det har i vissa fall kunnat hjälpa att vända kontakten i vägguttaget så att fas och nolla skiftas.
Redigerat; Vad är det för förstärkare du köpt? Enkel "no name", känt fabrikat eller dyrare?
Redigerat; Vad är det för förstärkare du köpt? Enkel "no name", känt fabrikat eller dyrare?
Har provat att köra den på annan fas samt även att vända stickproppen. Ingen skillnad.
Halvdyr får man väl säga att förstärkaren är en NAD. Serviceteknikern ringde upp mig när han inte kunde konstatera något brum men hade ingen bra teori om vad det kunde bero på.
Halvdyr får man väl säga att förstärkaren är en NAD. Serviceteknikern ringde upp mig när han inte kunde konstatera något brum men hade ingen bra teori om vad det kunde bero på.
Du har problem med att transformatorn matas med likström från t.ex. dimmrar, switchade
nätaggregat m.m.
Den DC komponenten stör mättningen av transformatorkärnan.
Sök på div. audioforum så hittar du ritningar på sådana filter.
T.ex.
http://sjostromaudio.com/_unsql/hifi/dct01/index.html
nätaggregat m.m.
Den DC komponenten stör mättningen av transformatorkärnan.
Sök på div. audioforum så hittar du ritningar på sådana filter.
T.ex.
http://sjostromaudio.com/_unsql/hifi/dct01/index.html
Redigerat:
Klicka här för att svara