Nä men så borde det vara! att trädägare betalar självrisken och det flesta tror att det är så.
Det behövs en lagändring!
Jag vet att du tycker det då du verkar ha någon form av korståg mot träd nära hus. Jag håller inte alls med dig då jag anser att uppsåt är en avgörande del av rätten till skadestånd eller dylikt. Att det finns en risk gör inte att man måste göra precis allt för att motverka denna, bara rimliga åtgärder. Att ta ner träd för att de kanske kan falla är inte rimligt i min mening ej heller önskvärt. Där emot håller jag med nuvarande lagstiftning och prejudikat om strikt ansvar för den som faktiskt har en verksamhet inom det område som berörs, dvs i detta fall kan en skogsbonde i större grad hållas ansvarig för ett träd som faller över en grannes hus än en vanlig villaägare just för att den verksamhet som bedrivs är skogsbruk. Vilket också gör att man kan anta att kunskap om problem bör finnas samt krav på att motverka olyckor inom och som ett resultat av verksamheten finns samt att verksamheter krävs på en tydligare hänsyn till grannar.
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.