F
Carb120 Carb120 skrev:
Elområde 3
Det är fortfarande mycket pengar som skall ut även om SE3 ger lite bättre förutsättningar, se mitt inlägg ovan.

Mitt tips är att inte direkt välja bort batteri det ger 50% grönt bidrag på växelriktaren och batteriet. Däremot så är ni i princip låsta till 10kW växelriktare med batteri (finns nån som har eller är på gång med större hybridväxelriktare) och då skall nog installerad effekt på solpanelerna inte vara över 13kWp om ni kan få in panelerna i två riktningar.

Och för flexibilitetens och för batteriets livslängd så hade jag aldrig köpt nåt annat fabrikat på växelriktare/batteri som ger möjlighet till FCR-D stödtjänster, det är just ni där möjliheterna och de största förtjänsterna med batteri finns, och det är en extrem skillnad mot att stötta och kapa toppar. Det är även viktigt att ni har en leverantör som har ett samarbete med Checkwatt om man har tänkt sig den vägen för Checkwatt ansluter inte privatpersoner utan att dessa går via en installatör. Huawei har i dagsläge inte reaktionstiden för FCR och jag hade undvikit Huawei.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Absolut men vid tillfället jag svarade så var det bara 2 i kommentarsfältet och jag själv hade vart glad med info från andra .. ❤️
….. och nu svarade TS att det är SE3 så det blev ju väldigt fel i den viskleken
 
Jag skulle säga att ta in några fler offerter, en vän installerar 17,4kw för 200’ om någon vecka. Öst och väst med lite mindre växelriktaren.

Men med dessa priser( om du nu går vidare), så är min röst på den mindre och kolla att energieffektivisera huset. Blir ju dubbel vinst på det. Och LLVP funkar utmärkt som komplement till FLVP.
 
  • Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Storleken har betydelse 🙃och när sedan vissa partier stänger av allt som inte drivs av luft så säljer man å sitter lugnt I båten ..

Förhandla om å gå på den stora .. fyll taket till bredden .. kolla även med andra företag
Det beror på hur kalkylen ser ut. Vi maxa inte helt och installerar 10kwp för 124’. Huset gör av med ca 10000kwh/år så matcha bra efter energieffektivisering. Dock ej räknat med elbil och vi bor i SE4.

Tog en 10kw växelriktare så har plats att bygga ut iaf. Blir Tibber homevolt på 13kwh som extra nu :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Elpriset sätts från dag till dag. Så sent som i söndags så genererade solceller ett rekordstort minusnetto på rörliga elhandeln.

Att som företag ens säga vad du sparar eller tjänar på 30 år horisont när priserna en vinterdag är 8 kronor kWh och sen får man betala bolagen vissa timmar på vissa avtal en sommardag.

30år är extremt lång tid och varje hundra tusen nu måste upp i miljonbelopp i vinst på den tiden för att ens motsvara en dålig investering
 
  • Gilla
Carb120
  • Laddar…
Det lutar åt den mindre anläggningen. Fick en offert på en mellanvariant också. Men de gröna bidragen täckervinte på samma sätt, så det blir större investeringspeng per beräknad producerad kw.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
F fsn skrev:
….. och nu svarade TS att det är SE3 så det blev ju väldigt fel i den viskleke
Carb120 Carb120 skrev:
Det lutar åt den mindre anläggningen. Fick en offert på en mellanvariant också. Men de gröna bidragen täckervinte på samma sätt, så det blir större investeringspeng per beräknad producerad kw.
Du vet ju bäst vad som passar dig och din plånbok ..
 
  • Gilla
Carb120
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Jag skulle säga att ta in några fler offerter, en vän installerar 17,4kw för 200’ om någon vecka. Öst och väst med lite mindre växelriktaren.

Men med dessa priser( om du nu går vidare), så är min röst på den mindre och kolla att energieffektivisera huset. Blir ju dubbel vinst på det. Och LLVP funkar utmärkt som komplement till FLVP.
Vi har tagit in offerter från tre företag som samtliga har god ekonomi, totalentreprenad, garantier över standard eller mer osv. Panelerna företagen har erbjudit har dock diffat mycket i effekt. Vi känner oss trygga med det här företaget som vi funderar på att anlita.
Vad är det för företag din vän anlitar?
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Carb120 Carb120 skrev:
Vi har tagit in offerter från tre företag som samtliga har god ekonomi, totalentreprenad, garantier över standard eller mer osv. Panelerna företagen har erbjudit har dock diffat mycket i effekt. Vi känner oss trygga med det här företaget som vi funderar på att anlita.
Vad är det för företag din vän anlitar?
Ett lokalt bolag i Vellinge, Skåne. Growatt växelriktare och 41 paneler på båda sidorna av taken.
 
B buffyin skrev:
Ett lokalt bolag i Vellinge, Skåne. Growatt växelriktare och 41 paneler på båda sidorna av taken.
Låter som ett jättebra pris. Är panelerna av god kvalitet?
 
F fsn skrev:
Det är fortfarande mycket pengar som skall ut även om SE3 ger lite bättre förutsättningar, se mitt inlägg ovan.

Mitt tips är att inte direkt välja bort batteri det ger 50% grönt bidrag på växelriktaren och batteriet. Däremot så är ni i princip låsta till 10kW växelriktare med batteri (finns nån som har eller är på gång med större hybridväxelriktare) och då skall nog installerad effekt på solpanelerna inte vara över 13kWp om ni kan få in panelerna i två riktningar.

Och för flexibilitetens och för batteriets livslängd så hade jag aldrig köpt nåt annat fabrikat på växelriktare/batteri som ger möjlighet till FCR-D stödtjänster, det är just ni där möjliheterna och de största förtjänsterna med batteri finns, och det är en extrem skillnad mot att stötta och kapa toppar. Det är även viktigt att ni har en leverantör som har ett samarbete med Checkwatt om man har tänkt sig den vägen för Checkwatt ansluter inte privatpersoner utan att dessa går via en installatör. Huawei har i dagsläge inte reaktionstiden för FCR och jag hade undvikit Huawei.
FCR-D är nytt för mig. Får visst läsa på mer.
Vi har möjlighet att välja mellan Huawei och Sungrow, jag vet inte om den senare är bättre.
 
Carb120 Carb120 skrev:
Låter som ett jättebra pris. Är panelerna av god kvalitet?
Vet ej så mycket om panelerna föutom 430. Gissar på svarta och kinesiska.

I denna tråden från maj så fick TS två offerter och kinesiska paneler gick på pris på 13432 kr/kW https://www.byggahus.se/forum/threads/jaemfoerelse-tva-solcellspaket-ngt-bra.488349/


Carb120 Carb120 skrev:
FCR-D är nytt för mig. Får visst läsa på mer.
Vi har möjlighet att välja mellan Huawei och Sungrow, jag vet inte om den senare är bättre.
Här är checkwatts lista med växelriktare o tillverkare iaf
https://docs.google.com/presentatio...oKAtF2tjK13WaZRfHSnV4pcFyJg/export?format=pdf
 
I
En sådan anläggning på 13 kWp för 220 kr, hur lång tid säger de att den återbetalar sig på egentligen? Vi fick förslag förra sommaren på en 15 kWp på 200 kr och då sa man 7 år i bästa fall och nu är väll el läget lite bättre än då. För vår del var det på tok för många lösa parametrar som kunde ställa till det för återbetalningstiden så vi skippade, priserna behöver komma ner igen!

Med batteri vet jag att man betala av en anläggning mycket snabbare men det gäller att förstå systemet och veta hur det ska skötas.

19.4 kWp / år är väldigt högt, vi bor i SE4 och har ett hus som är 230 kvm från 70 talet och det drar runt 12-13 KWp vilket jag förstått är ganska normalt. Kanske borde ni satsa de där 220 000 på att effektivisera huset(värme).
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
I Ironside skrev:
En sådan anläggning på 13 kWp för 220 kr, hur lång tid säger de att den återbetalar sig på egentligen? Vi fick förslag förra sommaren på en 15 kWp på 200 kr och då sa man 7 år i bästa fall och nu är väll el läget lite bättre än då. För vår del var det på tok för många lösa parametrar som kunde ställa till det för återbetalningstiden så vi skippade, priserna behöver komma ner igen!

Med batteri vet jag att man betala av en anläggning mycket snabbare men det gäller att förstå systemet och veta hur det ska skötas.

19.4 kWp / år är väldigt högt, vi bor i SE4 och har ett hus som är 230 kvm från 70 talet och det drar runt 12-13 KWp vilket jag förstått är ganska normalt. Kanske borde ni satsa de där 220 000 på att effektivisera huset(värme).
8,5 år enligt offerten.
 
F fsn skrev:
Det är fortfarande mycket pengar som skall ut även om SE3 ger lite bättre förutsättningar, se mitt inlägg ovan.

Mitt tips är att inte direkt välja bort batteri det ger 50% grönt bidrag på växelriktaren och batteriet. Däremot så är ni i princip låsta till 10kW växelriktare med batteri (finns nån som har eller är på gång med större hybridväxelriktare) och då skall nog installerad effekt på solpanelerna inte vara över 13kWp om ni kan få in panelerna i två riktningar.

Och för flexibilitetens och för batteriets livslängd så hade jag aldrig köpt nåt annat fabrikat på växelriktare/batteri som ger möjlighet till FCR-D stödtjänster, det är just ni där möjliheterna och de största förtjänsterna med batteri finns, och det är en extrem skillnad mot att stötta och kapa toppar. Det är även viktigt att ni har en leverantör som har ett samarbete med Checkwatt om man har tänkt sig den vägen för Checkwatt ansluter inte privatpersoner utan att dessa går via en installatör. Huawei har i dagsläge inte reaktionstiden för FCR och jag hade undvikit Huawei.
Det där låter intressant, har läst lite om det nu. Men man lär få rätt hyggligt betalt om man nu behöver installera Checkwatts dosa för 10.000.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.