Hej

Jag murade om skorstenen ovan nock ifjol och fick godkänt av sotaren med anmärkning på att det läcker lite mellan kanalerna (4st) långt ner. Skorstenen var inte använd på ca 30år. Jag skulle vilja glidgjuta men har en skarp krök på skorstenen som försvårar.Tänker därför sätta in ett insattsrör/slang. Det går en kakelugn och vedspis på samma kanal. Kakelugnens rökrör går ut högre än vedspisen, så jag sätter bottenkonan strax ovan för det. Nedanför bottenkonan finns det en ventilationskanal från spiskåpan vägg i vägg, ska försöka täta där med murbruk.

Några funderingar som återstår: rökkanalen är på minsta stället, vad jag kan se 15x15cm, vad ska jag använda för storlek på insattsröret? Är det beroende på effekten på köksspisen/kakelugnen eller ska jag ta så grovt som möjligt? Emaljerad vedspis från 50-talet.

Jag är rädd att kröken på skorstenen är mycket kraftig, nästan horisontell, hur böjligt är rökröret? Är det lättare att få in ett smalare rör, men förlorar jag drag på det? Är det mer värt att ta upp ett hål i själva kröken om det strular?

Är det en ide att köpa ett plaströr först, typ dräneringsslang på 150cm diameter, och se om den går ner? Så det inte är trängre längre ner i skrotstenen.

Renoverad tegelskorsten på rött hustak med ställningar runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schematisk ritning av skorsten med markerade rökkanaler, ventilation och insatsrör.
Skapa konto

Tack för svar och andra kommentarer

• Emaljerad vedspis från 50-talet med gryta på spisen och köksredskap på väggen.
    Skapa konto
Fick svar på några av frågorna här: https://www.soliduct.se/insatsrorsdimensionering/i-37.htm

"Kontrollera rökkanalens dimension och eventuella krökningar, prova praktiskt att föra ner något hela vägen genom kanalen. Välj därefter rätt dimension av rör med vår tabell som riktlinje.

Kakelugn Ø110-120
Olja Ø100-110
Pellets 15-20kW Ø100-110
Braskamin Ø120-150
Insats i öppen spis Ø120-150 (liten insats, kan räcka med Ø110)
Öppen spis Ø150-200"

Då satsar jag på 110mm.

• Gilla
Niburu och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.