2 482 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
Storlek på anläggning
Ah, lite hjärnsläpp här. Om man ökar sin egenförbrukning så både köper och säljer man mindre. Men det minskar inte den överskjutande delen där man inte får 60-öringen. Sorry.O Ove Fredriksson skrev:
MrDizzy: lite sammanblandning här av skatter och bidrag. Ja, det du skriver om microproduktion stämmer. Elhandlare kunde tidigare lägga på en producentavgift på runt 1.200:-/per år om man sålde mer än köpte, men det har nu enligt lag försvunnit för att inte bromsa sådana som mortimer
Energiskatt betalar man inte från Grön el förrän ens totala effekt kommer över 500kW (eller nå't däromkring). Detta höjdes för ca ett år sedan från 250kW. Detta är bara ett problem för t.ex. kommuner som äger flera anläggningar där var och en uppfyller kraven för mikroproduktion men som tillsammans kan bli över 500kW.
Syd-sydöstM mortimer skrev:
fyllde hela taket liggande 29paneler.
Skulle iofs kunna sätta paneler på uterummet jag byggt i väst för att ta 10-> kväll , men där tänkte jag sätta solvärme paneler som värmer vatten till både Pool och Acktank
Men visst har man även väst & öst paneler så ökar man egenanvändningen, men frågan är hur mycket då mina paneler leverar tidigmorgon till 18-19 på kvällarna på sommaren & just på sommar månaderna så är det ju inte mycket värme heller som behövs.
Det är därför jag är väldigt tveksam till att man kommer upp i 35-40% utan elbil
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Avdrag vid försäljning för kostnader för gemensamhetsanläggning
Juridik -
Startat projekt med batterier till befintlig solcellsanläggning
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Storlek walk-in-shower?
Badrum -
Storlek på solcellsanläggning?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Vilken storlek på solcellsanläggning?