Hej,

Jag skall byta panna och ackumulator i mitt system.
I valet av panna begränsas jag till ca 30-35 kw på grund av diametern i skorstenen. Den är ca 8m meter hög och en diameter på 125.
Ser man på specarna avseende skorsten till en modern vedpanna med fläktstyrd förbränning blir det en panna på ca 30-35 kw.

Jag kommer att ha lågtryckssystem mellan panna och ackumulator och den kommer att vara nergrävd utanför källaren pga. utrymmesbrist.

Huset är från 1850 på ca 180 kvadrat och relativt oisolerat...

Jag skulle vilja ha lite synpunkter gällande storlek på ackumulatorn, hur stor ackumulator skall jag ha?
Pannan skall ju inte gå "hela tiden" bara för att värma upp tanken...
Tror man rekomenderar 2000 liter till en sån panna, men kan jag ha 3000 liter och få det ännu bättre, eller blir det "för mycket" för pannan att värma upp?

Redigerat:
3000L är det absolut minsta du ska tänka på.
Har du plats, inkl för MYCKET isolering, så var inte rädd för att gå upp på 4-5000L.

Men hur ska du hålla en tank torr och isolerad nergrävd i marken utomhus? Blir det inte bra så värmer du ju marken, inte huset.

En tank har (Nästan) inte med pannans storlek att göra. Den har med Husets storlek att göra.

Har du -25 grader och blåsväder krävs det troligtvis 5m3 för att hålla huset varmt ett dygn. Blåsväder är inte att leka med.
Då blir det många brasor innan tanken är varm igen. Skulle tipsa om en dubbelt så stor panna.

Mats

Eftersom du gräver och bygger tanken utomhus ska du inte "fega" med storleken, normalt begränsas storleken av utrymmesskäl inomhus, du har ju smart nog kringgått det problemet så...

Eftersom att du väljer klokt nog också väljer ett lågtryckssystem så ligger väldigt liten del av totalkostnaden i storleken för tanken, ytterligare ett skäl varför du inte ska "fega" på storleken

Det finns ju ingen lag skriven som säger att man måste alltid vid alla tillfällen nyttja maximalt den lagringskapacitet i energi vad ens ackumulatortank klara, ännu en aspekt på varför man inte ska "fega" på storleken på ackumulatortanken när man har möjligheten

Jag tror nog också att du kan finna en panna med bättre kapacitet än 30-35kw som ändå klara sig bra med en skorsten på 8 M x 122 kvadrat/cm3, dem med sugfläkt kräver/klarar i regel lite mindre

/R

Tänk på att det ska vara rimligt att fylla tanken på en kväll. Jag tippar på att en 30kW panna klarar att fylla mellan 2500-3500l på 8-10 timmar om allt är som det ska. Gissningsvis om du har en panna med hyfsat stort ved utrymme så brinner pannan i ca 3 timmar på ett ilägg. Kommer du då hem kl 17 så hinner du med 17,00, 20,00 & 23,00 innan det är dags för bingen.Har du då snittat 25kW (som är väldigt bra för en 30kW´s panna)i dessa 9 timmar så blir det 225kWh minus förbrukning så låt säga ca 200kWh.Då har du höjt tempen från 40°C till 90°C på 3500l i absolut bästa fall, rimligtvis har du bara fyllt 2500l.

Eller köp en större panna(60kW) & ännu större tank(5m³) med massor av isolering(>50cm) + en fet toppmonterad rökgasfläkt. Vill du ha min synpunkt så är det det sista som gäller.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.