Hej!
I färd med badrumsrenovering och behöver förhålla mig till många trånga mått.
Jag har ett rektangulärt rum som är 128cm smalt, och tänker använda innersta delen för att dela av till en takdusch i ett utrymme som då blir 90*128cm
Jag hade tänkt mig en fast duschvägg på
67cm, vilket alltså lämnar 61 cm ”öppet” ut.
Men nu ser jag att de takduschar vi tittar på bygger nästan 60 cm ut från vägg, dvs duschväggen på 67 cm täcker med nöd och näppe duschens huvud... och sen ska man ju stå där under och skvätta med.
Om jag tar en bredare duschvägg på 77cm blir den öppna ingången bara 51 cm. Jag tycker det känns lite smalt givetvis, men ganska ok.
Någon som har en så trång passage mellan vägg och duschvägg?
Hur mycket skvätter en takdusch egentligen?
En lösning med flera dörrar eller vikdörrar är svår pga rummets övriga möblemang...
I färd med badrumsrenovering och behöver förhålla mig till många trånga mått.
Jag har ett rektangulärt rum som är 128cm smalt, och tänker använda innersta delen för att dela av till en takdusch i ett utrymme som då blir 90*128cm
Jag hade tänkt mig en fast duschvägg på
67cm, vilket alltså lämnar 61 cm ”öppet” ut.
Men nu ser jag att de takduschar vi tittar på bygger nästan 60 cm ut från vägg, dvs duschväggen på 67 cm täcker med nöd och näppe duschens huvud... och sen ska man ju stå där under och skvätta med.
Om jag tar en bredare duschvägg på 77cm blir den öppna ingången bara 51 cm. Jag tycker det känns lite smalt givetvis, men ganska ok.
Någon som har en så trång passage mellan vägg och duschvägg?
Hur mycket skvätter en takdusch egentligen?
En lösning med flera dörrar eller vikdörrar är svår pga rummets övriga möblemang...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Det är klart att det skvätter runt en takdusch när man använder den, vattnet studsar ju på kroppen, och ibland vill man väl använda handduschen och då kan ju vattnet hamna lite var som helst.
På vilket sätt går det inte att använda vikdörr, dvs. en dörr med ett extra gångjärn på mitten?
På vilket sätt går det inte att använda vikdörr, dvs. en dörr med ett extra gångjärn på mitten?
Det går ju rent praktiskt att montera en vikdörr men så som måtten i rummet är, och med wc-stol utanför, skulle vi behöva specialbeställa en sådan lösning. Jag inbillar mig också att det vore skönt att slippa att fläka runt en vikdörr i glas och vara försiktig med övrig inredning.
Samtidigt är mitt alternativ att köra på en 77cm fast vägg som då lämnar 51 cm öppning in till duschnischen...
Min fru tycker det går fint men jag har svårt att visualisera hur mycket man kommer uppleva det som tajt...
Samtidigt är mitt alternativ att köra på en 77cm fast vägg som då lämnar 51 cm öppning in till duschnischen...
Min fru tycker det går fint men jag har svårt att visualisera hur mycket man kommer uppleva det som tajt...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Bra tips, testade faktiskt nu i morse. Klart det är smalare än vanligt, men inte jättekonstigt.BirgitS skrev:
Egentligen lättare än att pilla med en dörr som ska öppnas & stängas.
Någon annan som har en så smal nisch hemma?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lade till en bild på hur det kommer se ut när man kliver in i rummet. Det representerar rätt mått på duschvägg och takdusch, men vi kommer sätta smidigare handdukstorkar som inte sticker ut så mycket från väggen (INR BOW).
Någon som tycler detta ser helt galet/ok ut?
feedback uppskattas
Någon som tycler detta ser helt galet/ok ut?
feedback uppskattas
Hej

Hej! Hur gjorde ni? Är i exakt samma situationC Carlf81 skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Sätta fast skärmvägg på berg
Altan & Uteplats -
Stolpfäste i storlek mindre
Inredning -
Efter köp av fastighet har lantmäteriet justerat ned storleken
Juridik -
Dyckertstorlek för att fästa innerpanel i 16mm Plywood/glespanel
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilka mått måste en fast monterad skärmvägg i dusch ha?
Vatten & Avlopp