Vi håller på med ett staketprojekt och har funderingar på hur man konstruerar ett par större grindstolpar, putsade. Ungefär som de här på Lambohovs säteri kanske något mindre. På yttersidan om varje stolpe finns en meterhög stenmur som man skulle kunna nyttja, kanske kunde man fästa i den för extra stabilitet?

Hur tror ni man ska göra? Lecablock? Gjuta i form, hur? Tacksam för alla tankar.

Hur tror ni man ska göra? Lecablock? Gjuta i form, hur? Tacksam för alla tankar.
Mjo, men tänkte mest på konstruktionen. Man kan ju alltid putsa ytan i efterhand?
Redigerat:
Gjuta är ju det säkraste! Då kan du få en säker förankring i grunden.
Ev skulle du kunna använda färdiga skorstensmoduler typ Isokern, beror såklart på vilket sektionsmått du ska ha.
Ev skulle du kunna använda färdiga skorstensmoduler typ Isokern, beror såklart på vilket sektionsmått du ska ha.
Jag kan en del om hus men gjuta det är jag kass på. Det går förstås men det blir ett jäkla jobb att göra en form antar jag, en form som håller. iofs så kan kanske lista upp invändigt i formen och få till de där spåren direkt så slipper man putsa, det borde man spara en hel del tid på. Går det? Hur tjock skulle väggen behöva vara?
Skorstensmoduler lät trevligt, men jag antar att man då kommer betala för en massa värmeisolering etc i onödan.
Håller lecablock tror ni? Helst ska man ju kunna hänga ett par grindar i dom förstås. Limma lättbetongskivor?

Skorstensmoduler lät trevligt, men jag antar att man då kommer betala för en massa värmeisolering etc i onödan.
Håller lecablock tror ni? Helst ska man ju kunna hänga ett par grindar i dom förstås. Limma lättbetongskivor?
Redigerat:
Det är onekligen en bra ide med skorstensmoduler. Jag får kolla upp det.
Vad tror ni som kan gjuta, skulle man kunna få spåren i stolpen om man fäster en trekantslist på insidan av formen? Är det svårt eller är det bara fylla med löst blandad cement? Vad tror ni på för tjocklek på väggarna, räcker 10 cm? Antar att det blir ett jäkla tryck i formen, kan man gjuta i omgångar?
Vad tror ni som kan gjuta, skulle man kunna få spåren i stolpen om man fäster en trekantslist på insidan av formen? Är det svårt eller är det bara fylla med löst blandad cement? Vad tror ni på för tjocklek på väggarna, räcker 10 cm? Antar att det blir ett jäkla tryck i formen, kan man gjuta i omgångar?
Någon som har en aning om det går att gjuta i en form med lister invändig? Fyller bruket upp kring listen eller kan det bli problem?
@ SBH, Nhqp. Ok, så jag kan alltså överväga att mura ändå...
@ SBH, Nhqp. Ok, så jag kan alltså överväga att mura ändå...
Visst det går bra att gjuta med lister i formen (helst målade eller lackade så blir det lättare att formriva och så sväller de inte upp så mycket). För att det skall bli riktigt bra bör du vibrera betongen så att den fyller upp formen ordentligt. 10 cm tjocka väggar med en kärna av cellplast eller kanske lecablock bör bli riktigt stabilt. Läs in dig på formbyggande bara för det behövs riktigt stabila formar om du skall gjuta höga stolpar.
Tackar för svaret! Hur vibrerar jag något som är 10 cm brett? Har du något tips om var jag ska börja inläsandet om formbyggande?
Du sticker ner en vanlig stavvibrator i formen bara. Finns att hyra överallt eller så kan du köpa här t.ex:
http://www.jula.se/betongvibrator-1600-w-271002
Angående formbyggande har jag inga direkta länkar, finns bra info på forumet om du söker lite. Här finns lite bilder på olika formar för inspiration:
http://www.byggai.se/Sidor/Filer/0016-32ESB1.pdf
Bygger du en liknande form som den på sidan 11 fast med reglar och formplywood istället så bör det funka.
http://www.jula.se/betongvibrator-1600-w-271002
Angående formbyggande har jag inga direkta länkar, finns bra info på forumet om du söker lite. Här finns lite bilder på olika formar för inspiration:
http://www.byggai.se/Sidor/Filer/0016-32ESB1.pdf
Bygger du en liknande form som den på sidan 11 fast med reglar och formplywood istället så bör det funka.