9 091 läst ·
37 svar
9k läst
37 svar
Stora problem med golfbollar i trädgården
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Äh, det räcker med några (billiga) hjälmar när man går ut i trägården.
Och alla golfare ropar väl FÅR när de klipper till
Och alla golfare ropar väl FÅR när de klipper till
Om golfbanan låg där först så borde ett skydd för golfbollar vara ett krav för att bebygga för bostäder och inget som drabbar golfklubben. Är det från början tomter för bostäder så blir det ju lite knepigare. Vi har ändring av detaljplan där industrifastighet skall detaljplaneras som bostadsmark och då villkoras skydd mot golfbollar och det är exploaterande bolag som skall lösa det.elpaco skrev:
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Jag anser att får faktiskt är en av de bästa lösningarna på alla golfrelaterade problem.
Det är ju ett oförsvarligt slöseri att använda såna där stora ytor betesmark för några konstiga typer att jaga vita bollar på när man i stället kan föda upp till exempel får på marken...... och kanske låta golfarna spela någon enstaka runda på en äkta fårbetad green lik den där sporten uppstod i Saint Andrews.
Jag för min del tycker att den som har råd att spela golf också borde ha råd att skydda ofrivilliga offer från att skadas eller få sin egendom skadad av hobbyn. När jag idkar vedhuggning som hobby och råkar fälla ett träd över någons hus är jag minsann ersättningsskyldig. När jag kör hem skrotlass är det minsann mitt ansvar att se till att inga trafikanter skadas av överbreda eller överlånga eller tunga lass.
Rimligtvis borde samma princip gälla för golfare när de idkar sin hobby.
Det är ju ett oförsvarligt slöseri att använda såna där stora ytor betesmark för några konstiga typer att jaga vita bollar på när man i stället kan föda upp till exempel får på marken...... och kanske låta golfarna spela någon enstaka runda på en äkta fårbetad green lik den där sporten uppstod i Saint Andrews.
Jag för min del tycker att den som har råd att spela golf också borde ha råd att skydda ofrivilliga offer från att skadas eller få sin egendom skadad av hobbyn. När jag idkar vedhuggning som hobby och råkar fälla ett träd över någons hus är jag minsann ersättningsskyldig. När jag kör hem skrotlass är det minsann mitt ansvar att se till att inga trafikanter skadas av överbreda eller överlånga eller tunga lass.
heimlaga skrev:Jag anser att får faktiskt är en av de bästa lösningarna på alla golfrelaterade problem.
Detta är ett forum för fastighetsägare som heter bygga hus.se, verkar som du har hamnat fel eller bara provocerar.
Självklart har fastighetsägare regelvärka att rätta sig efter, typ detaljplaner osv.
Det du utrycker hör mer hemma i någon redneck tråd på något obskyr hemsida.
Ursäktac att jag inte kunde hålla mig riktigt saklig men jag blir ibland fruktansvärt trött på sånt där.
Jag är fattig och tvingas emellanåt bryta lagar helt enkelt för att jag saknar pengarna som krävs för att kunna följa lagen och måste få saker gjorda likväl om inte mitt liv och min ekonomi skall haverera totalt. Jag anses juridiskt ha fullt ansvar för alla skador som min aktivitet kan åsamka andra hur nödvändig aktiviteten än är.
Samtidigt ser jag hur rika som till exempel spelar golf för sitt nöjes skull inte alltid måste ta samma ansvar för de skador de förorsakar..... med aktiviteter som de inte ens måste göra för att inte gå i personlig konkurs och hamna på socialbidrag.
Till slut tappar man respekten för dem. Jag ber om ursäkt men det är en naturlig följd.
Jag är fattig och tvingas emellanåt bryta lagar helt enkelt för att jag saknar pengarna som krävs för att kunna följa lagen och måste få saker gjorda likväl om inte mitt liv och min ekonomi skall haverera totalt. Jag anses juridiskt ha fullt ansvar för alla skador som min aktivitet kan åsamka andra hur nödvändig aktiviteten än är.
Samtidigt ser jag hur rika som till exempel spelar golf för sitt nöjes skull inte alltid måste ta samma ansvar för de skador de förorsakar..... med aktiviteter som de inte ens måste göra för att inte gå i personlig konkurs och hamna på socialbidrag.
Till slut tappar man respekten för dem. Jag ber om ursäkt men det är en naturlig följd.
heimlaga skrev:Ursäktac att jag inte kunde hålla mig riktigt saklig men jag blir ibland fruktansvärt trött på sånt där.
Du får nog läsa på lite och inte förlita dig hörsägen och annat byskvaller.
Ser fram emot hur du avslutar dina inlägg med att ha besökt "närmsta" golfklubb och bekantat dig med personerna och gjort en runda.
Se det som ett studiebesök och utvecklande!!
Förstår inte riktigt vad du menar nu. Tycker du att man inte skall ta ansvar för de ev. skador ens handlingar kan orsaka?Sir James skrev:
Eller hänger du upp dig på vad heimlaga uttryckte om golfsporten och att heimlaga anser att man kan använda den marken på golfbanan till bättre saker?
Att göra en golfrunda kostar en massa pengar som jag behöver till annat men jag litar på att det finns hyggliga människor där också liksom överallt annars.
Vad jag säger är att alla som försvarar kringflygande golfbollar UTANFÖR GOLFBANAN också måste ta hänsyn till en gammal traktor med överbred last som blockerar hela vägen i 15 kilometer i timmen utan belysning bakåt..... och vara snäll mot den som vittjar er soptunna.
Mina synpunkter på golkfsporten hänger ihop med att jag ofta får höra att jag är för dyr på grund av min arbetsskada.
Är samhället så resursfattigt måste man prioritera och då går produktion före nöjen.
Vad jag säger är att alla som försvarar kringflygande golfbollar UTANFÖR GOLFBANAN också måste ta hänsyn till en gammal traktor med överbred last som blockerar hela vägen i 15 kilometer i timmen utan belysning bakåt..... och vara snäll mot den som vittjar er soptunna.
Mina synpunkter på golkfsporten hänger ihop med att jag ofta får höra att jag är för dyr på grund av min arbetsskada.
Är samhället så resursfattigt måste man prioritera och då går produktion före nöjen.
Redigerat:
Truth hurts som dom säger. Skulle hellre bo nära en skjutbana än en golfbana.Zixten skrev:
OT så det visslar om det men...... Golfbanan skall absolut se till att hålla bollarna borta från grannarnas trändgård. Men att golf skulle vara speciellt dyrt har du helt missat (eller baserat på -70 och -80 talets prisnivå)heimlaga skrev:Jag anser att får faktiskt är en av de bästa lösningarna på alla golfrelaterade problem.
Mina barn håller på med flera sporter, 4st för att vara exakt + nån prova på sport då och då. Golf är den billigaste. Lägst årsavgift och då jämför jag med fotboll och innebandy. Utrustning köper man idag begagnad för växelpengar, finns i överflöd för 10-20% av nypris.
Sen att det är den sporten som gynnar folkhälsan mest ger den ett absolut existensberättigande. Hur många aktiviteter attraherar 10 till 85-åringar och ger dom möjlighet att utöva det tillsammans.
Sen vad fan golf eller golfbanor har att göra med en traktor utan belysning och sophämtning har jag ingen aning om.
Det "poppar" inte upp några golfbanor. Det byggs extremt få golfbanor sen flera år tillbaka pga en överetablering i början av 90-talet då bonden du skall låna plogen av gjorde en god affär på lite risig skog och stenig åker i träda. Förfarandet är fö exakt som med allt annat som byggs bygglov, marklov, anslutningsvägar, hantering av ökad trafik mm.gäst skrev:
Det är snarare så att golfbanor drar till sig bebyggelse för att marken runtomkring blir attraktivare.