5 099 läst ·
38 svar
5k läst
38 svar
Stora poblem av det höga grundvattnet? Hilfe ...
Men då låter det ju som allt är under kontroll! Du har byggare och KA som du litar på och trevliga men kanske lite för nyfikna ;-) grannar. Ta tillvara deras kunskaper om markförhållandena och se till att byggaren och KAn också tar hänsyn till dem... Ang anslutning till ledningen så har ni ju försökt, men fick inte. Vem var det som inte lät er ansluta? Jag gjorde tidigare tolkningen att det var grannarna.Cyphera skrev:Dublin: Ja, grannarna är jättetrevliga. De ringde och påtalade problemen, så vi är inte på något vis osams. Vi ska höras i slutet av veckan igen, helst vill de nog att vi gör upp planer för att koppla på på oss på ledningen och leda av vattnet, men som det ser ut nu så avvaktar vi nog med det (och dessutom har vi ju blivit nekade tidigare).
Kommentarerna om stenkistan baserar de på att det står vatten lite här och var och att det är mjukt framför vårt hus vid vägen. Runt huset ser det torrt och fint ut dock (6 m till vägen). Vad jag har förstått är den firman som har gjort både stenkistan och avloppsanläggningen ett välkänt företag med gott rykte, vår KA har haft fler hus som de har hjälpt till med och har bara hört bra om dem. Grannarna har heller inte antytt att de har sett att något har gått fel till, bara att den inte kan funka eftersom det är blött i marken.
Vi har själva valt vår KA. Anläggningen är redan betald. Eftersom den ju godkändes av kommunen så förutsatte vi att allt var i sin ordning.
Kanske är det så att eftersom alla andra hus här ute är anslutna till den här ledningen, så är folket här inte vana vid andra lösningar?
Dublin: Nej, det känns inte som att nåt är under kontroll! Den ena säger si, den andra så. Och i mitten står vi som vilsna får. Jag litar egentligen inte på nån av de inblandade ...
Det finns 10-20 hus i närheten som kan räknas som grannar. De som har påtalat problemen med vattnet är de 2 närmaste husen, men det är inte de som sa att vi inte fick ansluta till ledningen.
Det finns 10-20 hus i närheten som kan räknas som grannar. De som har påtalat problemen med vattnet är de 2 närmaste husen, men det är inte de som sa att vi inte fick ansluta till ledningen.
Ny info idag (suck):
1. En representant från anläggningsfirman som var ute vid huset igår säger att stenkistan inte kommer att funka. För mkt vatten och inget avledningsrör i stenkistan, eftersom det inte finns någonstans man kan göra av vattnet (inget lut). Terrängen passar inte för stenkista (grundvattnet 20 cm under markytan enligt honom). Finns ingen annan lösning än att leda bort vattnet i nåt rör ... På en direkt fråga om vem som har bestämt att vi ska ha den här lösningen, när den så uppenbarligen inte skulle funka, säger han husföretaget.
2. Ringer hussäljaren som mycket fränt talar om att det är VÅRT ansvar. Det är hussäljaren i samråd med anläggningsfirman (en annan person än den jag pratade med) som har bestämt att man skulle "börja" med en stenkista för att bespara oss pengar ... Kul att vi inte fått någon info om detta. Då hade man ju åtminstone kunnat avsätta pengar till en reservlösning ...
Så djäkla trött på skiten nu. Vi får aldrig veta nåt, tillfrågas inte om nåt, men när det går åt pipsvängen så är det vi som får öppna plånboken.
1. En representant från anläggningsfirman som var ute vid huset igår säger att stenkistan inte kommer att funka. För mkt vatten och inget avledningsrör i stenkistan, eftersom det inte finns någonstans man kan göra av vattnet (inget lut). Terrängen passar inte för stenkista (grundvattnet 20 cm under markytan enligt honom). Finns ingen annan lösning än att leda bort vattnet i nåt rör ... På en direkt fråga om vem som har bestämt att vi ska ha den här lösningen, när den så uppenbarligen inte skulle funka, säger han husföretaget.
2. Ringer hussäljaren som mycket fränt talar om att det är VÅRT ansvar. Det är hussäljaren i samråd med anläggningsfirman (en annan person än den jag pratade med) som har bestämt att man skulle "börja" med en stenkista för att bespara oss pengar ... Kul att vi inte fått någon info om detta. Då hade man ju åtminstone kunnat avsätta pengar till en reservlösning ...
Så djäkla trött på skiten nu. Vi får aldrig veta nåt, tillfrågas inte om nåt, men när det går åt pipsvängen så är det vi som får öppna plånboken.
Tyvärr är det nog ofta så när man anlitar byggfirmor. Det jag kan råda dig är att läsa på, fråga folk (helst sådana som inte är inblandade i ditt bygge för en neutral åsikt) för att du själv ska få en bild av hur det borde göras. Det är inte så svårt, men ofta tidsödande.Cyphera skrev:
Själv har jag en firma hemma som bygger ut mitt hus och jag ägnar säkert minst 1 timme varje kväll åt att kolla vad de gjort, kontrollmäta, mm. På dagarna pratar jag ofta med dem 1-2 ggr i telefon. De har förstått mitt intresse och ringer ofta själva om det är något som de tror att jag kan ha en åsikt om. Nu är det bara att hoppas att dina byggare är likadana.
Rätt inställning! Men försök hitta någon som du kan lite på och bolla frågor med (i bekatskapskretsen kanske) och använd detta forum!Cyphera skrev:
Du måste ju få de som har sagt nej till att du ska ansluta till ledningen (fattar fortfarande inte vilka det är) att ändra sig. Om inte det går; finns det någon möjlighet till en egen "ledning"?Cyphera skrev:Ny info idag (suck):
Jo, en sak slog mig. När du köpte tomten, fanns det då någon diskussion om ev hög grundvattennivå, ev avledning av dagvatten? Det kanske är ett långskott, men kan det vara så att du har möjlighet att rikta ev krav mot säljaren? Vem har du köpt tomten av?
Dublin:
Angående ledningen så är det ingen som vi har pratat med som egentligen vet vem som bestämmer över den, inte ens kommunen. I samband med bygglovet ringde vi till bonden som ägde vår tomt från början (som har styckat av från sin mark) och bad om numret till "den som bestämde över ledningen". Då erbjöd han sig att ringa personen i fråga själv. Senare ringde han tillbaks och sade att personen i fråga hade sagt nej.
I samband med att grannarna i hus 1 och 2 som jag nämnt ovan nu nyligen ringde och påtalade vattenproblemet nämde vi de här samtalen och fick kommentaren att "Jaha, då har han ringt till X, han sätter sig alltid på tvären och är svår att ha att göra med." (Å andra sidan är han högt uppsatt inom kommunen så han borde väl veta vad han pratar om?) "Men vi ska prata med Y istället, han vet allt här omkring och har hjälpt till att ansluta massor av hus här runtomkring till ledningen, han kanske kan hjälpa till."
En egen ledning ... Har jag svårt att tänka mig. Den som jag har skrivit om här är typ 2 km lång ... Tror inte att det finns möjligheter för att vi ska kunna dra något liknande.
Angående ledningen så är det ingen som vi har pratat med som egentligen vet vem som bestämmer över den, inte ens kommunen. I samband med bygglovet ringde vi till bonden som ägde vår tomt från början (som har styckat av från sin mark) och bad om numret till "den som bestämde över ledningen". Då erbjöd han sig att ringa personen i fråga själv. Senare ringde han tillbaks och sade att personen i fråga hade sagt nej.
I samband med att grannarna i hus 1 och 2 som jag nämnt ovan nu nyligen ringde och påtalade vattenproblemet nämde vi de här samtalen och fick kommentaren att "Jaha, då har han ringt till X, han sätter sig alltid på tvären och är svår att ha att göra med." (Å andra sidan är han högt uppsatt inom kommunen så han borde väl veta vad han pratar om?) "Men vi ska prata med Y istället, han vet allt här omkring och har hjälpt till att ansluta massor av hus här runtomkring till ledningen, han kanske kan hjälpa till."
En egen ledning ... Har jag svårt att tänka mig. Den som jag har skrivit om här är typ 2 km lång ... Tror inte att det finns möjligheter för att vi ska kunna dra något liknande.
Dublin:
Nej, ingen diskussion med säljaren (som är samma person som hussäljaren, som i sin tur har köpt tomten av bonden). Han sade bara att tomten skulle vara "jättelätt" att bygga på, platt och fin, man behövde inte göra nåt alls. Eftersom vi såg att de två närmaste grannarna hade höjt upp sina hus så undrade vi om vi också skulle behöva det. Men det behövdes inte alls, enligt säljaren.
Däremot har det framkommit vid samtal med kommunen att det är högt grundvatten i området. Det står även i beslutet om avloppsanläggningen att den måste vara upphöjd p.g.a. att det har uppmätts höga grundvattennivåer i området (dock var nivån i vår provgrop vid provtillfället inte så hög att den skulle föranlett en upphöjd bädd).
Men inte någon gång har det nämnts att grundvattennivån skulle kunna vara ett problem och det är inget som vi själva anade heller.
Nej, ingen diskussion med säljaren (som är samma person som hussäljaren, som i sin tur har köpt tomten av bonden). Han sade bara att tomten skulle vara "jättelätt" att bygga på, platt och fin, man behövde inte göra nåt alls. Eftersom vi såg att de två närmaste grannarna hade höjt upp sina hus så undrade vi om vi också skulle behöva det. Men det behövdes inte alls, enligt säljaren.
Däremot har det framkommit vid samtal med kommunen att det är högt grundvatten i området. Det står även i beslutet om avloppsanläggningen att den måste vara upphöjd p.g.a. att det har uppmätts höga grundvattennivåer i området (dock var nivån i vår provgrop vid provtillfället inte så hög att den skulle föranlett en upphöjd bädd).
Men inte någon gång har det nämnts att grundvattennivån skulle kunna vara ett problem och det är inget som vi själva anade heller.
Ha, ha, ha! Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Nu har vi fått veta av granne 1 att granne Y har ringt Miljö och hälsa om vår avloppsanläggning och enligt denna granne är nu vårt tillstånd för anläggningen upphävt. Han har tydligen aldrig hört talas om uttrycket "Väck inte den björn som sover". Undrar om han hade varit lika snabb på telefonen om det var han själv som riskerade att behöva pytsa ut med ytterligare 100 000 ...
I vilken stad bygger du?
Nja, kanske inte. Men vi ska själva bygga utanför Kungsbacka, så det var därför jag undrade.
Har du anlitat ett företag som har byggt din avloppsanläggning så kan man ställa höga krav på att dem ska ha rätt kompetens att kunna utföra anläggningen korrekt.Cyphera skrev:Ha, ha, ha! Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Nu har vi fått veta av granne 1 att granne Y har ringt Miljö och hälsa om vår avloppsanläggning och enligt denna granne är nu vårt tillstånd för anläggningen upphävt. Han har tydligen aldrig hört talas om uttrycket "Väck inte den björn som sover". Undrar om han hade varit lika snabb på telefonen om det var han själv som riskerade att behöva pytsa ut med ytterligare 100 000 ...
Länk med nyttig läsning: http://www.avloppsguiden.se/lagar/konsumentlagstiftning.htm
Har du dessutom förfarit korrekt med alla tillstånd och fått anläggningen besiktad och godkänd brukar det inte räcka med ett telefonsamtal från någon granne som satt sig på tvären för att få tillstånden upphävda.
För att sänka grundvattnet på din tomt så behöver du dränera, då kommer även avloppsanläggningen att fungera tillfredställande.
Har du någon av dina grannar som är påkopplad till dagvattenledningen, eller finns det någon plats du kan pumpa vattnet till där det kan rinna bort av sig själv?
Att anlägga en pumpbrunn är inte så kostsamt som det låter