12 787 läst ·
12 svar
13k läst
12 svar
Stora buskar planterade på tomtgräns?
Lite hypotetiskt:
Låt oss säga att jag har planterat stora, fina buskar precis på tomtgränsen. Min granne, å andra sidan, vill ha ett staket någon decimeter in på sin sida av tomtgränsen. Jag vill ej flytta på mina buskar.
Här och var kan man läsa att "stora buskar och träd bör placeras minst 2 meter innanför tomtgräns". Men detta låter bara som en rekommendation, så vad kan grannen göra åt buskarna som redan sitter där? Utgå från att jag är helt oresonlig.
Låt oss säga att jag har planterat stora, fina buskar precis på tomtgränsen. Min granne, å andra sidan, vill ha ett staket någon decimeter in på sin sida av tomtgränsen. Jag vill ej flytta på mina buskar.
Här och var kan man läsa att "stora buskar och träd bör placeras minst 2 meter innanför tomtgräns". Men detta låter bara som en rekommendation, så vad kan grannen göra åt buskarna som redan sitter där? Utgå från att jag är helt oresonlig.
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Han har (såvitt jag förstått) rätt att först be dig klippa buskarna i tomtgränsen, om du ninte gör det inom rimlig tid (vad som är rimligt vet jag inte) så får han själv klippa i tomtgränsen.
Ok, men om vi antar att jag är helt och hållet oresonlig, och mina buskar står så långt inne på hans tomt att det inte räcker med att han ansar dem för att han ska kunna sätta sitt staket - får han flytta på dem? Eller får han rent av göra det enkelt för sig och vattna dem med saltsyra?
(Jo, detta ÄR verkligen påhittat och vi kan utgå från att begreppet grannsämja huvud taget inte existerar - jag är bara ute efter att få reda på vad "rekommendationen" om att placera buskar 2 meter från tomtgräns egentligen har för betydelse i praktiken.)
(Jo, detta ÄR verkligen påhittat och vi kan utgå från att begreppet grannsämja huvud taget inte existerar - jag är bara ute efter att få reda på vad "rekommendationen" om att placera buskar 2 meter från tomtgräns egentligen har för betydelse i praktiken.)
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
I praktiken har han rätt till sin tomt och du inte har rätt att låta dina växter ta hans tomt i anspråk.
Ska man vara bokstavstroende så (ursäkta uttrycket) så har grannen skyldighet att först be dig klippa dina buskar i tomtgräns. Gör du inte det inom rimlig tid kan han göra det istället för dig. Men han får bara klippa i tomtgräns, inte längre in. Grannen får inte heller vattna med saltsyra eller bekämpningsmedel.
Står dina buskar inne på hans tomt får du lungt ta bort dem för att han ska kunna få sätta upp sitt staket som han nu önskar.
Det låter som att du har råkat ut för en omvänd situatuion, att det inte är helt påhittat.
Ska man vara bokstavstroende så (ursäkta uttrycket) så har grannen skyldighet att först be dig klippa dina buskar i tomtgräns. Gör du inte det inom rimlig tid kan han göra det istället för dig. Men han får bara klippa i tomtgräns, inte längre in. Grannen får inte heller vattna med saltsyra eller bekämpningsmedel.
Står dina buskar inne på hans tomt får du lungt ta bort dem för att han ska kunna få sätta upp sitt staket som han nu önskar.
Det låter som att du har råkat ut för en omvänd situatuion, att det inte är helt påhittat.
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Om du menar att buskarna står så att stammarna delvis växer på ngn. annans tomt så får man ju i värsta fall klyva stammen, varvid busken troligen dör. Om vi då antar att grannsämjan redan är körd (vilket den väl torde vara om frågan kan komma upp i den här digniteten), så gäller det kanske att ha väldigt klart för sig var tomtgränsen går, på millimetern. Innan man tar fram sågen.
Ok, då börjar bilden klarna.
Och nej, jag har inte råkat ut för detta. Däremot känner jag till åtminstone två liknande tvister, men i de fallen tror/hoppas jag att det inte ska behöva gå såpass långt att det börjar klyvas rötter.
Jag blev bara nyfiken på vad som gäller när det överallt står att man rekommenderas sätta sina växter ett visst avstånd från tomtgränsen, det låter väldigt mjäkigt med en "rekommendation" i mina öron.
Och nej, jag har inte råkat ut för detta. Däremot känner jag till åtminstone två liknande tvister, men i de fallen tror/hoppas jag att det inte ska behöva gå såpass långt att det börjar klyvas rötter.
Jag blev bara nyfiken på vad som gäller när det överallt står att man rekommenderas sätta sina växter ett visst avstånd från tomtgränsen, det låter väldigt mjäkigt med en "rekommendation" i mina öron.
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Rekommendation kanske är ett annorlunda sätt att säga vad man bör göra för att slippa sådana tvister som du frågade om.
Instämmer med Robert _Maria. Dock handlar det också om att om du planterar dina buskar för nära så äventyras ju dina buskars rötter om grannen får för sig att exempelvis gräva precis vid tomtgräns. Det handlar alltså inte bara om att du inte ska störa grannen.
Det kan ju förstås även vara så att du och grannen är överens om att sätta stora buskar eller träd på tomtgränsen. Då vore det ju synd om lagen förbjöd er att göra det 
Tror det är där rekommendationen kommer in. (Sedan är det förstås ett bra sätt att undvika tvister framöver, om en framtida ägare till grannhuset vill ha upp ett staket istället för buskarna...)
Tror det är där rekommendationen kommer in. (Sedan är det förstås ett bra sätt att undvika tvister framöver, om en framtida ägare till grannhuset vill ha upp ett staket istället för buskarna...)
Ruskar liv i den här gamla tråden igen, för detta är inte så påhittat för mig just nu.
En fråga - vad kan man göra när en granne på eget bevåg nyplanterat en häck i tomtgränsen (tuja), eller faktiskt inne på min tomt, och vägrar flytta plantorna ? Han som märkte ut gränsen åt mig sade även han till grannen att han måste flytta in dem. Men det kan vi nog se i stjärnorna efter.
Skall jag klippa det som är på min sida så åker stammen också på de flesta. Efter att ha läst lite på andra sidor är det inte säkert att det är juridiskt vattentätt att ta saken i egna händer heller, inte ens efter förvarning. Grannsämjan kan vi glömma, de har aldrig varit intresserade av sådan.
Vart vänder man sig, och hur kan man tvinga grannen att flytta in sina häckplantor så de är och förblir helt inne på hans tomt ?
En fråga - vad kan man göra när en granne på eget bevåg nyplanterat en häck i tomtgränsen (tuja), eller faktiskt inne på min tomt, och vägrar flytta plantorna ? Han som märkte ut gränsen åt mig sade även han till grannen att han måste flytta in dem. Men det kan vi nog se i stjärnorna efter.
Skall jag klippa det som är på min sida så åker stammen också på de flesta. Efter att ha läst lite på andra sidor är det inte säkert att det är juridiskt vattentätt att ta saken i egna händer heller, inte ens efter förvarning. Grannsämjan kan vi glömma, de har aldrig varit intresserade av sådan.
Vart vänder man sig, och hur kan man tvinga grannen att flytta in sina häckplantor så de är och förblir helt inne på hans tomt ?
Det är inte heller juridiskt vattentätt att plantera växter, så att dessa stör omgivningen/grannar. Annars är det Jordabalken.som tar sig an problem som ovan. Man skall bl a visa hänsyn till sina grannar. Man kan heller inte hindra någon från att utföra byggarbeten på den egna tomten. problem mellan grannar och deras växter, leder sällan till polisingripanden, utan det får bli civilmål genom stämning, om nu detta skulle leda till någon framgång. Bättre är då, som nämns ovan, att informera grannen om problemet, och be denna att avlägsna växterna som tränger in på den egna tomten. Om det inte händer något efter några skrivelser, så såga ned skiten själv, så kan grannen få omaket att försöka driva ärendet i domstol.
Jo, Du har nog rätt. Frågan är vad som egentligen kan hända om jag tar saken i egna händer eftersom det är bekräftat av Stadsbyggnadskontoret att de planterats så de inkräktar på min tomt, att jag har olägenhet av dem och att grannen delgivits att han måste flytta dem. Även av tjänstemannen. Det är ju inget "tyckande" från min sida.
Skall kanske inte köra dubbla trådar, håller mig till http://www.byggahus.se/forum/juridi...i-oever-tomtgraens-pa-pin-kiv.html#post499082 i fortsättningen ;-).
Skall kanske inte köra dubbla trådar, håller mig till http://www.byggahus.se/forum/juridi...i-oever-tomtgraens-pa-pin-kiv.html#post499082 i fortsättningen ;-).
Klicka här för att svara
