3 211 läst ·
25 svar
3k läst
25 svar
Stora bekymmer för Postnord
Sida 1 av 2
På konsumentens sida
· 3 620 inlägg
Postnord vill börja dela ut post mer sällan. Rykten säger att deras ekonomi går dåligt.
Du kan läsa artikeln här: Stora bekymmer för Postnord
Du kan läsa artikeln här: Stora bekymmer för Postnord
Enklast är väl om de frigör sig från danska Postnord?
Först var det att post skulle delas ut varannan dag, men nu vill de istället öka till var tredje!
Danska Postnord är ännu värre och de har redan femdagarsleverans för ett vanligt brev.
Där kostar det 10 DKr att skicka ett vanligt brev och det kommer fram inom 5 dagar!
Vill du att brevet kommer fram nästa dag, betalar du ytterligare 19 DKr = 29 DKr
Först var det att post skulle delas ut varannan dag, men nu vill de istället öka till var tredje!
Danska Postnord är ännu värre och de har redan femdagarsleverans för ett vanligt brev.
Där kostar det 10 DKr att skicka ett vanligt brev och det kommer fram inom 5 dagar!
Vill du att brevet kommer fram nästa dag, betalar du ytterligare 19 DKr = 29 DKr
Husägare
· Östergötland
· 51 inlägg
Snacka om att skjuta sig själva i foten. Med 5 dagars leveranstid kommer endast absolut nödvändiga brev skickas fysiskt, alla andra skickas ju digitalt i sådana fall som i sin tur leder till färre skickade brev => mindre pengar in. En ond spiral som slutar i konkurs.
Minns knappt när jag fick post i brevlådan.
Lägg ned brevbärningen helt, finns ingen mening med det i våra digitala tider.
Lägg ned brevbärningen helt, finns ingen mening med det i våra digitala tider.
Husägare
· Östergötland
· 51 inlägg
Jag undrar vilken miljönytta det hade haft om alla brev kom digitalt istället. Hur många mil om dagen hade kunnat sparats om postens bilar hade stått still? De hade ju inte ens behövts tillverkas då och därmed en ännu större miljönytta. Jag utgår dock bara från bilarna som levererar brev och inte paketbilarna. Det tråkiga i det vore väl alla jobb som skulle försvinna, men ur en miljömässig aspekt vore det nog bra.
Fast den allra största delen av de leveranser som konsumenter kallar för paket distribueras under olika namn med brevbärarbilarna, så riktigt så enkelt är det inte. Sedan kan inte Sverige själva välja att skippa brevutdelning utan att EU ändrar lagkraven för samhällsservice. Hur ofta är däremot en svensk fråga, så det går absolut att dela både långsammare och mer sällan.C calibramicke skrev:Jag undrar vilken miljönytta det hade haft om alla brev kom digitalt istället. Hur många mil om dagen hade kunnat sparats om postens bilar hade stått still? De hade ju inte ens behövts tillverkas då och därmed en ännu större miljönytta. Jag utgår dock bara från bilarna som levererar brev och inte paketbilarna. Det tråkiga i det vore väl alla jobb som skulle försvinna, men ur en miljömässig aspekt vore det nog bra.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Har personligen ingenting emot att man delar ut post varannan dag... eller måndag onsdag fredag.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Problemet är väl tyvärr mest att jag tror knappast att man löser postens problem med färre utdelningsdagar för brev......Det stora problemet är nog ledningen som verkar befinna sig på en helt annan planet. Postnord har ändå sveriges bästa nätverk med utlämningsställen för paket. Ändå så motarbetar de gravt alla mindre företag som idag skickar för lite för att få nå speciella rabatter. Istället vänder man sig till DHL, Schenker med flera..........varför vill man inte ha dessa kunder? Jag skulle gärna skicka med posten om man kunde få motsvarande priser där.......
Postnord verkar inte vilja hålla på med kärnverksamheten att leverera paket och brev.
Högre priser gör knappast att mängden post ökar.
Som när vi var på Skagen och tänkte skicka vykort. Vykorten kostade några kronor/st, men att skicka dem till Sverige, ville de ha 32 svenska Kronor för varje Vykort!!! Därför skickade vi inga, så istället för att Postnord skulle få några pengar, fick de inget alls.
Högre priser gör knappast att mängden post ökar.
Som när vi var på Skagen och tänkte skicka vykort. Vykorten kostade några kronor/st, men att skicka dem till Sverige, ville de ha 32 svenska Kronor för varje Vykort!!! Därför skickade vi inga, så istället för att Postnord skulle få några pengar, fick de inget alls.
Håller med om att det är för dyrt att skicka brev. Sedan har Postnords osäkerhet omkring utdelning och leveranser gjort att deras rykte inte kan bli mycket sämre, detta stimulerar inte direkt till att vilja välja deras tjänster.
Hörde på radion att nu börjar danskarna (läs politiska partier) också knorra och vill dra sig ur bolaget.
Sicket praktfiasko.
Hörde på radion att nu börjar danskarna (läs politiska partier) också knorra och vill dra sig ur bolaget.
Sicket praktfiasko.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Postens rykte tror jag är gravt överdrivet och vinklat på ett konstigt sätt. Jag har aldrig haft nå leveransproblem med dom medans vissa menar på att alla har det. Ser man till mängden hanterade paket så tror jag ärligt talat inte att de är sämre än andra. Varken shenker eller DHL är felfria men det är inte lika roligt att skriva om det....
Mening och mening, jag tycker det är ganska trevligt att läsa tidningar och magasin i sin rätta form. Sen tycker jag också om att få julkort och liknande och inte är digitala. Görs sig helt enkelt lika fint på anslagstavlan i digital form.T tompaah7503 skrev:
Är det så dyrt att skicka brev egentligen? Jo, jämfört med ett e-mail är det ju såklart kostsamt men om man sätter sig i den egna bilen nere i Malmö och själv kör sitt nyskrivna vykort till mormor i Umeå eller en födelsedagspresent till sonen i Stockholm lär det ju bli lite dyrare än Postens avgifter.
Ett brev kostar 11 kronor att skicka. 11 kronor räcker till ungefär 7 deciliter diesel och tar slut efter 10-15 kilometers körning.
Ett brev kostar 11 kronor att skicka. 11 kronor räcker till ungefär 7 deciliter diesel och tar slut efter 10-15 kilometers körning.
.......men om mängden brev minskar är det naturligt att dela ut mer sällan.
Varför är det ett problem att få post var tredje dag? Det känns som ett gigantiskt icke-problem.
Det mesta som jag måste ha en visst tid kommer elektroniskt (e-fakturor) och även annan myndighetspost kommer elektroniskt. Även detta skulle ju dock vara helt ok att få var tredje dag utdelat.
Läser jag DN i morser tolkar jag det som att man delvis vill ha tät utdelning så att den som bor utsocknes ska få träffa andra människor regelbundet. Är det verkligen postens uppgift idag?
Varför är det ett problem att få post var tredje dag? Det känns som ett gigantiskt icke-problem.
Det mesta som jag måste ha en visst tid kommer elektroniskt (e-fakturor) och även annan myndighetspost kommer elektroniskt. Även detta skulle ju dock vara helt ok att få var tredje dag utdelat.
Läser jag DN i morser tolkar jag det som att man delvis vill ha tät utdelning så att den som bor utsocknes ska få träffa andra människor regelbundet. Är det verkligen postens uppgift idag?
