Hej,

Har en nibe S1255-12 i vårt nybyggda hus. Senaste dagarna har det varit ovanligt kallt i huset, runt 19 när vi annars snittar ca 21. Elementen på öv känns knappt varma, svårare att känna ngn skillnad i golvvärmen på bv. Nu när jag kikat på pumpen så ser jag att skillnaden mellan fram- och returledning är hög, ca 15 grader, och att värmebärarpumpen knappt går, endast på 7%. Pumpen är ställd på auto, och byter jag till manuell så verkar det iaf funka att styra hastigheten. I GV skåpet tickar det på som vanligt tycker jag. Pumpen säger att allt är frid och fröjd, men tittar man i utökad larmlogg så hittar jag både 324, 326 och 327 från idag. Kan tillägga att vi tidigare under veckan hade upprepade strömavbrott. Kan nått gått åt skogen i pumpen?
 
Skit med att styra pumpen, ställ om till manuellt och till ca 50 % . kolla sen om hur värmen blir. Vid 7 % så orkar inte pumpen att trycka så allt får bra flöde. Är det då GV på botten, så kan dom om det inte finns kraft stjäla flödet till elementen.
 
Tack, ska testa ställa upp hastigheten på pumpen 👍
 
Larmen har ju något runt invertern att göra å det är väl inte så underligt att då du har upprepade strömavbrott. Det är ju något fel då den inte reglerar delta t på värmebärare bättre än 15 grader. Står värmebärarpumpen i auto så borde den göra det.. man ska inte behöva köra den i manuelläge. Kontakta installatören för att slå ett öga på den?!
 
V Vector skrev:
Larmen har ju något runt invertern att göra å det är väl inte så underligt att då du har upprepade strömavbrott. Det är ju något fel då den inte reglerar delta t på värmebärare bättre än 15 grader. Står värmebärarpumpen i auto så borde den göra det.. man ska inte behöva köra den i manuelläge. Kontakta installatören för att slå ett öga på den?!
Värmen blev bättre med manuell styrning av värmebärarpumpen, men det blir helt klart ett samtal till installatör efter julhelgen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.