38 641 läst ·
223 svar
39k läst
223 svar
Stor byggvarukedja vägrar åtgärda badrumsfel
Nu har jag skummat igenom tråden och har några frågor, ursäkta om svaren redan finns i tråden
Var det bara ett reglat rum, alltså inga skivor på varken väggar eller golv när firman började?
Hur gammalt är huset?
En förklaring till golvbrunnen kan vara att den första som kom på plats var rörmokaren, som mätte från väggregeln och ut till brunnens placering, då är vi direkt 3cm fel (13+13+12 väggskiva+gips+kakel)
Efteråt så kom snickare och la in golvspånet och kompletteringsreglade väggarna, efter det så kommer rörmokaren igen och ska dra RiR i väggar, om det då sitter en väggregel precis där fixturen ska sitta så kanske rörmokaren försköt utloppen lite och tänkte det där fixar plattis med slukristen (att få det centrerat)
Är du säker på golvreglarnas placeringar? det kan vara en anledning till förskjutningen av stolen.
Sen fattar jag inte det här med väggen bakom toan, är den felplacerad? eller är det toan som är för långt fram?
En lösning på den väggen är att bygga en ny med plåtreglar som limmas i golvet och kläs med LUX skivor och kaklas om
Som hantverkare så är det inte alltid lätt att tillgodose kundernas behov, endel vill bara ha ett nytt badrum, endel vill ha ett nytt badrum med mm precision och prislappen på de badrummen, även om man utgår från samma förutsättningar, kan skilja en jäkla massa pengar. Kanske inte så mycket för själva utförandet utan det är tiden som kostar, man ska ringa, läsa monteringsanv. , fundera, man kanske måste mäta upp golvet flera gånger för att få prylarna på rätt plats.
Jag tror och hoppas att de flesta hantverkarna vill lämna kunden med ett badrum där alla är nöjda, men det är inte alltid det går...
Var det bara ett reglat rum, alltså inga skivor på varken väggar eller golv när firman började?
Hur gammalt är huset?
En förklaring till golvbrunnen kan vara att den första som kom på plats var rörmokaren, som mätte från väggregeln och ut till brunnens placering, då är vi direkt 3cm fel (13+13+12 väggskiva+gips+kakel)
Efteråt så kom snickare och la in golvspånet och kompletteringsreglade väggarna, efter det så kommer rörmokaren igen och ska dra RiR i väggar, om det då sitter en väggregel precis där fixturen ska sitta så kanske rörmokaren försköt utloppen lite och tänkte det där fixar plattis med slukristen (att få det centrerat)
Är du säker på golvreglarnas placeringar? det kan vara en anledning till förskjutningen av stolen.
Sen fattar jag inte det här med väggen bakom toan, är den felplacerad? eller är det toan som är för långt fram?
En lösning på den väggen är att bygga en ny med plåtreglar som limmas i golvet och kläs med LUX skivor och kaklas om
Som hantverkare så är det inte alltid lätt att tillgodose kundernas behov, endel vill bara ha ett nytt badrum, endel vill ha ett nytt badrum med mm precision och prislappen på de badrummen, även om man utgår från samma förutsättningar, kan skilja en jäkla massa pengar. Kanske inte så mycket för själva utförandet utan det är tiden som kostar, man ska ringa, läsa monteringsanv. , fundera, man kanske måste mäta upp golvet flera gånger för att få prylarna på rätt plats.
Jag tror och hoppas att de flesta hantverkarna vill lämna kunden med ett badrum där alla är nöjda, men det är inte alltid det går...
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
nino; Sen fattar jag inte det här med väggen bakom toan, är den felplacerad? eller är det toan som är för långt fram?
Lutande tak, dvs vindsvåning.
Lutande tak, dvs vindsvåning.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Polos skrev:Thomas59 skrev:Det var ju inte riktigt vad du skrev.
Citat Polos: "Ni kan inte begära att dom ska fixa massa saker och sen på det kompensation .
Om dom nu går med på era ändringar så är det en bra kompensation i sej."
Ett synnerligen dåligt råd "Polos".
Vad menar du med "...begära vad som helst."?
Varför skulle inte TS kunna begära kompensation för det som inte kan rättas till?
Varför tycker du att det är en bra kompensation när TS inte får vad han beställt?
Ställer TS inga ekonomiska krav, förutom krav på åtgärder, så får han definitivt inte några pengar.
TS bör kräva att firman fixar det som går att fixa till rimligt pris. Avseende det som inte går att fixa till rimligt pris bör TS kräva ekonomisk kompensation. Det är helt rimligt.
Lyssna INTE på "Polos".
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Det går säkert att hitta både faktiska och påhittade förklaringar till att det blev som det blev. I grunden är det dock ett KOMMUNIKATIONSPROBLEM.nino skrev:Nu har jag skummat igenom tråden och har några frågor, ursäkta om svaren redan finns i tråden
Hur gammalt är huset?
Hade bara firman löpande stämt av med TS och kommunicerat bättre med UL hade säkert det som går att undvika (av fel enligt TS) undvikits.
Det är tyvärr där, i kommunikationen, som det oftast brister. Få hantverkare är så usla att dom inte KAN göra som beställaren önskar (även om sådana också finns) och med god kommunikation kan kunden bli nöjd även om det inte blev precis som kunden tänkt sig, av rent praktiska/byggtekniska skäl.
Svar till thomas59
ts kan begära ett helt nytt badrum men kommer inte få det.
Varför skulle inte TS kunna begära kompensation för det som inte kan rättas till?
Vad är det som inte kan rättas till?
Varför tycker du att det är en bra kompensation när TS inte får vad han beställt?
Om entreprenören rättar till felen har ts fått det han beställt.
Ställer TS inga ekonomiska krav, förutom krav på åtgärder, så får han definitivt inte några pengar.
Vad jag förstod av ts ville dom ha sitt badrum som dom beställt INTE pengar
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Det var du som skrev "...begära vad som helst.". Uppenbarligen i ett försök att vara sarkastisk och antyda att TS skulle söka kompensation för påhittade fel. Ingen har dock pratat om kompensation för några påhittade fel.Polos skrev:Svar till thomas59
Golvbrunnen är väl ett exempel på sådant som knappast rättas till för rimliga pengar så där får TS söka ekonomisk kompensation istället.
Ja TS vill ha badrummet som det var tänkt vilket troligen inte är ekonomiskt/praktiskt möjligt. Då får TS begära ekonomisk kompensation avseende dessa delar.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Polos skrev:
Du nämnde ju också i ditt tidigare inlägg:Polos skrev:
Jag tycker helt enkelt att det är både ett dåligt och ett felaktigt råd.Polos skrev:
Självklart kan TS begära ekonomisk kompensation utöver att firman fixar de fel som går att fixa till en rimlig peng.
Så om firman fixar alla fel då ska dom fortfarande ha ekonomisk kompensation enligt dej . Ok då förstår jag vad du menar thomas49Thomas59 skrev:
Ekonomisk kompensation blir ju först aktuell om man måste hålla på att tjafsa om problemen samt om det tar längre tid att åtgärda än vad det var avtalat att fixa badrummet från början.
Skulle de sagt då TS påtalade att A,B och C är fel "ja men då löser vi det, det tar en vecka längre" då tror jag inte TS skulle brytt sig.
Skulle de sagt då TS påtalade att A,B och C är fel "ja men då löser vi det, det tar en vecka längre" då tror jag inte TS skulle brytt sig.
Det är inte alls särskilt konstigt. Ta till exempel om TS får ett annat badkar som löser problemet med att det tar i duschväggen men det är inte det som TS beställt från början. Så nytt badkar + kompensation för att det inte blev som beställt.Polos skrev:
Ja men nu är det kunden som stoppat allt och entreprenören ville kompensera men ts sa skarp nej till det , så kompensation för fördröjning blir ganska svårt nuhuggan skrev: