7 775 läst ·
28 svar
8k läst
28 svar
Stor brist på värmepumpar
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Jag såg också nått men det var väl som så att Toyota-reviderade sin metod efter att de stod utan material efter tsunamin, medans andra inte snappat upp denna ändring.L Lutte skrev:Toyotas just in time är inte riktigt samma som övriga världens. Övriga världen tog efter på fel sätt, toyota har faktiskt lager av vissa produkter som man inte snabbt kan byta leverantör av om det krisar, det är fler små skillnader också.
Såg faktiskt en dokumentär om detta med just in time och om hur resten av världen tog efter fast på fel sätt.
Toyotas "lean" är missförstått av så många. Själv har jag utbildat i tekniker i gränslandet mellan Toyotas Lean och Kepner Tregoes Rationella Metoder i över 30 år.13th Marine skrev:
Ett av de centrala mantran i bägge är: "ständiga förbättringar" och där bör nog JIS och andra implementeringar se över sina riskprofiler. MSB helt tagen på sängen av först bränderna i Dalarna och sedan Covid. Sjukvården med brister på respiratorer och skyddsutrustning. Företagen med lager av kritiska produkter. Människor med lager av kritiska produkter som mediciner, skyddsutrustning, mat, vatten, bränsle och energi.
Ni som är intresserade av risker i samhället, kan kanske göra gemensam sak med oss i Civilförsvaret? Påbörjar 2022 ett projekt att genomlysa risker och deras möjliga/rimliga risksänkande åtgärder och beredskapsplaner. Inte så lätt i ett såsseåliberalt samhälle, där alla vill ha frihet, men ingen vill ta ansvar. Hjärntvättningen har tyvärr varit mycket effektiv, när väldigt många faktiskt INTE tror att deras eget beteende på något sätt kan påverka deras liv, utan helt förlitar sig på att "nån annan" ska ta hand om dem när det skiter sig. Gå med i er lokala Civilförsvarsförening!
Redigerat:
Brukar vanligtvis ha bra minne, men jag minns inte helt riktigt. Men det ligger nå i det du säger.13th Marine skrev:
Däremot vill jag minnas hur andras "just in time" sågades för dom tog vara åt sig det där man kunde skapa mervärde för aktieägarna.
N Nisken skrev:Toyotas "lean" är missförstått av så många. Själv har jag utbildat i tekniker i gränslandet mellan Toyotas Lean och Kepner Tregoes Rationella Metoder i över 30 år.
Ett av de centrala mantran i bägge är: "ständiga förbättringar" och där bör nog JIS och andra implementeringar se över sina riskprofiler. MSB helt tagen på sängen av först bränderna i Dalarna och sedan Covid. Sjukvården med brister på respiratorer och skyddsutrustning. Företagen med lager av kritiska produkter. Människor med lager av kritiska produkter som mediciner, skyddsutrustning, mat, vatten, bränsle och energi.
Ni som är intresserade av risker i samhället, kan kanske göra gemensam sak med oss i Civilförsvaret? Påbörjar 2022 ett projekt att genomlysa risker och deras möjliga/rimliga risksänkande åtgärder och beredskapsplaner. Inte så lätt i ett såsseåliberalt samhälle, där alla vill ha frihet, men ingen vill ta ansvar. Hjärntvättningen har tyvärr varit mycket effektiv, när väldigt många faktiskt INTE tror att deras eget beteende på något sätt kan påverka deras liv, utan helt förlitar sig på att "nån annan" ska ta hand om dem när det skiter sig. Gå med i er lokala Civilförsvarsförening!
Jag håller med dig. Det började med idén om "frihet under ansvar", men det slutade i ett samhälle där ingen vill ta ansvar och så värst mycket frihet blev det inte heller.
En intressant skillnad kan man t.ex se här på byggahus. Hur många trådar finns det t.ex inte där man detaljgranskar varje punkt och boktstav i en faktura eller offert. Jobbade de verkligen så många timmar? Har de inte saltat det där materialet lite väl? Då är 10 000 kr helt plötsligt enormt mycket pengar. Men att de flesta betalar åtskilligt mer än så i skatt, varje månad av varje år hela sina yrkesverksamma liv, det är det tydligen ingen mening med att fundera på vart pengarna tar vägen. Att sedan hela offentliga sektorn går på knäna och infrastrukturen faller i bitar och utlänningar äger kritiska samhällsfunktioner, ja det är är visst helt i sin ordning, för vad ska man göra åt det? Ingen orkar ifrågasätta för det är ändå ingen som kan ställas till svars. I absolut värsta fall gör någon makthavare bort sig för synligt och får en diskret snedspark uppåt i organisationen.
Min slutsats är att demokrati är bortkastat på svenska folket, de vet inte hur man använder det och har misslyckats med att förvalta vad tidigare generationer kämpat sig till. Ingen politiker har tänkt längre än till nästa val senaste 30 åren, och det får vi alla äta upp, och rätt åt oss är det som röstar på samma pack år efter år.
Fast nu var inte min fråga vad just-in-time betyder. Frågan till @tobiast var snarare vad vederbörande ansåg att inlägget tillförde till tråden.E EmilJac skrev:
Antag att vi hade en debatt om gängbrottsligheten och någon postade ett inlägg som bara sa "Invandrare!". Eller om vi för den del diskuterade problem i skolan och någon skrev "Friskolor!". Ingen av inläggen tillför något. Att bara skriva "just-in-time" är precis samma sak här.
Perfekt, för just nu har jag två stycken 2kw fläktar på vinden för att tina rören som fryst. Inte läge att spara ström.
Skönt att elmarknaden liknar ett jävla horhus...
Skönt att elmarknaden liknar ett jävla horhus...
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Blir det verkligen dyrare att baka sitt bröd själv?
Jag får rätt mycket bröd på en påse mjöl, och så länge kör jag inte ugnen.

Nybakta och allt.
Jag får rätt mycket bröd på en påse mjöl, och så länge kör jag inte ugnen.
Nybakta och allt.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 029 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 029 inlägg
Nej nej, jag menar att det blir dyrare när elen blir dyrare. Jag bakar i första hand för att det blir godare, men blir definitivt billigare också (minst halva priset) om man inte räknar arbetskostnaden.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden