Trots alla motigheter och ett oändligt antal villor med mekanisk ventilation, jag avser FTX i olika former, så finns det för gemene husägare stora "mystifiheter" att försöka sig tolka.
Undertryck
Övertryck
Standardiserad storlek på minsta luftombyte
Flöde
Mätinstrument
OVK
O s v, o s v
Nu råkar jag vara tekniskt intresserad och hade en vän som pysslade med mätning av flöde inom industri.
Han hjälpte mig på vägen.
Fick överta diverse teori, Prandeltrör och nykalibrerad Micromanometer av industriklass.
Den injustering som då gjordes för några år sedan, med injustering av befintligt Heru 100 S EC, har funkat mycket bra.
I dagarna har jag pysslat med en vindmätare, som visar bl a m/s.
Har botaniserat lit mot tidigare mätvärden/injusteringar.
Allt verkar stämma hyfsat, både då och nu.
Nu menar jag hyfsat, för det verkar torftigt på nätet vilket i mitt fall, undertryck i kåken jag ska sträva mot. Luftflöden / luftutbyte verkar de flesta vara överens om.
Men undertryckets storlek gentemot fria luften på utsidan huset, är betydligt mer svävande.
2 Pa, 3 Pa, 5 Pa och vad jag hörde senast under 10 Pa.
Undertryck kan ha en betydelse eller t o m vara avgörande för hur mycket fukt mm som kan tänkas vandra ut i byggnads väggar.
Och om jag förstår rätt, suga in oönskad material med t ex radon och /eller t ex mögelsporer vi tryck undertryck. I så fall torde det vara övertryck i stället.
Ja, man kan väl anta att de som utför mätningar, OVK, drifttagningar av ventillationsanläggningar och tar rejält betalt gör bra utförda jobb, som kunden förstår.
Glad att jag har lite koll.
River mitt FTX till sommaren och byter samtliga lager, samt införskaffar en reservdrivrem.
.
Undertryck
Övertryck
Standardiserad storlek på minsta luftombyte
Flöde
Mätinstrument
OVK
O s v, o s v
Nu råkar jag vara tekniskt intresserad och hade en vän som pysslade med mätning av flöde inom industri.
Han hjälpte mig på vägen.
Fick överta diverse teori, Prandeltrör och nykalibrerad Micromanometer av industriklass.
Den injustering som då gjordes för några år sedan, med injustering av befintligt Heru 100 S EC, har funkat mycket bra.
I dagarna har jag pysslat med en vindmätare, som visar bl a m/s.
Har botaniserat lit mot tidigare mätvärden/injusteringar.
Allt verkar stämma hyfsat, både då och nu.
Nu menar jag hyfsat, för det verkar torftigt på nätet vilket i mitt fall, undertryck i kåken jag ska sträva mot. Luftflöden / luftutbyte verkar de flesta vara överens om.
Men undertryckets storlek gentemot fria luften på utsidan huset, är betydligt mer svävande.
2 Pa, 3 Pa, 5 Pa och vad jag hörde senast under 10 Pa.
Undertryck kan ha en betydelse eller t o m vara avgörande för hur mycket fukt mm som kan tänkas vandra ut i byggnads väggar.
Och om jag förstår rätt, suga in oönskad material med t ex radon och /eller t ex mögelsporer vi tryck undertryck. I så fall torde det vara övertryck i stället.
Ja, man kan väl anta att de som utför mätningar, OVK, drifttagningar av ventillationsanläggningar och tar rejält betalt gör bra utförda jobb, som kunden förstår.
Glad att jag har lite koll.
River mitt FTX till sommaren och byter samtliga lager, samt införskaffar en reservdrivrem.
.
Har ett äldre hus och när den falska locklistpanelen togs bort och ersattes med vanlig så kom mössen knte heller in på nedervåningen. Men de hittar in på , mellanbjälklag, vinden och i väggarna på andra våning. När jag renoverade ovanvåningen beställde jag finmaskigt metallnät 10 meters rulle och tätade på varje möte mellan vägg/tak, runt de äldre takstolar (som är synlig) mm. De tar sig inte in. Fick förstärka på något ställe men har funkat toppen. Om du sätter nät i nederkant så kommer du säkert stoppa en del iallafall. Testa i ditt kök som du skriver om och se om det har effekt? 😊
Klicka här för att svara