Hej!
Bild 1 = nuvarande dränering ca 50-70 cm djup.
Bild 2 = det tänkta utförandet.

Vi har dränerat runt ett stort växthus, vi tänkte nu lägga i jord / fyllnadsmassor så att gräsmattan kan bli hel igen. Men då vi har ler-jord här undrar jag om det med tiden kan sippra ner mellan gruset och sätta igen dräneringsröret?

Enda jag kan komma på som lösning vore att
1. Gräva bort lite av stenen igen.
2. Lägga stockar på cirka 10-15 cm diameter (har massa sådant från att vi gallrat ungskog).
3. Lägga ler-jorden ovanpå stockarna.

Vatten kommer ju fortfarande kunna rinna för helt tätt ska det ju inte vara. Men kan detta funka tro?

• Handritad skiss av dräneringssystem; marknivå och två lager grus synliga, med dräneringsrör i bottenskikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av dräneringsplan: jordlager ovan stockar och grus, markerad grusväg för vattendränering i växthusområde med lera.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

Spontant så säger jag att en tjockare markduk är ett bättre val. Stockarna lär murkna inom några år och då jorden då sjunker ner har du en ränna runt hela växthuset som behöver fyllas på årligen.

Använd markduk för att separera gruset från jorden. Stockar känns ju som en väldig oortodox lösning. De kommer väl dessutom övertid ruttna, bli till jord och blandas med gruset.

En fiberduk i N1 klass gör vad du vill.

Claes Sörmland
Lera brukar inte sätta igen dräneringar. Värre är det med finsand, sätter igen alla ledningar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.