Hej!
Bild 1 = nuvarande dränering ca 50-70 cm djup.
Bild 2 = det tänkta utförandet.
Vi har dränerat runt ett stort växthus, vi tänkte nu lägga i jord / fyllnadsmassor så att gräsmattan kan bli hel igen. Men då vi har ler-jord här undrar jag om det med tiden kan sippra ner mellan gruset och sätta igen dräneringsröret?
Enda jag kan komma på som lösning vore att
1. Gräva bort lite av stenen igen.
2. Lägga stockar på cirka 10-15 cm diameter (har massa sådant från att vi gallrat ungskog).
3. Lägga ler-jorden ovanpå stockarna.
Vatten kommer ju fortfarande kunna rinna för helt tätt ska det ju inte vara. Men kan detta funka tro?
Bild 1 = nuvarande dränering ca 50-70 cm djup.
Bild 2 = det tänkta utförandet.
Vi har dränerat runt ett stort växthus, vi tänkte nu lägga i jord / fyllnadsmassor så att gräsmattan kan bli hel igen. Men då vi har ler-jord här undrar jag om det med tiden kan sippra ner mellan gruset och sätta igen dräneringsröret?
Enda jag kan komma på som lösning vore att
1. Gräva bort lite av stenen igen.
2. Lägga stockar på cirka 10-15 cm diameter (har massa sådant från att vi gallrat ungskog).
3. Lägga ler-jorden ovanpå stockarna.
Vatten kommer ju fortfarande kunna rinna för helt tätt ska det ju inte vara. Men kan detta funka tro?
Husägare
· Klagshamn
· 282 inlägg
Använd markduk för att separera gruset från jorden. Stockar känns ju som en väldig oortodox lösning. De kommer väl dessutom övertid ruttna, bli till jord och blandas med gruset.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Oisolerad platta i källare. Hur stoppa fukten?
Grund & Markarbeten -
Hur illa är det att starta och stoppa luftvärmepump med strömbrytare?
Värmepumpar -
Billigaste sättet att stoppa regnet från taket?
Socialt & Projekt -
Desperat försök att stoppa grannens Attefallshus: Raket flög över huset
Artikelkommentarer -
Lodrät utgrävning i slänt - hur "stoppa" jorden från att rasa längrefram?
Trädgård allmänt