Behandling med medel av stubbe gjorde vi med fyra stora aspar som togs ned och direkt efter fällning, hade RoundUp stående som hälldes i borrhål. Det kom senare rotskott som svartnade och försvann.
Utan behandling av så många som 15 aspar lär resultera i mängder av rotskott över ett stort område och ett flerårigt arbete att i efterhand hantera.

• Gilla
Spoz och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
PÅ den tiden glyfosat var lagligt att använda har jag fällt (mindre) aspar på vintern och borrat hål i stubbens bark/ytliga stora rötter och sprutat ned glyfosat. När skott har skjutit upp så på sommaren efter så har de dött. Därefter har stubbe och rötter ruttnat bort till svamparnas glädje.

• Gilla
TincaTinca och 3 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Nu finns ju inte roundup att köpa, men så här kunde man göra förr:

Omedelbart efter att trädet fällts så borrade man 2-3 hål, uppifrån i stubben, nära ytterkanten. Där hällde man i roundup. Det räckte med små mängder, omkring en matsked totalt för ett träd, om det inte var väldigt stort. Rotsystemet förlorade förmågan att ta upp vatten.

Bästa tiden för detta var under tidig vår eller försommar.

Observera att aspar har sammanvuxna rotsystem och giftet kunde sprida sig via detta. Om du hade tänkt behålla några aspar i beståndet så var risken stor att dessa också strök med. Detta blev extra viktigt att tänka på om man var nära tomtgräns.

Men detta är alltså inget man kan ägna sig åt längre.
det finns fortfarade

jag kör med ecoplug funkar bra

M maria01 skrev:
det finns fortfarade
Varumärket Roundup finns kvar, men det innehåller något helt annat idag, eftersom glyfosat är förbjudet i Sverige. Fast det är inte förbjudet för lantbrukare, de använder hundratals ton av det varje år.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
H
G gbgustaf skrev:
Varumärket Roundup finns kvar, men det innehåller något helt annat idag, eftersom glyfosat är förbjudet i Sverige. Fast det är inte förbjudet för lantbrukare, de använder hundratals ton av det varje år.
Även de som har sertifikat för att få använda det professionellt kan köpa det med.
Jag köpte en kanna i sommar av en känt filur

• Gilla
Udden64
  • Laddar…
På den tiden man fick hantera Glysofat som privatperson så behandlade även jag nedtagna Aspar med mycket effektivt resultat.
Borrade med en centrumspetsborr på ca 16mm några hål snett nedåt på sidorna av en större stam eller rakt ner i mindre sly.
Hade en större spruta som jag sprutade ner en mindre mängd koncentrerat medel i varje hål.
Detta gjorde jag på när som från tidig vår till fram på hösten.

• Gilla
QueenOfManyThings och 2 till
  • Laddar…
Jo det är bra drag i Glysofaten, jag hade fyra mycket stora aspar bakom garaget typ 70 80 cm vid fällskäret.
Två stod direkt farligt till så jag borrade ett par hål och slog i en halv deciliter i varje stam på våren.
Den sommaren märktes ingenting men våren därefter så såg bladverket lite trött ut med fortfarande omfattande, under sommaren och hösten så såg man en klar påverkan och året efteråt så stod de bladlösa.
Det lite tokiga var att nu hade de andra två asparna börjat visa tecken på avmattning och den sekvensen gick lite snabbare så jag fick ta ner alla fyra samtidigt den vintern, det blev så jäkla mycket ved så en granne fick hämta två träd.
Och vad händer nästa vår, jo ytterligare ett par stora aspar som står ca 10 meter bort viker ner sig och torkar på kort tid. Så sex as till träd dödas och inte en skymt av rotskott efter det.

Oklart om injektionen i sig hade ihjäl alla sex träd eller om det räckte med att moderträdet togs ner för att knäcka de två sista, lite tveksamt dock med tanke på deras storlek.

• Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Varumärket Roundup finns kvar, men det innehåller något helt annat idag, eftersom glyfosat är förbjudet i Sverige. Fast det är inte förbjudet för lantbrukare, de använder hundratals ton av det varje år
jag brukade köpa av bönder eller köpa på nätet inga problem Roundup med glyfosat finns kvar med

D David__11 skrev:
ca 15 aspar ska tas ner i februari och det kommer bli galet mycket rotskott, hur minimeras effektivast dessa?

Jag har roundup 360 med glyfosat (360g/l).

Ska roundup hällas i stubbarna?
Pensla bladen på rotskotten när dom väl kommer upp?
Hur späda roundupen?

(Jag är medveten om reglerna kring glyfosat så tänk att det är en hypotetisk fråga om reglerna skymmer svaret 😊)
Jag har med framgång använt vägsalt. Borrar ett antal hål i stubben och fyllt med vägsalt. Har en 40 cm träbord så att hålen når ner under marknivå. Saltet löses upp över tid så fyller på så och då. Rotskott en minskar drastiskt och ibland kommer inga alls. Vägsalt är dessutom billigt och funkar nog på det mesta. Såg på sajten att en kommun framgångsrikt fått bort parkslide med salt.

Redigerat:
  • Gilla
PATER PETER och 1 till
  • Laddar…
D David__11 skrev:
ca 15 aspar ska tas ner i februari och det kommer bli galet mycket rotskott, hur minimeras effektivast dessa?

Hur späda roundupen?

(Jag är medveten om reglerna kring glyfosat så tänk att det är en hypotetisk fråga om reglerna skymmer svaret 😊)
Hej!
Enligt min "skogshuggare" så måste aspen vara i löv för att det skall fungera . Annan tid om året så är det helt bort kastad åtgärd.

• Gilla
David__11
  • Laddar…
H Hr Strand skrev:
Hej!
Enligt min "skogshuggare" så måste aspen vara i löv för att det skall fungera . Annan tid om året så är det helt bort kastad åtgärd.
Kan nog vara riktigt. Jag har behandlat från tidig vår och frammåt. Saltet löses nog upp av saven när den stiger och sprider sig sen neråt i rörsystemet, min gissning i alla fall.

• Gilla
David__11
  • Laddar…
D David__11 skrev:

Hur späda roundupen?

En parantes: Tänk på att Roundup är kraftigt cancerframkallande, så var säker på att du inte får det i dricksvattnet om du har egen brunn.

Claes Sörmland
Nej Roundup är inte cancerframkallande.

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Om man är orolig över glyfosat så är det kanske mer befogat att fundera över de 800 ton som avänds inom svenskt jordbruk varje år, än att någon häller 10 ml i en stubbe i skogen.

• Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.