10 880 läst ·
30 svar
11k läst
30 svar
Stopp längre ner under vask kök
Det är det som är så bra med vaskrensare, den flyttar innehållet i hela röret från proppen och uppåt om man använder lite kraft när man kör den. Det slutar alltid med ett rensat rör efter lite spolning. Man märker när röret är rensat, det rinner som aldrig förr....Bernieberg skrev:
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Jo det är sant men inte mycket mer än vad fackmän tar betalt för att knyta skorna ibland… En sådan slang kommer till pass mer än en gång under ett husägarliv.H Husköpare skrev:
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Ja går det så är det toppen men jag har gått bet ibland, speciellt om det är fett som kloggat. Det är en härlig känsla när det säger swusch.pacman42 skrev:
Jag har aldrig gått bet med hetvatten och Yes som fått verka en stund. 5m fett har jag plockat flera gånger (jag vet hur det såg ut innan rörbytet nämligen, 5m sedan 90 graders böj åt vänster där det tog stopp).Bernieberg skrev:
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Såg att det finns en 7,5 m för ca 800 kr också. Men i kortaste laget om man inte har tätt mellan rensställena.H Husköpare skrev:
Finns även diverse tredjepartsslangar som passar men har bara testat Kärchers egna.
Ska man spola med vatten i avloppsröret kan det vara ett gott tips att montera en bit rör + ett T-kors och sedan leda bort ev vatten som kommer tillbaka via avsticket på t-korset. Spolslangen sticker man ner uppifrån...
Mycket smidigare än att binda trasor runt som jag gjorde senast jag testade att spola utan vattenlås...MathiasS skrev:
Nu undrar jag om jag lyckats göra fel när jag satte tillbaka rören efter att ha lossat dem. Har fortfarande trögt från vasken efter ett tag när rören fyllts upp. Men trycker jag till lite på det vita röret ovanför den ljusgrå delen,så bubblar det till och det låter som att det lossar och åker vidare.
Kan det vara något som blivit knas där nu?? Kan man sätta dem fel, hur vet man ?
Kan det vara något som blivit knas där nu?? Kan man sätta dem fel, hur vet man ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
H Husköpare skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag läser och gissar men passar på att vara övertydlig..
vattenlåset är plaströret inom den lila cirkeln. Du tar lös hela röret och spolar detta fullkomligt rent.
Du kan sedan prova att återmontera det rena röret och om det funkar så är det bra,
Om det fortfarande är stopp så kan du prova med vaskrensare varmt vatten och fettlösare men tänk på att du alltså nu försöker att påverka ett stopp längre ned så det måste ju fyllas vatten hela vägen upp och alla lufthål måste täckas så det uppstår en "vaccumeffekt" så att när du pumpar och drar i vaskrensaren så trycker vattnet mot stoppet längre ned i förhoppning att trycka sönder och lösa proppen..
om det inte fungerar så demonterar du återigen vattenlåset och använder alla metoder som är beskrivna sedan tidigare direkt mot det grå röret... vaskrensare rensband eller högrycksspolning ( eller fackman å spol/sugbil ) det är ju en upptrappningsskala ... och kör rakt ned i det grå röret.
lycka till