Bernieberg Bernieberg skrev:
Ja vaskrensare av klassisk modell är bra att testa först då det är så enkelt.

Rensband kan lösa det akuta men jag tror att det många gånger bara gör ett hål i proppen. Bäst är det om man kan spola hela röret.
Det är det som är så bra med vaskrensare, den flyttar innehållet i hela röret från proppen och uppåt om man använder lite kraft när man kör den. Det slutar alltid med ett rensat rör efter lite spolning. Man märker när röret är rensat, det rinner som aldrig förr....

H Husköpare skrev:
Ok, den kostade ju en del och med tanke på att vi är amatörer kanske det är bättre kontakta fackman. Men tack för tips, borde funka till vår kärcher som köptes förra året.
Jo det är sant men inte mycket mer än vad fackmän tar betalt för att knyta skorna ibland… En sådan slang kommer till pass mer än en gång under ett husägarliv.

• Gilla
Husköpare och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är det som är så bra med vaskrensare, den flyttar innehållet i hela röret från proppen och uppåt om man använder lite kraft när man kör den. Det slutar alltid med ett rensat rör efter lite spolning. Man märker när röret är rensat, det rinner som aldrig förr....
Ja går det så är det toppen men jag har gått bet ibland, speciellt om det är fett som kloggat. Det är en härlig känsla när det säger swusch.

Bernieberg Bernieberg skrev:
Ja går det så är det toppen men jag har gått bet ibland, speciellt om det är fett som kloggat. Det är en härlig känsla när det säger swusch.
Jag har aldrig gått bet med hetvatten och Yes som fått verka en stund. 5m fett har jag plockat flera gånger (jag vet hur det såg ut innan rörbytet nämligen, 5m sedan 90 graders böj åt vänster där det tog stopp).

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
H Husköpare skrev:
Ok, den kostade ju en del och med tanke på att vi är amatörer kanske det är bättre kontakta fackman. Men tack för tips, borde funka till vår kärcher som köptes förra året.
Såg att det finns en 7,5 m för ca 800 kr också. Men i kortaste laget om man inte har tätt mellan rensställena.

Finns även diverse tredjepartsslangar som passar men har bara testat Kärchers egna.

• Gilla
Husköpare
  • Laddar…
Ska man spola med vatten i avloppsröret kan det vara ett gott tips att montera en bit rör + ett T-kors och sedan leda bort ev vatten som kommer tillbaka via avsticket på t-korset. Spolslangen sticker man ner uppifrån...

• Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ska man spola med vatten i avloppsröret kan det vara ett gott tips att montera en bit rör + ett T-kors och sedan leda bort ev vatten som kommer tillbaka via avsticket på t-korset. Spolslangen sticker man ner uppifrån...
Mycket smidigare än att binda trasor runt som jag gjorde senast jag testade att spola utan vattenlås...

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Nu undrar jag om jag lyckats göra fel när jag satte tillbaka rören efter att ha lossat dem. Har fortfarande trögt från vasken efter ett tag när rören fyllts upp. Men trycker jag till lite på det vita röret ovanför den ljusgrå delen,så bubblar det till och det låter som att det lossar och åker vidare.
Kan det vara något som blivit knas där nu?? Kan man sätta dem fel, hur vet man ? Vattenlås och rörinstallation under en köksvask där användaren upplever problem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Om du spolar ned högtrycksslang så kanske du bara gjort ett smalt hål genom fettet, det gjorde jag när jag körde med högtryck....

H Husköpare skrev:
Har fortfarande trögt från vasken efter ett tag när rören fyllts upp. Men trycker jag till lite på det vita röret ovanför den ljusgrå delen,så bubblar det till och det låter som att det lossar och åker vidare.
Kan det vara något som blivit knas där nu?? Kan man sätta dem fel, hur vet man ?
Plaströr markerat med lila cirkel under diskbänk, föremål för rengöring och avloppsunderhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag läser och gissar men passar på att vara övertydlig..
vattenlåset är plaströret inom den lila cirkeln. Du tar lös hela röret och spolar detta fullkomligt rent.
Du kan sedan prova att återmontera det rena röret och om det funkar så är det bra,

Om det fortfarande är stopp så kan du prova med vaskrensare varmt vatten och fettlösare men tänk på att du alltså nu försöker att påverka ett stopp längre ned så det måste ju fyllas vatten hela vägen upp och alla lufthål måste täckas så det uppstår en "vaccumeffekt" så att när du pumpar och drar i vaskrensaren så trycker vattnet mot stoppet längre ned i förhoppning att trycka sönder och lösa proppen..

om det inte fungerar så demonterar du återigen vattenlåset och använder alla metoder som är beskrivna sedan tidigare direkt mot det grå röret... vaskrensare rensband eller högrycksspolning ( eller fackman å spol/sugbil ) det är ju en upptrappningsskala ... och kör rakt ned i det grå röret.

lycka till

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Tack! Provat allt nu, köpt 18 m kärcherslang… nu mer stopp än någonsin. Blir till att ringa fackman nu…

S
H Husköpare skrev:
Tack! Provat allt nu, köpt 18 m kärcherslang… nu mer stopp än någonsin. Blir till att ringa fackman nu…
Hur mycket blomjord spola du ner? :O

Kommer du åt att spola / rensa från andra hållet ?

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Haha

H Husköpare skrev:
Haha
I mitt hus går det, jag har ett spollock på röret mellan våningarna. Och en spolbrunn på röret ut

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.