Hej,
vi har ett skumt stopp i våran köksvask.
Jag har plockat av alla rör och rengjort, så där är inget stopp där.
Problemet är att vattnet inte rinner undan, och jag misstänker att det blir stopp pga vacuum, ungefär som när man stoppar ned ett sugrör i ett glas vatten och sedan håller för ändan som är ovanför vattnet.
Om jag kopplar loss slangen som går ner i golvet och sätter i en hink, så rinner vattnet på utan problem, och om jag häller vatten direkt i hålet i golvet så rinner också vattnet undan.
Men om jag kopplar ihop allt så blir det stopp nästan direkt. Om jag då lyfter upp slangen i golvet, bara lite, så rinner vattnet undan omgående.
Alla rör är som sagt rensade, även det lilla röret som går upp till en sorts överrinningsskydd.
Någon som har några ideer innan jag ringer in en rörmockare?
Edit: Tog en bild hur det ser ut under vasken: https://www.dropbox.com/s/n2z5g4wne8geta9/2014-04-18 10.59.19.jpg
Mvh
Jocke
Problemet är att vattnet inte rinner undan, och jag misstänker att det blir stopp pga vacuum, ungefär som när man stoppar ned ett sugrör i ett glas vatten och sedan håller för ändan som är ovanför vattnet.
Om jag kopplar loss slangen som går ner i golvet och sätter i en hink, så rinner vattnet på utan problem, och om jag häller vatten direkt i hålet i golvet så rinner också vattnet undan.
Men om jag kopplar ihop allt så blir det stopp nästan direkt. Om jag då lyfter upp slangen i golvet, bara lite, så rinner vattnet undan omgående.
Alla rör är som sagt rensade, även det lilla röret som går upp till en sorts överrinningsskydd.
Edit: Tog en bild hur det ser ut under vasken: https://www.dropbox.com/s/n2z5g4wne8geta9/2014-04-18 10.59.19.jpg
Mvh
Jocke
Redigerat:
Låter bekant, hade ett liknande tillfälligt problem.Joakim Lundbeck skrev:Hej,
Edit: Tog en bild hur det ser ut under vasken: [länk]
Mvh
Jocke
Tror det ( spekulerar ) har med ditt sk. Avrinningsskydd som fungerar som en vakumventil ( spekulerar igen )
Kolla så rören/ slangen löper rätt till det hålet
Hej, och tack för svaret.D09 skrev:
Röret som går upp till avrinningsskyddet har jag plockat av och rensat, så tror inte det är där problemet är, men ska ta en vända till med det.
Hej,
Ja, där är två hoar, och ett rör som förbinder båda hoarna.
Jag har dock haft av alla rör och rengjort dom innan idag, så något stopp i rören är där, vad jag kan förstå, inte.
Detta röret, samt flex-röret som går upp till avrinningskyddet är med andra ord rensade och ej stopp i.
https://www.dropbox.com/s/ttw1hanewx1bj8d/2014-04-18 11.24.00.jpg
Ja, där är två hoar, och ett rör som förbinder båda hoarna.
Jag har dock haft av alla rör och rengjort dom innan idag, så något stopp i rören är där, vad jag kan förstå, inte.
Detta röret, samt flex-röret som går upp till avrinningskyddet är med andra ord rensade och ej stopp i.
https://www.dropbox.com/s/ttw1hanewx1bj8d/2014-04-18 11.24.00.jpg
Har flexröret någon skum böj, lutning etc inkl kasetten som den går in i?Joakim Lundbeck skrev:
Hej,
Nej, jag tycker inte det. Jag tog en ny bild, kanske ser bättre på den?
https://www.dropbox.com/s/zpqrjiqta9x7sks/2014-04-18 12.24.18.jpg
Nej, jag tycker inte det. Jag tog en ny bild, kanske ser bättre på den?
https://www.dropbox.com/s/zpqrjiqta9x7sks/2014-04-18 12.24.18.jpg
Provat o tappa upp vatten, sen "dra o slita" i rören för att se om det släpper.
Ett sätt att testa avrinningsskyddet är att tappa upp lite vatten, lossa på flexslangen mot avrinningsskyddet för att se om det är något med vakuumet som spökar. Då borde vattnet rinna rundan.
Ett sätt att testa avrinningsskyddet är att tappa upp lite vatten, lossa på flexslangen mot avrinningsskyddet för att se om det är något med vakuumet som spökar. Då borde vattnet rinna rundan.
Hej,
Jag har provat att
1. Tappa upp vatten tills det blir stopp
2. Lyfta försiktigt på flex-slangen som syns i bild och som går ner i ett rör i golvet
3. Vattnet "forsar" då undan.
Men då jag haft av alla rör, inklusive den lilla flex-slang som går upp mot avrinningskyddet, och rengjort allt så är jag lite vilse.
Jag provade precis att lossa slangen som går till avrinningsskyddet, och tappa upp vatten, och då trycktes vatten ut från det hål där slangen till avrinningsskyddet skulle sitta.
Mvh
Jocke
Jag har provat att
2. Lyfta försiktigt på flex-slangen som syns i bild och som går ner i ett rör i golvet
Men då jag haft av alla rör, inklusive den lilla flex-slang som går upp mot avrinningskyddet, och rengjort allt så är jag lite vilse.
Jag provade precis att lossa slangen som går till avrinningsskyddet, och tappa upp vatten, och då trycktes vatten ut från det hål där slangen till avrinningsskyddet skulle sitta.
Mvh
Jocke
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Det låter lurigt!
Men hur är det i vattenlåset, det är ju en rejäl uppförsbacke för vattnet där.
Inget som sitter i vägen och bromsar?
Och kopplingen mellan flexröret och avlopps-stammen, vad händer där?
Men hur är det i vattenlåset, det är ju en rejäl uppförsbacke för vattnet där.
Inget som sitter i vägen och bromsar?
Och kopplingen mellan flexröret och avlopps-stammen, vad händer där?
Kan det vara så att flexslangen som går ner i röret i golvet sticker in för långt och stänger till?Joakim Lundbeck skrev:Hej,
Jag har provat att
Mvh
Jocke
När du lossar flexslangen från ansl. muffen i botten av köksskåpet så skall det lukta ordentligt med avlopp. Finns risk att du börjar få stopp i ledningen som går till köket. Köks avloppet kan inte dra nytta av husets luftare och vattnet som skall spolas ner i hoarna bromsas upp av en luft kudde inne i röret. Skulle rekommendera en spolning av köksavloppet med en iller slang som finns att köpa till de flesta högtryckstvättar idag. Vill man inte söla för mycket så kan man spola igenom ett 50mm pp rör med en gren/ t rör som man sätter en rör bit i varje ände. Sedan i mitten sticket så har man en rörbit med en böj på som går ner i en hink ifall nivån stiger medans man spolar så slipper man få en vulkan av matfett på sig, spolningen blir lugnare om man fixar till ett breddavlopp som går till en hink är mitt tips.
mvh
mvh
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Som spekerök skriver så är det nästan stopp längre ut i avloppet.
Ska vatten kunna komma in så måste luften komma ut och det gör det ju när man lättar på slangen.
Protte
Ska vatten kunna komma in så måste luften komma ut och det gör det ju när man lättar på slangen.
Protte
Klicka här för att svara