Jag använder en vanlig gammal sugkopp. Det går snabbt och enkelt.

Funkar inte på denna dynga, hår blandat till en svart smet, till trots att jag har sagt, inget hår i handfatet..men men

M
Lägg i pulverdiskmedel, låt verka ett bra tag och sen häll på kokande vatten. Jag brukar använda en vattenkokare. Funkar fint. Har ni hård eller flytande tvål? Hård tvål fastnar lätt speciellt när den börjar ta slut.

Flytande tvål..ska prova knepet.

Det är flytande tvål som används. Fick även höra igår efter lite "husförhör" att det spolats ner bla akvarellfärg där.
Direkt under handfatet sitter en 90 böj och sen ca 20cm rör innan ny 90 böj och sen vattenlåset. (Klåpare till rörmokare som byggt det) Kanske ska försöka bygga om det hela så vattenlåset hamnar rakt under handfatet istället??

Spelar ingen roll vad du gör... Jag har tre långhåriga kvinnor/tjejer här hemma och smink sköljs ner dagligen. Efter ett tag, tre, fyra månader gissningsvis blir det stop. Jag har testat alla medel, spola hett, kokande vatten, etc. Bytte bort IKEA vattenlås till ett dyrare men där var för övrigt IKEA förmodligen bättre...

Drog om rören så det skulle gå rakt ner/mer fall men det hjälpte inte heller.

Nu har jag bytt till ett vattenlås man kan skruva ur botten på. Tar ett djup andetag, håller andan, lägger en kompostpåse under skruvar upp botten så den svarta hårsörjan trillar i påsen, stänger skruvar fast, på med vatten och sen andas igen...

• Gilla
j.f.s
  • Laddar…
Går ju iofs å skruva av botten på detta lås med. Kan nog funka som "snabbrensning" nån gång. Men upplever nog att det mesta bööset sitter i rören mellan handfat lås och i själva handfatsutloppet.

M
Om man har låset rakt under så kan det räcka att skruva av locket och spola. Men antagligen har allt hår virat in sig och fastnat någonstans så man ändå blir ståendes med en pinne och petar :)

M
Något som verkligen har effekt förresten: be de långhåriga att dagligen borsta håret någon annanstans än vid handfatet. Gör man så, så borde det verkligen hamna minimalt med hår i handfatet. Bonusen är att vederbörande dessutom får ett fint hår! :)

Hår slänges så klart sedan i papperskorgen och inget avloppsanslutet :D

Satsuki
Av egen erfarenhet (jag har långt, tjockt och mycket hår ;) ) kan jag säga att det enda sol fungerar är att ha någon form av "sil" i handfatet, eller välja en bottenventil med relativt små hål/passager. På detta sätt fastnar hårstråna här och kan du lätt tas bort innan de åker ner och snurrar in sig i vattenlås, detaljer i bottenventil eller lyftventil.

Kanske en sådan här kan vara något?
Hårfällan för att förhindra stopp i avlopp, visas i förpackning, föreslagen lösning för tjockt hår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Problemet här är inte hår. Är mer nåt klägg av tandkräm å sånt äckligt😖

Satsuki
Bara tandkräm borde inte täppa igen, med mindre än att man trycker ut stora mängder direkt i avloppet, eftersom man ju borstar ett lödder. Inte heller akvarellfärg borde täppa till, då det bara är pigment som löser sig i vatten....

Kom på en sak, en sådan sil som i inlägget ovan stoppar säkert tandkrämsklumpar och en del annat också eftersom hålen är så små!

Redigerat:
  • Gilla
intrestin
  • Laddar…
KristinaRT skrev:
Bara tandkräm borde inte täppa igen, med mindre än att man trycker ut stora mängder direkt i avloppet, eftersom man ju borstar ett lödder. Inte heller akvarellfärg borde täppa till, då det bara är pigment som löser sig i vatten....

Kom på en sak, en sådan sil som i inlägget ovan stoppar säkert tandkrämsklumpar och en del annat också eftersom hålen är så små!
Är just det inte ungarna gör, borstar till det löddrar. Är ju rätt ofta det hamnar i princip direkt i avloppet utan att passerat munnen..

Jag har en flaskborste jag kör ner i låset, går att trycka igenom de små hålen i silen. Hjälpar ofta, annars får man montera isär.

Satsuki
Men då borde hårsilen fungera, för tandkräm är så "tjock"/viskös att den fastnar i silen i stället för att spolas ner. Och för att spola det vidare krävs en massa vatten och då späds/löses tandkrämen upp av allt vatten.....

Förstår problemställningen, har två barn hemma som inte riktigt förstår hur mycket tandkräm man egentligen ska/bör använda........

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.