25 382 läst ·
121 svar
25k läst
121 svar
Stopp i avlopp - var börjar man?
Miljö Miljö Miljö...S sallad skrev:
Kompisen brukade få fritt hemkört 200/300 hundra ton avloppsslam till gödsel. Helt ok...
Detta förvarades några månader tills utkörning 50m från trekammaren, men avloppsbädden blev utdömd???
What the fuck???
Nej, det var det jag menade, att det kan vara den som bott där innan som är skyldig, sådan palts kan bli liggande i hur många år som helst. Men kolla för säkerhets skull med eventuella damer i familjen att inga trosskydd, bindor och sådant spolas ner. Gäller ju även deras vänner.S sallad skrev:
Ett misstag kan ju hända vem som helst och det kan räcka med att tillfälliga gäster får för sig att stoppa i saker i oförstånd. Nu verkar det nog mest vara en kombination av en massa rötter, som en granne förutspådde, och att det säkert inte har gjorts nånting ordentligt på väldigt länge och att det säkert har kommit ner för mycket fett från köket. Det blir spännande att se om och hur det löser sigAnna_H skrev:
Skall du få temporärt öppning på egen hand: Skicka in slangen nedifrån eller närmast dina buskarS sallad skrev:Ett misstag kan ju hända vem som helst och det kan räcka med att tillfälliga gäster får för sig att stoppa i saker i oförstånd. Nu verkar det nog mest vara en kombination av en massa rötter, som en granne förutspådde, och att det säkert inte har gjorts nånting ordentligt på väldigt länge och att det säkert har kommit ner för mycket fett från köket. Det blir spännande att se om och hur det löser sig![]()
Men spolbil öppnar på minuter
Då så mina vänner. Äntligen kan livet gå vidare 
Fick hjälp av en snäll granne med avloppsrensningstillsatsen då den tydligen hade satt igen invärtes och det var helt omöjligt att få bort slangen från fästet eller att köra högtryckstvätten eftersom det var tvärstopp. Med mycket våld gick det att få loss tillsatsen och börja rensa de pyttesmå hålen som sprutar bakåt. Med tunn ståltråd, tryckluft och lite trixande gick det att få igång det igen. Glada i hågen började vi att köra från avloppsbrunnen upp mot huset och fick till slut igenom alla 15 meter slang. De första metrarna var tröga. Inte så konstigt kanske då vi tidigare hade kört hårt från huset ner mot brunnen. Efter att ha kört några gånger fram och tillbaka så började det röra på sig och nu skvalar det fint! Här ska köras diskmaskin, tvättmaskin och varmt bad! Återstår att sanera tvättstugan från skitlukten
Fick hjälp av en snäll granne med avloppsrensningstillsatsen då den tydligen hade satt igen invärtes och det var helt omöjligt att få bort slangen från fästet eller att köra högtryckstvätten eftersom det var tvärstopp. Med mycket våld gick det att få loss tillsatsen och börja rensa de pyttesmå hålen som sprutar bakåt. Med tunn ståltråd, tryckluft och lite trixande gick det att få igång det igen. Glada i hågen började vi att köra från avloppsbrunnen upp mot huset och fick till slut igenom alla 15 meter slang. De första metrarna var tröga. Inte så konstigt kanske då vi tidigare hade kört hårt från huset ner mot brunnen. Efter att ha kört några gånger fram och tillbaka så började det röra på sig och nu skvalar det fint! Här ska köras diskmaskin, tvättmaskin och varmt bad! Återstår att sanera tvättstugan från skitlukten
Greta Thunberg kommer säker bli arg men hemma kör vi numera med "gryt" programmet = 70 grader på diskmaskinen. Spolar länge med varmvatten via diskbänken. Spolar 2-3 gånger på toa och håller ned knappen länge.
Ska byta toa när jag hittar en som förbrukar mångdubbelt med vatten.
Kommer köra så miljöovänligt jag kan för att slippa få stopp i avloppen igen.
Spyr åt tanken att gräva i skiten igen och igen.
Faen ta alla jäkla snålspolande toa och vattensnåla diskmaskiner.
"- How Dare You...?"
Ojojoj, hon har inte rensat avlopp, ännu.
"- How Dare You...?"
Trots att jag gillar Greta (och nu ska vi inte spåra ur och in på den diskussionen) håller jag med; vi som har enskilda och/eller äldre avlopp har inte så mycket annat val än att spola mycket och ofta i dem för att undvika problem. Snålspoleri och sånt fyller säkert en bra funktion i flerfamiljshus, eller där det sitter nya släta rör, och där det är många som ska ha del av vattnet, men var sak har sin plats.optimum skrev:
Greta Thunberg kommer säker bli arg men hemma kör vi numera med "gryt" programmet = 70 grader på diskmaskinen. Spolar länge med varmvatten via diskbänken. Spolar 2-3 gånger på toa och håller ned knappen länge.
"- How Dare You...?"
Vi har släta fina rör. Jag har bytt rören från köket 3 gånger och de var från början även med fina grå plaströr i vårt hus från 1985. Alltså inte några gamla järnrör från 40-talet.ricebridge skrev:
Trots att jag gillar Greta (och nu ska vi inte spåra ur och in på den diskussionen) håller jag med; vi som har enskilda och/eller äldre avlopp har inte så mycket annat val än att spola mycket och ofta i dem för att undvika problem. Snålspoleri och sånt fyller säkert en bra funktion i flerfamiljshus, eller där det sitter nya släta rör, och där det är många som ska ha del av vattnet, men var sak har sin plats.
Jag har skrivit om det i en egen tråd nyligen och fick många bra tips om varför de sätter igen och om tänkbara orsaker.
Det jag mest reagerat på var att de fungerade bra de första 20 åren och sedan har det eskalerat så de jag nu bytte var ca 4 år gamla och var fulla med gulvit massa som spolslangen inte orkade igenom.
De orsaker och tips jag fick som bra svar är just att dessa "miljövänliga" diskmaskiner inte spolar rent i rören.
Troligen ihop med moderna maskindiskmedel.
Kan nämna att övriga rör från 2 toa med duschar samt tvättstuga inte satt igen någon gång på de 34 år huset nu är.
Not: Första diskmaskinen från 1985, byttes 2006 mot ny som var relativt snål med vatten och som byttes 2017 mot en som är riktigt snål. Ja den är säkert precis lika snål som de flesta nya diskmaskinerna.
Alltså ett bra yrke är och kommer vara de som står ut med att köra spolbil. De har redan och kommer ha ett fantastiskt bra möjlighet att få jobba. Även de VVS firmor som vill ta i skiten att byta totalt igensatta rör där spolslangar inte klarar att gå igenom. Jag har turen i oturen att de rör jag behövt byta sitter åtkomliga på undervåningen men de som har sina ingjutna mm har nog ett litet helvete med sådant här.
Greta, tycker jag synd om för hon utnyttjas till något hon troligen kommer må dåligt av. Press från ett tufft samhälle är jag tveksam om tjejen kommer klara.
Husägare
· Jönköping
· 5 866 inlägg
Säker på att den gulvita massan inte är fett? För åker sånt ner i rören hjälper det tyvärr inte hur mycket man spolar.
Tror att Greta skulle gilla dina metoder, varmt vatten är bättre för både miljö och klimat än diverse kemikalier.optimum skrev:
"- How Dare You...?"
Jo det är nog fett men troligen i förening med maskindiskmedel. Liknande sätt som man kan göra tvål av kaustiksoda och olja.ricebridge skrev:
Fett till stor del av matrester man har på det som hamnar i diskmaskinen.
Undviker fett i slasken från stekpannor.
Vi spolade nog ner mer fett i slasken tidigare än vi gjort senaste 10 åren då vi lärt oss att man inte ska göra det.
Lite dråpligt sammanträffande att dagen jag fick fart på avloppet råkade vara världstoalettdagen 2019
https://www.wateraid.org/se/varldstoalettdagen-2019
Det är mycket vi tar för givet i vår välmående lilla hörna i världen där vi kan spola ner och förorena perfekt dricksvatten bara för att spola ner avföring. Egentligen en helt förkastlig metod med tanke på att det finns moderna sätt att ta hand om det.
Kasta inte skit på Greta. Hon försöker bara förmedla den lite hårdsmälta sanningen om hur det står till med vår jord. Ganska barnsligt att vuxna människor reagerar genom att "nu ska jag minsann göra det mest miljöfarliga som jag bara kan".
Vi har alla ett ansvar och vet nog precis var det sunda förnuftet sätter gränsen. I ett utvecklat land med läskunnig befolkning kan man knappast skylla ifrån sig.
Sen att man råkar har ett avloppssystem med urgammal teknik är inte helt enkelt att ändra över en natt. Många kansle har inte råd helt enkelt. Sen skulle man kunna önska att beslutsfattarna kunde ha nån sorts balans med kraven på ett avlopp precis vid en sjö och ett torp långt inne i skogen. Det borde finnas ett mjukare sätt att lösa det på, som att förbättra det befintliga avloppssystemet där det är möjligt istället som nu då man faktiskt måste skrota ett hyfsat fungerade system och tvingas slanta upp med ett nybygge med allt vad det innebär.
https://www.wateraid.org/se/varldstoalettdagen-2019
Det är mycket vi tar för givet i vår välmående lilla hörna i världen där vi kan spola ner och förorena perfekt dricksvatten bara för att spola ner avföring. Egentligen en helt förkastlig metod med tanke på att det finns moderna sätt att ta hand om det.
Kasta inte skit på Greta. Hon försöker bara förmedla den lite hårdsmälta sanningen om hur det står till med vår jord. Ganska barnsligt att vuxna människor reagerar genom att "nu ska jag minsann göra det mest miljöfarliga som jag bara kan".
Vi har alla ett ansvar och vet nog precis var det sunda förnuftet sätter gränsen. I ett utvecklat land med läskunnig befolkning kan man knappast skylla ifrån sig.
Sen att man råkar har ett avloppssystem med urgammal teknik är inte helt enkelt att ändra över en natt. Många kansle har inte råd helt enkelt. Sen skulle man kunna önska att beslutsfattarna kunde ha nån sorts balans med kraven på ett avlopp precis vid en sjö och ett torp långt inne i skogen. Det borde finnas ett mjukare sätt att lösa det på, som att förbättra det befintliga avloppssystemet där det är möjligt istället som nu då man faktiskt måste skrota ett hyfsat fungerade system och tvingas slanta upp med ett nybygge med allt vad det innebär.