Hej! Har problem med att det inte rinner undan från brunnen till mitt badkar, gjorde rent vattenlåset för någon dag sedan och efter det så verkar problemet uppstått. Har ett sånt gammalt i plast med rens plugg. När jag tar bort pluggen rinner det undan som det ska. Vad kan vara felet? Kan tillägga att avloppet är på övervåningen.

Redigerat:
Fungerar alla andra avlopp som de ska?
Ligger det fler avlopp före/efter badkarets avlopp?

Eftersom det rinner undan när renspluggen är borta så låter det ju som om det kan vara något med avluftningen.
Vet inte om ett stopp längre upp/ner i stammen kan ge samma effekt.

Alla andra verkar funka som dom ska, ja jag vet inte riktigt hur dom är kopplade dock

Hur kan man se om avluftningen funkar? Den är ren o fin sitter på vinden så inte igentäppt. Låter i den när man spolar så det känns som den funkar som det ska.

BirgitS
Även halvstopp längre ner i avloppssystemet än vattenlåset visar sig på det sätt som du beskriver.

Kan det kan det vara idé att köpa rensband och köra ner i renspluggen?

Rensband kan kanske funka. Kostar inte många kr att köpa ett och testa.
Alternativt om du kan låna en högtryckstvätt med en rensslang/iller.

Hjälper inte det så hade jag nog tagit ut en spolfirma som kan filma/spola.
Kan ju vara tecken på ett begynnande stopp som kan ställa till med mer.

Jag börjar och testa, ja precis! Jag har faktiskt sånt till högtrycken, är det bra?

Du skriver att problemen kom EFTER att du ränsat ur brunnen... och att det fungerar bra när pluggen är ur
Jag tror att du har problemet i brunnen kan ju vara att det rört på sig något när du ränsa ur den och lagt sig till stopp där.
Dålig avluftning så borde det komma gurglande på det sista som rinner ut när det blir vakum bakom vattnet

J Jonas_81 skrev:
Du skriver att problemen kom EFTER att du ränsat ur brunnen... och att det fungerar bra när pluggen är ur
Jag tror att du har problemet i brunnen kan ju vara att det rört på sig något när du ränsa ur den och lagt sig till stopp där.
Dålig avluftning så borde det komma gurglande på det sista som rinner ut när det blir vakum bakom vattnet
Den sitter ju fast, är en sådan gammal modell borde inte gå att vrida något alls tänker jag😊

Jag tippar på att du har problemet mellan de du ser uppifrån och pluggen så inne i brunnen

Eftersom du inte verkar ha problem när vatnet slipper ner igenom renspluggen

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.