Då förstår jag. Då tycker jag också att det låter märkligt att det ska behövas skivor innanför installationsskiktet.O oswim skrev:Dom ritningarna som jag bifogade är inte från LT utan är jag som har ritat själv. I det underlaget jag fick från dom hade takstolarna hanbjälke och stödben. Jag har dock sett många som gör a-takstolar som man ställer på stommen med mellanbjälklag som underben.
Jag har konsulterat en konstruktör som ska se över allt![]()
När jag nyggde mitt hus för några år sedan köpte jag hela stommen från Masonite Beams, inklusive konstruktion. Deras konstruktör tyckte att avstyvning är något som snickarna löser på plats och inget de räknar på. Vi satte metallband i kors på alla väggar. Rätt eller fel vet jag inte men huset står 30 meter från havet och jag har fortfarande inte hört så mycket som ett knäpp från väggarna.
Var det hålband du använde? Spände du upp dessa band på något sätt? Annars kan ett litet slack i stålbanden tillåta ganska stora deformationer hos väggarna.N nybyggarn3 skrev:Då förstår jag. Då tycker jag också att det låter märkligt att det ska behövas skivor innanför installationsskiktet.
När jag nyggde mitt hus för några år sedan köpte jag hela stommen från Masonite Beams, inklusive konstruktion. Deras konstruktör tyckte att avstyvning är något som snickarna löser på plats och inget de räknar på. Vi satte metallband i kors på alla väggar. Rätt eller fel vet jag inte men huset står 30 meter från havet och jag har fortfarande inte hört så mycket som ett knäpp från väggarna.
Produkter som diskuteras: "hålband"
Hålband HB A4 rostfri 10 meter FAST
Förankning av mindre träkonstruktioner
477 kr inkl moms
Läs mer
Spändes med sned skruv. Hålbanden sitter invändigt för att temperaturen ska vara jämn. Monterades på sommaren.B BJohan skrev:
Som sagt vet jag inte om det är det rätta sättet. Verkar fungera fint i mitt hus.
Skruvade skivor direkt mot stommen är givetvis bäst.
Men säkerställer man att reglarna för installationsskiktet är ordentligt fästs i stommen (5x100 + lim) så räcker det säkert ändå med tanke på att även långsidorna kommer att ha osb eller plywood innanför gipset.
Men säkerställer man att reglarna för installationsskiktet är ordentligt fästs i stommen (5x100 + lim) så räcker det säkert ändå med tanke på att även långsidorna kommer att ha osb eller plywood innanför gipset.
Lite så tänkte jag också, förutom lim. Jag har 34x70 som installationsskikt, på cc 40, och skruvade med 2 skruv i varje stående regel.Huddingebo skrev:
Jag är oxå av åsikten att skivor fästa på korsregling är tillräcklig stabilisering.
Vill man gardera sig så går det att "fälla in" 45mm reglar (tex 45x70 eller 45x95) i korsreglingen/installationsskiktet från syll till lämplig punkt högt upp i konstruktionen. Detta ger en effektiv stabilisering.
Det skapar lite mer jobb men ger som sagt en stor förbättring.
Jag bifogar en bild på ett uthus (som helt saknar skivor på väggarna) där jag gjort så, bilden visar stabilisering infälld på utsidan stommen, men principen är ju densamma om man man gör det på insidan istället.
Vill man gardera sig så går det att "fälla in" 45mm reglar (tex 45x70 eller 45x95) i korsreglingen/installationsskiktet från syll till lämplig punkt högt upp i konstruktionen. Detta ger en effektiv stabilisering.
Jag bifogar en bild på ett uthus (som helt saknar skivor på väggarna) där jag gjort så, bilden visar stabilisering infälld på utsidan stommen, men principen är ju densamma om man man gör det på insidan istället.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
just det! snyggt. Lite samma princip som att använda hålband fast du slipper göra korsG Gabbe1 skrev:Jag är oxå av åsikten att skivor fästa på korsregling är tillräcklig stabilisering.
[bild]
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden