Hej alla jag fick en offert från lundqvist där dom skriver såhär:
"OBS! Byggnaden kräver att träfiberskivor monteras direkt på stomreglarna före
det liggande 45x45 reglarna på gavelsidorna. För att få en godkänd stomstabilitet."
Hur tolkar ni det?
"OBS! Byggnaden kräver att träfiberskivor monteras direkt på stomreglarna före
det liggande 45x45 reglarna på gavelsidorna. För att få en godkänd stomstabilitet."
Hur tolkar ni det?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Nyckelordet är "gavelsidorna". Jag antar då att långsidorna redan innehåller stabiliserande element som diagonaler eller skivor. Alla regelkonstruktioner är instabila (dvs de kan bli sneda i sidled) utan diagonaler eller skivor på väggarna.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Effekten blir sämre om du sätter dem på liggande 45x45.
Låter drastiskt. Är det extremt mycket stora fönster? Jag satte metallband i kors i alla mina väggar. Och osb innanför liggande reglarna på insidan. Det var dock ingen vetenskap som låg till grund för det. Det verkar dock fungerar fint.
Man kanske kan limma och skruva osb på insidan liggande reglarna?
Självklart stabiliserar en osb skiva mer, men panel ger en viss stabilisering. Det finns gott om hus som har panel både på insida och utsida.K Kallebo skrev:
Läs mer här https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/stomme/stomme/stabiliserande-system/
nej det skulle jag inte säga. det ett väldigt enkelt hus med vindsvåning. bifogar skärmdump från skisser på stommenN nybyggarn3 skrev:Låter drastiskt. Är det extremt mycket stora fönster? Jag satte metallband i kors i alla mina väggar. Och osb innanför liggande reglarna på insidan. Det var dock ingen vetenskap som låg till grund för det. Det verkar dock fungerar fint.
Kan det vara att takstolarnas konstruktion som ställer extra höga krav på avstyvning av gavlarna? Tänker på att de saknar underliggare och hanbalken sitter högt utt (ber om ursäkt om termerna är fel)
Dom ritningarna som jag bifogade är inte från LT utan är jag som har ritat själv. I det underlaget jag fick från dom hade takstolarna hanbjälke och stödben. Jag har dock sett många som gör a-takstolar som man ställer på stommen med mellanbjälklag som underben.N nybyggarn3 skrev:
Jag har konsulterat en konstruktör som ska se över allt