Hej alla jag fick en offert från lundqvist där dom skriver såhär:

"OBS! Byggnaden kräver att träfiberskivor monteras direkt på stomreglarna före
det liggande 45x45 reglarna på gavelsidorna. För att få en godkänd stomstabilitet."

Hur tolkar ni det?

S
Att du ska montera osb/plyfa innan du sätter 45 reglarna!?! Det styvar upp rejält.

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Nyckelordet är "gavelsidorna". Jag antar då att långsidorna redan innehåller stabiliserande element som diagonaler eller skivor. Alla regelkonstruktioner är instabila (dvs de kan bli sneda i sidled) utan diagonaler eller skivor på väggarna.

är det en grej att ha dom innan 45x45? jag kommer ju avsluta med plyfa och gips. men det öe kanske just det att komma nära stommen

Effekten blir sämre om du sätter dem på liggande 45x45.

Det är ju rätt tydligt:

”OBS! Byggnaden kräver att träfiberskivor monteras direkt på stomreglarna före
det liggande 45x45 reglarna på gavelsidorna”

Bästa svaret

Vad är det för speciellt med Lundqvists stomme? Så gör man ju aldrig. Skivorna sätts på insidan på liggande 45x45. Man har ju även panel på utsidan som stabiliserar.

K
B BJohan skrev:
Vad är det för speciellt med Lundqvists stomme? Så gör man ju aldrig. Skivorna sätts på insidan på liggande 45x45. Man har ju även panel på utsidan som stabiliserar.
Panelen stabiliserar inget.

Låter drastiskt. Är det extremt mycket stora fönster? Jag satte metallband i kors i alla mina väggar. Och osb innanför liggande reglarna på insidan. Det var dock ingen vetenskap som låg till grund för det. Det verkar dock fungerar fint.

Man kanske kan limma och skruva osb på insidan liggande reglarna?

• Gilla
oswim
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Låter drastiskt. Är det extremt mycket stora fönster? Jag satte metallband i kors i alla mina väggar. Och osb innanför liggande reglarna på insidan. Det var dock ingen vetenskap som låg till grund för det. Det verkar dock fungerar fint.

Man kanske kan limma och skruva osb på insidan liggande reglarna?
nej det skulle jag inte säga. det ett väldigt enkelt hus med vindsvåning. bifogar skärmdump från skisser på stommen

• Skärmdump av enkel husstomme med vindsvåning, visar mått på takstolens delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skiss av ett hus med stomkonstruktion i trä inklusive vindsvåning och gaveltak.
    Skapa konto
  • Skärmdump av en digital skiss som visar stommen till ett enkelt hus med vindsvåning.
    Skapa konto
  • 3D-skiss av en enkel husstomme med vindsvåning och takstolar.
    Skapa konto
Det finns många garage med endast panel som stabiliserar. Oisolerade och inga skivor på insidan.

Kan det vara att takstolarnas konstruktion som ställer extra höga krav på avstyvning av gavlarna? Tänker på att de saknar underliggare och hanbalken sitter högt utt (ber om ursäkt om termerna är fel)

B BJohan skrev:
Det finns många garage med endast panel som stabiliserar. Oisolerade och inga skivor på insidan.
Det må hända, men att säga att det räcker med panel i TS fall när tillverkaren uttryckligen skriver att det krävs skivor är väl inte helt rätt?

N nybyggarn3 skrev:
Kan det vara att takstolarnas konstruktion som ställer extra höga krav på avstyvning av gavlarna? Tänker på att de saknar underliggare och hanbalken sitter högt utt (ber om ursäkt om termerna är fel)
Dom ritningarna som jag bifogade är inte från LT utan är jag som har ritat själv. I det underlaget jag fick från dom hade takstolarna hanbjälke och stödben. Jag har dock sett många som gör a-takstolar som man ställer på stommen med mellanbjälklag som underben.

Jag har konsulterat en konstruktör som ska se över allt :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.