Ska sätta upp bullerplank och funderar på vilken förankring jag skall ha ner mot mina plintar. Det finns ett par olika varianter av stolpskor och funderar på vilken som är bäst för att ta upp kraften från framförallt vind. Kommer det att funka med en vanlig U-stolpsko för gjutning eller är risken att det blir en svag punkt och kan börja svaja vid vind?

stommen skall byggas av antingen 95x95mm, 125x125mm eller två st 45x120mm så stolpsko bör vara 90, 95 eller 125mm

Är det någon som har erfarenhet av detta? Kan ett alternativ vara att delvis gjuta in även själva stolpskofästet? alltså betong så den står helt nedstoppad?

Inga vanliga stolpskor som ser ut som ett U, det blir vingel, dom är för korta. Nedan finns olika för ingjutning och är långa och håller bra. Ska vara ett järn på vardera sida om stolpen. Samt att det går att sätta genomgående helgängade med mutter på båda sidor. Virket mellan torkar och ger sig, bra då att kunna efterdra. Beroende på vindriktning så gjuts dom med plattsidan mot vind. För att få rätt avstånd mellan järnen, tar du en stolpbit drar ihop med gängstång och sätter ner ändarna på järnen i betongen, gärna med en liten träkloss mellan stolpbit och betong. Riktningen på längd, sätt ett snöre så du vet att inte stolparna kommer snett i sina fästen.

https://www.google.com/search?q=sto...iABDIHCAEQABiABDIHCAIQABiABDIHCAMQABiABDIHCAQ

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
tommib
Ah, då blir det lite svårare. Du kan försöka att fästa plintjärn på bägge sidor men det är nog lite pyssel att få det bra. Borra stora hål så att du har vingelmån, i övrigt gör du som jonaserik skrev med infästningen.

Discharged Discharged skrev:
Kanske skulle ha klargjort att gjutningen redan finns, så jag skulle då till exempel kunna använda

[länk]

och fästa med ankarmassa. Jag kan även gjuta på 5 - 15cm ovanpå befintlig gjutning
Kan gå bra, men ett järn på varje sida är nog att föredra, med bara ett järn så kan det på grund av vind krokna/böja sig. Hela paketet/skyddet är som en segelbåt och kraften är stor för att driva en sådan framåt, allt räknas i m2 för vindupptagning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.