Låter bra :)

Köp markfästen på Bauhaus, mycket enklare än att gjuta. Kostar väl ett par hundralappar mer än att köpa betong, gängstång, muttrar, brickor mm.

Korvgubbe
Jag har kapat rostfri gängstång från Biltema med bågfil och mutter på var sida. Fungerade perfekt, gör det fortfarande faktiskt. Angående kvaliteten på Biltemas gängstång kan jag inte klaga, har använt bitarna till min dykutrustning och såldes dränkt dem många gånger i salt- och sötvatten och inte minsta antydan till rost.

Är det inte enklare att gräva ned en färdig plint
och skruva fast stolpen i?
Lite tunga, men inte så dyra.
Bara att borra hål för stolpen och kabeln och gräva ner.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

R
Att köpa färdiga markfästen hade jag gärna gjort men dessa kostar lika mycket som en stolplykta så de får jag avstå.

Däremot kan jag gärna köpa en färdig plint men hur anpassar man infästningarna till den? De är väl bara en solid betongklump, är tanken att man ska borra fram egna hål i denna med nått slags betong borr? Hur låser jag fast en gängstång i denna isåfall? Borrar man ett 15cm djupt hål och trycker sen i nån slags lim och sen trycker ner gängstången?

Ja så kan man göra, eller så köper man expanderbult.

Roland112 skrev:
Att köpa färdiga markfästen hade jag gärna gjort men dessa kostar lika mycket som en stolplykta så de får jag avstå.

Däremot kan jag gärna köpa en färdig plint men hur anpassar man infästningarna till den? De är väl bara en solid betongklump, är tanken att man ska borra fram egna hål i denna med nått slags betong borr? Hur låser jag fast en gängstång i denna isåfall? Borrar man ett 15cm djupt hål och trycker sen i nån slags lim och sen trycker ner gängstången?
Varför krångla till det med gängstång?
Det medföljer skruv och antagligen plugg också, det är väl bara att märka ut hålen o borra.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om du vill ha kabeln dolt så kan du borra för den också med ett lite grövre och längre borr
innan du skruvar dit lampan.

S
Jag som förankrade min dekorativa trädgårdspump på en meters djup med 150kg betong. Känns som jag kanske överdimensionerade lite.

Det lär väl komma någon om 50år som får för sig att gräva bort den och denna kommer troligen svära över att någon gjutit en gigantisk betongklump under pumpen. Tror även att jag la i lite armeringsbitar som blivit över och stenar i betongen.

Just det, på toppen gjorde jag en 12cm tjock betongplatta med armering. :o

• Haha
RSRC
  • Laddar…
Roland112 skrev:
ja expanderbult verkar bra, man förborrar o trycker ner den o skruvar?

[länk]
Jo så gör man, se till att blåsa eller dammsuga rent hålet efter borrningen bara.

Expanderbult tycker jag är lite överdrivet för att fästa en klen stolpe, det kräver dessutom att du lyckas väldigt bra med borrningen av hålen om du sedan ska kunna passa in hålen på stolpen.
Expander är svåra att efterjustera, dom sitter där dom sitter.

Plugg och skruv är lättare att hantera och kommer garanterat överleva stolpen.

R
ja plugg och skruv kanske är bättre, har du förslag på vilken plugg och skruv som lämpar sig i detta fallet, se foten på lyktan lite längre upp i tråden som någon länkade till.

Roland112 skrev:
ja plugg och skruv kanske är bättre, har du förslag på vilken plugg och skruv som lämpar sig i detta fallet, se foten på lyktan lite längre upp i tråden som någon länkade till.
På Julas hemsida står det att skruv medföljer.
Fråga efter lämplig plugg till lampan på Jula om det mot förmodan inte följer med.

R
personalen på jula kan inget om byggteknik, nån här som har en rekomendation på typ av skruv och plugg?

R
okej, tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.