Hej,
P.g.a. fuktskada är golv strippat ner till plattan (oisolerad med drän. grus under).
Innan utrivning låg sand, cellplast, spånskiva, plastmatta ovanpå grunden (i den ordningen) och sedan vägg och trappa ovanpå detta.
Nu ska det istället bli uppreglade ventilerade golv.
Trappan är en "U-trappa" och väggen består av plåtreglar, isolering och enkel-gips. Oklar vikt på båda.
Nu undrar jag om det är möjligt att undvika att gjuta under trapp och vägg? Hade det varit möjligt att använda sig av stolpbärare i kraftigare dimension istället? T.ex. https://www.joma.se/produkter/byggbeslag/stolpskor/hojdledsjusterbar-stolpsko-med-platta/
Tacksam för svar!
P.g.a. fuktskada är golv strippat ner till plattan (oisolerad med drän. grus under).
Innan utrivning låg sand, cellplast, spånskiva, plastmatta ovanpå grunden (i den ordningen) och sedan vägg och trappa ovanpå detta.
Trappan är en "U-trappa" och väggen består av plåtreglar, isolering och enkel-gips. Oklar vikt på båda.
Nu undrar jag om det är möjligt att undvika att gjuta under trapp och vägg? Hade det varit möjligt att använda sig av stolpbärare i kraftigare dimension istället? T.ex. https://www.joma.se/produkter/byggbeslag/stolpskor/hojdledsjusterbar-stolpsko-med-platta/
Tacksam för svar!
Produkter som diskuteras: "byggbeslag"
Byggbeslag
Byggbeslag används för att sammanfoga eller koppla samman olika delar i en konstruktion, till exempel för att fästa bärande bjälkar, stolpar och för att förstärka förband mellan olika komponenter. Dessa beslag spelar en avgörande roll
Läs mer
Självbyggare
· Stockholm
· 8 573 inlägg
Det borde väl gå alldeles utmärkt tänker jag ?O oskarKV skrev:Hej,
Nu undrar jag om det är möjligt att undvika att gjuta under trapp och vägg? Hade det varit möjligt att använda sig av stolpbärare i kraftigare dimension istället? T.ex. [länk]
Tacksam för svar!
Dock kommer dom ju bli en köldbrygga, så man får tänka lite på om man behöver ngt mellanlägg, tex en gummimatta, så det inte blir ngn slags fuktutfällning/kondens kring stålet precis vid trappans fundament, som väl är av trä, osv ?
Tack för svaret Klas!klaskarlsson skrev:
Det stämmer att det är trä - även underkant av väggen är träregel. Bra poäng - det tar jag med mig!
Klicka här för att svara