Hej alla!

Jag är inne på att förstora en tidigare dörröppning till att vara öppen till tak och vägg till vägg men samtidigt som att jag har kontrollerat att ingen takstol är ”skarvad” där så blir jag ändå lite fundersam till hur det det ser ut.

Väggen som går längs med till vänster i bild är bärande då takstolarna skarvas där. Tidigare avväxlad med en balk, därav den avsågade stolpen.

De två vertikala stolparna till dörröppningen kan jag köpa och den horisontella, för att kunna fästa dörren, men vad är meningen med den extra stolpen som är fäst på vänster sida? Det ser ut så på fler ställen i huset, just med en extra stolpe ovanför en dörröppning.

Vad är den till för och kan man ta bort stolparna?

• Oisolerat vindsutrymme med träväggar, vit duk, arbetslampor och diverse föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbeklätt rum med lakan som dörr, oslipade bjälkar, golv av plywood och betong. Rustik och enkel inredning.
    Skapa konto
  • Hörn med träpanel och vit vägg, möjligen inomhus, skuggrigt, spår av konstruktion eller renovering.
    Skapa konto
För att klargöra så är det de rödmarkerade stolparna det gäller.

• Arkitektoniska ritningar av husplan och snitt, med måttangivelser och skala.
    Skapa konto
BirgitS
Hur gammalt är huset och är det om- eller tillbyggt?
Har du fler konstruktionsritningar?

Vad menar du med skarvad takstol när det verkar vara fackverkstakstolar?

BirgitS BirgitS skrev:
Hur gammalt är huset och är det om- eller tillbyggt?
Har du fler konstruktionsritningar?

Vad menar du med skarvad takstol när det verkar vara fackverkstakstolar?
Det är jag som inte har riktig koll på termerna! Jag menar att, baserat på den bifogade bilden, så går två underarmar omlott ovanför väggen till höger om de markerade stolparna, vid entrén.
Sen ser inte detta husets takstolar riktigt ut som på bilden då det även finns en längsgående balk som diagonalstängerna vilar mot, som i sin tur stöttas av stolpar.

Huset är byggt 1946 men rätt så omfattande ombyggt 1986, bland annat. T.ex. nytt tak då en våning har tagits bort.

• Teknisk ritning av takstol med måttangivelser och vinklar, beteckningar 'Överram' och 'Underram'.
BirgitS
När huset är så gammalt att det är byggt innan byggandet blev standardiserat och dessutom har en omfattande ombyggnad senare så rekommenderar jag att du tar in en erfaren byggkonstruktör, som kan undersöka det hela på plats.

• Gilla
mickeforsberg
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När huset är så gammalt att det är byggt innan byggandet blev standardiserat och dessutom har en omfattande ombyggnad senare så rekommenderar jag att du tar in en erfaren byggkonstruktör, som kan undersöka det hela på plats.
Ja, jag får fundera på om det är värt besväret för en större öppning!
Men var hittar man ens en erfaren konstruktör? Är dessa personer egenföretagare som konsulterar inom byggnadskonstruktioner eller hur hittar man en?

Jag kan väl säga att takstolar av samma dimension går tvärs över vardagsrummet efter denna vägg, så den bör ju inte vara nödvändig, om det inte behövs någon extra stöttning till vardagsrummets takstolar.

Jag renoverar egentligen bara så pass att jag jämnar till tak med glespanel osv men i vardagsrummet vet jag ju att skillnaden i hörnen på taket och i mitten var markant. Vilket såhär i efterhand får mig att fundera om dessa underarmar är rätt dimensionerade. Men huset står ju åtminstone kvar.

BirgitS
Du kan pröva med att söka på www.sbr.se samt höra dig för med släkt, vänner, kollegor och grannar.

• Gilla
mickeforsberg
  • Laddar…
Fulkemisten
Fasen asså... ibland så kommer man på sig själv med hur mycket man saknar @justusandersson.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Fasen asså... ibland så kommer man på sig själv med hur mycket man saknar @justusandersson.
Är det han som erbjuder sig att räkna på bärbarhet åt folk? Vet att jag har sett honom i många trådar i mina sökningar!

Fulkemisten
M mickeforsberg skrev:
Är det han som erbjuder sig att räkna på bärbarhet åt folk? Vet att jag har sett honom i många trådar i mina sökningar!
Ja. Han gick bort för ett tag sedan. Frid över hans minne.

• Älska
mickeforsberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.