Inte behöver man stjäla överblivet material, man kan till och med få betalt bara man hämtar det då företagen slipper betala deponiavgift som i dag är svindyr. I mina renoveringsplaner ingår det att inte köpa mer än på sin höjd spik och skruv, resten får diverse firmor och privatpersoner stå för. Med bra kontakter behöver jag inte stjäla en pinal och tänker inte göra det heller, för både företag och diverse privatpersoner blir så glada så att jag vill hämta "grovsoporna" och det har till och med hänt att jag hämtat ett spritt ny badrumsinredning bara för att "den står i vägen och det är inte årets modell". Den var inte ens uppackad.
Datorn som jag skriver detta inlägg på är också av modellen "ta skiten" , det är ju bara en Pentium 2 med 266 MhZ- processor så det var ju inte heller nå´t att ha.
Så jag förstår inte att man måste stjäla, det har hänt att jag jag frågat "du vet ingen som har.............." och sedan fullkomligen drunknat i prylar.
Datorn som jag skriver detta inlägg på är också av modellen "ta skiten" , det är ju bara en Pentium 2 med 266 MhZ- processor så det var ju inte heller nå´t att ha.
Så jag förstår inte att man måste stjäla, det har hänt att jag jag frågat "du vet ingen som har.............." och sedan fullkomligen drunknat i prylar.
Kul tråd!
Vågar dock påstå en sak. "There are no such thing as a free lunch!"
Ett helt badrum blir inte över materialmässigt på ett villabygge. Inte om det är erfarna hantverkare. Vem f-n kan påstå något sådant? Från ett storbygge på ett par tusen kvm? Kanske om dom gjort en generalmiss.
Tror snarare det är så att snickaren har fått ok att kvitta t ex övertid mot produktinköp inkl moms. Vet ett riktigt stort byggbolag som godkänner sådana saker. Bolaget vinner och den anställde. Ev felberäkningar kan tas igen på det sättet. Då förutsätter jag att konsumenten fått fast pris. Staten, dvs vi, förlorar. Stölden sker från staten.
Ett annat sätt är att vissa byggvaruhus har en dold rabatt till vissa. (Ibland chefer på större byggföretag eller byggen, ibland hantverkare.) Om dom köper därifrån får dom t ex 10% på "konto" hos byggvaruhuset dom dom kan hämta ut egna grejor för. (Det syns aldrig någonstans och specas som diverse, hyra av XX, etc och underlagen slängs.) Det är ett större problem förutom rena stölder. Rekommenderar alla att vakna till då avtalen blir nettoinköpspris + 7%..... För det första är nettoinköpet aldrig inklusive volym- och marknadsföringsbidrag. Sedan är det aldrig inklusive dold "kickback/bonus" till inköpare. Testa och be in om pris och lägg sen två timmar på att hitta bättre inpriser, Ni blir förvånade. Fick ett jaccuzzibadkar 10 tkr billigare själv, billigare borrhål till bergvärmen, billigare vvs varor. Än vad det stora byggföretaget med all sin volym lyckats förhandla sig till trots ett marginellt administrativt pålägg om 7%... Blev halvjobbig diskussion när det presenterades och jag kunde styrka det. Man vet ju aldrig vem som känner vem, som känner vem... som gjort vad
Små hantverkare har vare sig volymen eller råd att göra så och får troligen sällan erbjudandena från byggvaruhusen då dom inte har volymen.
Och det i sin tur bygger på allas vilja att göra en bra affär. Den bästa affären är den nya folksporten, att komma undan skatt. Men det är så tradigt och självklart moraliskt fel.
Det här gör att människor som vill göra rätt för sig och inte är slipade på "skattesmitning/löneförmåner" tyvärr får betala för det. Så bordet det inte vara men det är så tyvärr. Finns många exempel från olika branscher. Extra bilersättning, traktamente utan underlag, representationsmiddagar för x-antal tkr/månad med fria gäster, typ familj. SKM känner till allt det där men det döljs ofta väl bland den enorma volymen hos storföretag. Sen när kanske någon skandiakille åker dit, då blir det drag! Vilket han förtjänar.
Att det stjäls på byggen och hos speditionsföretag är ju inget nytt. Därför bör man läsa igenom vad som står på avtalen. När godset övergår till köparen. Kan bli dyrt annars. Personligen skulle jag inte vilja ha en spis som är stulen en mulen natt från ett bygge..... Men vi är ju olika.... Själv skulle jag aldrig heller gå och leta i containrar men gärna ta emot, t ex en dator som skall bytas ut på jobbet.
Vågar dock påstå en sak. "There are no such thing as a free lunch!"
Ett helt badrum blir inte över materialmässigt på ett villabygge. Inte om det är erfarna hantverkare. Vem f-n kan påstå något sådant? Från ett storbygge på ett par tusen kvm? Kanske om dom gjort en generalmiss.
Tror snarare det är så att snickaren har fått ok att kvitta t ex övertid mot produktinköp inkl moms. Vet ett riktigt stort byggbolag som godkänner sådana saker. Bolaget vinner och den anställde. Ev felberäkningar kan tas igen på det sättet. Då förutsätter jag att konsumenten fått fast pris. Staten, dvs vi, förlorar. Stölden sker från staten.
Ett annat sätt är att vissa byggvaruhus har en dold rabatt till vissa. (Ibland chefer på större byggföretag eller byggen, ibland hantverkare.) Om dom köper därifrån får dom t ex 10% på "konto" hos byggvaruhuset dom dom kan hämta ut egna grejor för. (Det syns aldrig någonstans och specas som diverse, hyra av XX, etc och underlagen slängs.) Det är ett större problem förutom rena stölder. Rekommenderar alla att vakna till då avtalen blir nettoinköpspris + 7%..... För det första är nettoinköpet aldrig inklusive volym- och marknadsföringsbidrag. Sedan är det aldrig inklusive dold "kickback/bonus" till inköpare. Testa och be in om pris och lägg sen två timmar på att hitta bättre inpriser, Ni blir förvånade. Fick ett jaccuzzibadkar 10 tkr billigare själv, billigare borrhål till bergvärmen, billigare vvs varor. Än vad det stora byggföretaget med all sin volym lyckats förhandla sig till trots ett marginellt administrativt pålägg om 7%... Blev halvjobbig diskussion när det presenterades och jag kunde styrka det. Man vet ju aldrig vem som känner vem, som känner vem... som gjort vad
Och det i sin tur bygger på allas vilja att göra en bra affär. Den bästa affären är den nya folksporten, att komma undan skatt. Men det är så tradigt och självklart moraliskt fel.
Det här gör att människor som vill göra rätt för sig och inte är slipade på "skattesmitning/löneförmåner" tyvärr får betala för det. Så bordet det inte vara men det är så tyvärr. Finns många exempel från olika branscher. Extra bilersättning, traktamente utan underlag, representationsmiddagar för x-antal tkr/månad med fria gäster, typ familj. SKM känner till allt det där men det döljs ofta väl bland den enorma volymen hos storföretag. Sen när kanske någon skandiakille åker dit, då blir det drag! Vilket han förtjänar.
Att det stjäls på byggen och hos speditionsföretag är ju inget nytt. Därför bör man läsa igenom vad som står på avtalen. När godset övergår till köparen. Kan bli dyrt annars. Personligen skulle jag inte vilja ha en spis som är stulen en mulen natt från ett bygge..... Men vi är ju olika.... Själv skulle jag aldrig heller gå och leta i containrar men gärna ta emot, t ex en dator som skall bytas ut på jobbet.
Du måste ha missuppfattat mig, det var inte på ett bygge jag hämtade badrumsinredningen utan direkt hos grossisten, det var ett demoex som blivit över och det vet vi väl alla att är det förra årets modell så är det ju värdelöst för vad ska grannarna tro om man sätter in det som inte är "trendigt" för dagen ?
Hade inte Dig i tankarna faktiskt utan gjorde en mer generell beskrivning över dom jätteproblem som finns. Så det är absolut ingen som skall behöva känna sig utpekad.
Klart man skall göra en bra affär när man kan. Men en byggledare eller en kvittning mot övertid t ex kan lika gärna ske mot andrahandssortering, äldre sortiment som precis nytt i sortimentet!
För ett par år sedan var det ett reportage (undrar om det inte var aschberg? eller om det var någon tidning) som hade kollat vad platschefer tjänade och sen fotograferat deras hus. Smidesstaket och massa specialare utomhus. Det är ju inte mindre vanligt idag. Tyvärr. Vad som är trist, är att en sådan post försvinner in i ett villabygge för 2 MKR ganska lätt och dom som bygger/betalar villan tror dom har gjort en bra affär. Dom har ju sett "inköpsfakturorna" och pålägget på 7%.... Men inte vad som hänt bakom kulisserna.
Klart man skall göra en bra affär när man kan. Men en byggledare eller en kvittning mot övertid t ex kan lika gärna ske mot andrahandssortering, äldre sortiment som precis nytt i sortimentet!
För ett par år sedan var det ett reportage (undrar om det inte var aschberg? eller om det var någon tidning) som hade kollat vad platschefer tjänade och sen fotograferat deras hus. Smidesstaket och massa specialare utomhus. Det är ju inte mindre vanligt idag. Tyvärr. Vad som är trist, är att en sådan post försvinner in i ett villabygge för 2 MKR ganska lätt och dom som bygger/betalar villan tror dom har gjort en bra affär. Dom har ju sett "inköpsfakturorna" och pålägget på 7%.... Men inte vad som hänt bakom kulisserna.
Klicka här för att svara