Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det går visst att försäkra dödsboets tillgångar. Dödsbodelägarna är som företagsdelägare med teckningsrätt. Har själv gjort det med farsans försäkringar som dödsbodelägare om än triviala försäkringar som fordon och fastighet. Vi dödsbodelägare gjorde även försäljningar med andra tillgångar innan dödsbodelning. Mest för att få så lite som möjligt av ”rätt sorts skatt” i slutändan. Det påverkade skulderna positivt för dödsboets del och var en helt korrekt gjord affär. Inget fusk alltså.
Då har jag bevisligen fått felaktig information från aktuell försäkringsbolag (LF).
Ska ringa varvet runt idag och prata med andra bolag och förklara situationen. Bekymret är väl att det inte finns några pengar (likvida medel) i dödsboet och att jag personligen inte vill lägga en krona eller minut till av mitt liv på denna soppa som vi tampats med några månader nu.

Det går visst att försäkra dödsboets tillgångar. Dödsbodelägarna är som företagsdelägare med teckningsrätt. Har själv gjort det med farsans försäkringar som dödsbodelägare om än triviala försäkringar som fordon och fastighet. Vi dödsbodelägare gjorde även försäljningar med andra tillgångar innan dödsbodelning. Mest för att få så lite som möjligt av ”rätt sorts skatt” i slutändan. Det påverkade skulderna positivt för dödsboets del och var en helt korrekt gjord affär. Inget fusk alltså.
Aktuellt försäkringsbolag (LF) var sannerligen inte intresserade att hjälpa till när jag pratade med dom.
Ska ringa varvet runt idag och prata med andra bolag och försöka lösa det, se till att situationen inte förvärras iaf.

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Jag har LF. Farsan hade LF. Tänk på att det är 23 olika LF i landet med 23 olika policies. Som att jämföra Granny Smith med Red Delicious.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Jag har LF. Farsan hade LF. Tänk på att det är 23 olika LF i landet med 23 olika policies. Som att jämföra Granny Smith med Red Delicious.
Fick precis svar från Folksam (som jag och familjen redan har lite försäkringar hos) som meddelade att de inte nytecknar försäkringar för dödsbon.
Har dock kontaktat LF igen och det verkar som att de kan lösa något.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
LF har inget att förlora på att hjälpa till, men det hjälper alltid om man är kund (delägare) sedan tidigare.

LF har inget att förlora på att hjälpa till
Nja, det blir ju av allt att döma en kort försäkring tills dödsboet är skiftat eller fastigheten såld. Jag kan tänka mig att försäkringsbolagen faktiskt mer eller mindre går back på sådana även om de inte behöver betala ut någon skadeersättning.

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Jag tror också att det bero på i vilken situation man är, men visst; det är ju normalt sett tänkt att dödsboet skall skiftas snarast så visst blir det kortvariga försäkringar.

krille_krabba krille_krabba skrev:
Då har jag bevisligen fått felaktig information från aktuell försäkringsbolag (LF).
Ska ringa varvet runt idag och prata med andra bolag och förklara situationen. Bekymret är väl att det inte finns några pengar (likvida medel) i dödsboet och att jag personligen inte vill lägga en krona eller minut till av mitt liv på denna soppa som vi tampats med några månader nu.
LF är ett skurkbolag

returen returen skrev:
LF är ett skurkbolag
Absolut inte, har alltid fått förstklassig hjälp när behov uppstått (Östgöta)

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Arvingarna har aldrig fått ta del av det ”som ligger på bankens dator”.
Jodå, men i pappersform och inte hela databasen, förstås.

P pmd skrev:
Jodå, men i pappersform och inte hela databasen, förstås.
Menar du att det förekommer/förekommit att arvingar fått exempelvis utdrag över historiska transaktioner från banken efter dödsdagen?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Menar du att det förekommer/förekommit att arvingar fått exempelvis utdrag över historiska transaktioner från banken efter dödsdagen?
Om den avlidne inte har slängt kontoutdrag så, ja.

TRJBerg
P pmd skrev:
Om den avlidne inte har slängt kontoutdrag så, ja.
Inte svar på frågan.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P
Utdragen har förstås inte gjorts efter dödsdagen, men det är inte heller nödvändigt, och banken har inte försett arvingarna med utdragen. Utdragen har de ärvt.

TRJBerg
P pmd skrev:
Utdragen har förstås inte gjorts efter dödsdagen, men det är inte heller nödvändigt, och banken har inte försett arvingarna med utdragen. Utdragen har de ärvt.
Irrelevant.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.