Byggahus.se
Hej,

Håller på att schakta ut en del på tomten för att få plats med en mindre bod. Jag har schaktat ut en kulle och skapat en platå enligt de bifogade bilderna. Tanken är att grusa av och ställa en mindre bod på denna platå. Det jag skulle behöva tips och råd kring är vad jag ska göra med "väggen" som skapats i kullen. Ska man klä in den i någon form av stödmur eller har ni några andra tips på hur man ska göra för att se till att jorden stannar där? Boden kommer ju ca 50cm från denna "jord-vägg"

Om man gör en stödmur - ska man mura, eller bygga med stora L-stöd, eller med stenar för stödmur, gabioner, eller sätta byggtimmer?

Tack på förhand
Grävd platå med jordvägg på en tomt i förberedelse för att sätta upp en bod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schaktad platå för bod med grus och synlig jordvägg på en tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utschaktad platå för bod på tomt med en jordvägg och grusad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Njäeh, den lilla nivåskillnaden tror jag kommer att hållas ihop av gräset som du sår där sen. Däremot bör du bygga en liten trappa där du ska gå, för där kommer det ju att eroderas snart.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Njäeh, den lilla nivåskillnaden tror jag kommer att hållas ihop av gräset som du sår där sen. Däremot bör du bygga en liten trappa där du ska gå, för där kommer det ju att eroderas snart.
Tack för snabbt svar. Kanske var otydlig - men jag tänker på den högra nivåskillnaden (om du tittar på 3e bilden), dvs, den som angränsar till själva kullen där du ser rötter etc sticker fram (nedanför stubbarna). Den lilla nivåskillnaden mellan hus-nivån och platån tänker jag bara sätta lite snygga stenar i
 
Aha, du menar här:
Byggarbetsplats med utsatt mark och rötter där byggnadsmaterial och grus syns i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spontant tycker jag att det ser ut som att där är rötter så det räcker för att hålla det mesta på plats, faktiskt.
Vill du däremot ha något, av estetiska skäl, är det enklaste att lägga ”stockar” av tryckimpregnerat, eller mura med typ såna här
Enstaka grå betongsten använd för murbyggnad eller kantstöd, avbildad mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

det har du säkert sett. Men jag tror inte det behövs för att inte marken ska rasa.
Det hade varit en annan sak om du hade anlagt plantering där, och bara haft jord. Eller haft någon form av trafik uppepå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.