1 263 läst · 10 svar
1k läst
10 svar
Nivellera betong vid gjutning av stödmur
Ska gjuta en ca 20cm hög stödmur där jag har svårt att bygg en en gjutform som hamnar i våg. Detta pga utrymmesbrist och att det är ojämnt sluttande asfalt/sten på ena sidan.
Hur löser man det smartast att bygga en gjutform som är högre än tänkt färdig mur, och sedan nivellera betongen i formen i våg (jag kommer ju inte kunna dra av betongen mot övre kanten av formen)? Rätt blandad grovbetong kommer väl inte nivelleras med hjälp av vibrastav?
Alternativt om man kan bygga en invändig kant på bägge sidor i gjutformen som är i rätt höjd i våg? Ex att jag monterar trekantslist invändigt i formen på bägge sidor i våg att dra av betongen mot (och då kommer jag även få fasad kant på färdig stödmur).
Hur löser man det smartast att bygga en gjutform som är högre än tänkt färdig mur, och sedan nivellera betongen i formen i våg (jag kommer ju inte kunna dra av betongen mot övre kanten av formen)? Rätt blandad grovbetong kommer väl inte nivelleras med hjälp av vibrastav?
Alternativt om man kan bygga en invändig kant på bägge sidor i gjutformen som är i rätt höjd i våg? Ex att jag monterar trekantslist invändigt i formen på bägge sidor i våg att dra av betongen mot (och då kommer jag även få fasad kant på färdig stödmur).
I våg är helt klart lättare och den flyter ut ganska bra med vibrastav. Men oavsett behöver du göra den plan. Ett alternativ är att slå in spik som indikerar planket och sedan försöka få det plant. Men behöver du verkligen få det plant så lär du få gå på med betongslip efter ändå.
Jag hade ställt frågorna
- vad ska mura ovanpå ?
- varför kan du inte ha formen till rätt nivå ?
Jag hade ställt frågorna
- vad ska mura ovanpå ?
- varför kan du inte ha formen till rätt nivå ?
Det kommer bli väldigt tidsödande och svårt för mig att såga till en ex formplyfa i underkant så att den dels följer/är tät mot marken, och samtidigt är i våg ovankant.
Funderade på om det ev skulle fungera att lägga en regel på marken på utsidan av gjutformen, och sedan fästa utsidan gjutformen i denna regel så ovankant kommer i våg. Jag kommer då få ett litet mellanrum/"läpp" i underkant under gjutformen och mot regeln (lite svårt att förklara). Tänker att jag då behöver fylla ut detta lilla utrymme med någon massa som inte fastnar i betongen vid gjutning (för att utsidan muren ska bli rak).
Jag ska bara proppa stolpfästen i muren och sedan bygga lågt trästaket så blir mer som en sula
Funderade på om det ev skulle fungera att lägga en regel på marken på utsidan av gjutformen, och sedan fästa utsidan gjutformen i denna regel så ovankant kommer i våg. Jag kommer då få ett litet mellanrum/"läpp" i underkant under gjutformen och mot regeln (lite svårt att förklara). Tänker att jag då behöver fylla ut detta lilla utrymme med någon massa som inte fastnar i betongen vid gjutning (för att utsidan muren ska bli rak).
Jag ska bara proppa stolpfästen i muren och sedan bygga lågt trästaket så blir mer som en sula
Som skrivits ska formen absolut vara i våg. Det finns två bra sätt: spänn en murarlina i vad som ska vara färdig överkant och mät ifrån den.
Du kan också såga plyfan i ett övermått, fäst den med två skruv rita därefter ut vågstrecket, skruva loss och klyv.
Avsluta med trekantlist i överkant form, ser trevligt ut!
Du kan också såga plyfan i ett övermått, fäst den med två skruv rita därefter ut vågstrecket, skruva loss och klyv.
Avsluta med trekantlist i överkant form, ser trevligt ut!
Ska du bygga staket från grunden så behöver den ju egentligen inte vara plan, bara tillräckligt plan. Det är ju stolpskorna som sedan sätts i exakt våg.R RichardRR skrev:Det kommer bli väldigt tidsödande och svårt för mig att såga till en ex formplyfa i underkant så att den dels följer/är tät mot marken, och samtidigt är i våg ovankant.
Funderade på om det ev skulle fungera att lägga en regel på marken på utsidan av gjutformen, och sedan fästa utsidan gjutformen i denna regel så ovankant kommer i våg. Jag kommer då få ett litet mellanrum/"läpp" i underkant under gjutformen och mot regeln (lite svårt att förklara). Tänker att jag då behöver fylla ut detta lilla utrymme med någon massa som inte fastnar i betongen vid gjutning (för att utsidan muren ska bli rak).
Jag ska bara proppa stolpfästen i muren och sedan bygga lågt trästaket så blir mer som en sula
Då kan du chansa och försöka få det rimligt rakt. t.ex. med lång rätskiva och vattenpass och succesivt väga av allt efter som betongen brinner. Skulle det bli några högpunkter så får du i värsta fall ta bort dom efteråt. Men det blir ju inte lika fint resultat.
Vill du tvunget använda formplyfa så kan du såga ut den korrekt i underkant med övermått i ovankant. Fästa upp den och slå på laser för att markera överkantan. Kapa bort överkanten och skruva fast igen.
Varför såga i underkant? Bygg din gjutform enligt bästa förmåga, sen måttar du ut och väger in vart du ska ha överkanten. Såga av överkanten och vips så är formen i vågR RichardRR skrev:Det kommer bli väldigt tidsödande och svårt för mig att såga till en ex formplyfa i underkant så att den dels följer/är tät mot marken, och samtidigt är i våg ovankant.
Funderade på om det ev skulle fungera att lägga en regel på marken på utsidan av gjutformen, och sedan fästa utsidan gjutformen i denna regel så ovankant kommer i våg. Jag kommer då få ett litet mellanrum/"läpp" i underkant under gjutformen och mot regeln (lite svårt att förklara). Tänker att jag då behöver fylla ut detta lilla utrymme med någon massa som inte fastnar i betongen vid gjutning (för att utsidan muren ska bli rak).
Jag ska bara proppa stolpfästen i muren och sedan bygga lågt trästaket så blir mer som en sula
hamnar all ojämnhet under mark? Om så kan du ju alltid göra en perfekt gjutform i nivå för det som som är över mark och sedan fixar det du under mark med ett lapptäcke av mindre bitar. För att tillförlitligt resultat är det starkt rekommenderat att alltid ha en gjutform där du kan dra av den önskade nivån mot formens överkant, låta ev spill rinna över och ha bra uppsyn när du vibbar
Det är inga större problem att gjuta i en form som är högre än gjutgränsen. Speciellt inte om det är något utomhus där toleransen inte är plus minus 2mm.
Annars kan man ju göra formen rak genom att använda en cirkelsåg på plats, eller sticksåg och såga formen på plats efter att man gjort den.
Jag brukar rita ett streck invändigt på bägge sidor som är rakt. Eftersom strecket brukar bli täckt av betong delvis under fyllnadsprocessen vilket gör det svårt att se så brukar jag rita som ett antal "v" där undre delen slutar precis på det horisontella strecket.
Sen använder jag vattenpass som jag lägger i en blöta betongen för att stämma av, om man inte ser strecket.
Vibration utjämnar en del, men en murarslev är bra att ha när man ska flytta runt betongen så den blir i rätt höjd överallt.
Annars kan man ju göra formen rak genom att använda en cirkelsåg på plats, eller sticksåg och såga formen på plats efter att man gjort den.
Jag brukar rita ett streck invändigt på bägge sidor som är rakt. Eftersom strecket brukar bli täckt av betong delvis under fyllnadsprocessen vilket gör det svårt att se så brukar jag rita som ett antal "v" där undre delen slutar precis på det horisontella strecket.
Sen använder jag vattenpass som jag lägger i en blöta betongen för att stämma av, om man inte ser strecket.
Vibration utjämnar en del, men en murarslev är bra att ha när man ska flytta runt betongen så den blir i rätt höjd överallt.
Liknande trådar
-
prisläge lättbetongstomme vs trästomme post covid
Stenhus -
Isoleringskonstruktion vid betongplatta
Isolering -
Vilken betong skall man använda vid pågjutning?
Byggmaterial & Byggteknik -
Typ av fästmaterial i lättbetong vid takmontering av gardiner?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur gör jag altan på snett betonggolv vid lada?
Altan & Uteplats