Hur hade ni valt att göra en enklare stödmur? Klacken gjöt vi förra året. Tror ni att det kan räcka med att limma ihop typ mursten? Det är inte vansinnigt mycket tryck.
Andra alternativet är väl borra ner 10mm gängstänger med 0.5m mellanrum o sedan formplyfa på bägge sidor och fylla med cement.
Alla tips är välkomna:)

• Nybyggd betongklack längs husvägg avsedd som grund för stödmur, med gräsmatta och grävd jord intill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stödmur av betong längs husvägg med dränering vid grund och grävd jord på sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Belastningen av marken som vill välla över ser minimal ut. Kan man inte langa på med vanliga cementblock man har till denna typ av låga murar, kanske ev med litet armeringsjärn nedborrat vertikalt här och där?

Jag hade inte valt att mura upp med murstenar typ leca-block där, inte efter vad jag kan se på bilderna. Gjuta på betong känns som ännu mer overkill men det är vad jag tycker såklart.

H Harald Blåtumme skrev:
Belastningen av marken som vill välla över ser minimal ut. Kan man inte langa på med vanliga cementblock man har till denna typ av låga murar, kanske ev med litet armeringsjärn nedborrat vertikalt här och där?

Jag hade inte valt att mura upp med murstenar typ leca-block där, inte efter vad jag kan se på bilderna. Gjuta på betong känns som ännu mer overkill men det är vad jag tycker såklart.
Ne det är inte så mkt marktryck dom du nämner. Muren ska ändå vara ca 60cm hög, sedan fyller jag pp med jord för utfyllnad mellan mur och mark. Men problemet är att jag inte kan köra allt för tjocka cementblock. Minsta stället på klacken är väl typ 15cm.

Varför inte mura med murstenar?
Tänker också om man kan limma på typ mursten?

Man limmar vanligen inte med mursten, handlar om att mura med lämpligt murbruk.

Men som du beskriver det så tycker jag det handlar om en bunt vanliga cementblock.

wildeside
Du bör ha dränering bakom muren o fylla med 8/16 så att inte tjälen trycker ut muren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.