Hej, jag har en sutteränghus och har stödmuren för att höja upp marken. Efter att jag skulle byta ut staketer som jag har klätt in för 2 år sen så upptäckte jag sprickorna. Man ser att vatten har trängt igenom. Så min fråga är om någon vet vad man kan göra för att laga sprickorna eller för att förebygga så att det inte blir fler och att betongen inte rasar. Tack.

• Stödmur på sutteränghus med sprickor och vattenskador nära trästaket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprickor i en stödmur vid ett sutteränghus med synliga tecken på vattenskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den muren är tyvärr bara att ersätta helt. Förr eller senare kommer marktrycket att trycka sönder den helt, dvs delarna som uppstått av sprickorna kommer att rasa.

ricebridge ricebridge skrev:
Den muren är tyvärr bara att ersätta helt. Förr eller senare kommer marktrycket att trycka sönder den helt, dvs delarna som uppstått av sprickorna kommer att rasa.
ricebridge ricebridge skrev:
Okej. Jag ska ersätta den med en ny. Men min fråga är om det är akut. Håller den i minst 1 år?
Svår fråga men vad tror du?

För att minska trycket kan du borra in ett litet rör för att få ut vatten som annars expanderar under vintern.
Klarar sig säkert några år...om du känner dig osäker så dra fast en regel vågrätt över värsta skadorna.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
För att minska trycket kan du borra in ett litet rör för att få ut vatten som annars expanderar under vintern.
Klarar sig säkert några år...om du känner dig osäker så dra fast en regel vågrätt över värsta skadorna.
Räcker det inte med att gräva bakom muren och lägga platonmatta samt gjuta sprickorna med nytt? Muren är L-element

Jovisst.
-Fick intrycket att du ändå skulle byta den.

tttomten TomasJor skrev:
Jovisst.
-Fick intrycket att du ändå skulle byta den.
Jag är inte så kunnig så försöker få lite tips:) men helst vill jag inte byta ut, men skulle det funka bara att gräva bakom sätta platonmatta och singel

Försök att få till dränering så kommer det funka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.