Hej,

Vi har en rabatt mot granne som vi vill öka djupet på. För närvarande är det en "mur" med natursten och sporadisk cement, ovanpå berg, som ligger som stöd mot rabatten. Vilka lösningar finns för att förbättra stödet om man ska höja jordmånen?
Kan man bygga vidare på befintligt? Eller bör man röja det som är och bygga något direkt mot berget? Hur i så fall?

Vi har även plan på att sätta upp en staket mot grannen. Är det möjligt att fästa i en stödmur, eller bör man sätta stödmur och staket var för sig?

Berget mot grannen sluttar något, så höjden på stödmuren kommer skilja åtminstone 15-20 cm mellan högsta och lägsta punkt. Möjligtvis mer.
Se bifogade bilder på hur det ser ut nu. Repet på bilderna är draget vågrätt.

/Kalle

En naturstensmur vid en sluttning med växtlighet ovanför och en horisontellt dragen rep framför i en trädgård.

Stenmur som stöd för rabatt med en vågrätt dragen blå repmarkering och växtlighet i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

view
view

Det är ju i det närmaste en perfekt start på en fin stenmur. Kanske ska ni rivs bort den del som är murad på berget så ni får en kallmur hela vägen?

Kallmur, nu lärde jag mig en ny term. Alltid lärorikt att fråga här :-)
Men jag undrar om det är rätt lösning om det ska stötta jordmassan bakom?! Och sen är det frågan var staketet ska hamna då.

/Kalle

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.