Newgirl84
lunnabo lunnabo skrev:
Stångby plantskola som möjligen är Sveriges största plantskola har äppleträd.
Ett 8-års Aroma äppleträd som är drygt 4 meter med rotklump kostar runt 5.000 kronor.

Så vilken kostnad för att återplantering är helt beroende av vilken storlek på träden som krävs.
Ja, han kommer nog inte ha pengar till att återplantera. Även om det hade varit en trevlig gest.

Newgirl84
T TypRätt skrev:
Enklast är väl rekommenderat brev alt att ni ber honom skriva under ett daterat brev där det framgår att om 4månader kommer det grävas, eller om ni redan tagit med någon neutral part som annan granne kan de ju agera vittne att ni meddelat gubben tillsammans.
Ja, därav grannarna. Han skriver inte på papper tydligen (vilket man kan respektera och förstå)

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Hur stora är grannens träd? Är det rötterna på dessa som orskat stödmurens förfall? Då är det ju grannen som får bekosta kalaset.

Claes Sörmland
Man ansvarar inte som fastighetsägare för skador som växtlighet orsakar på grannfastigheten. Det går grannfastighetens ägare själv ta hand om. Och alla fastighetsägare har ju en vidsträckt rätt att bort rötter och grenar som tränger över fastighetsgränsen. Även om växtligheten skadas.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 6 till
  • Laddar…
Newgirl84 Newgirl84 skrev:
Ja, därav grannarna. Han skriver inte på papper tydligen (vilket man kan respektera och förstå)
Dementa ska inte förmås att skriva på några papper alls.

• Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Man ansvarar inte som fastighetsägare för skador som växtlighet orsakar på grannfastigheten. Det går grannfastighetens ägare själv ta hand om. Och alla fastighetsägare har ju en vidsträckt rätt att bort rötter och grenar som tränger över fastighetsgränsen. Även om växtligheten skadas.
Så du menar att om grannen planterat träd några dm från min tomt och rötterna växer in och gör skada på min tomt och fastighet, då är det mitt eget fel som inte grävt upp och kapat rötterna?

Claes Sörmland
Smv440 Smv440 skrev:
Så du menar att om grannen planterat träd några dm från min tomt och rötterna växer in och gör skada på min tomt och fastighet, då är det mitt eget fel som inte grävt upp och kapat rötterna?
Typ så är juridiken upplagd. Man ska visa hänsyn grannar emellan när man sköter sin mark men det blir nog mer än hopplöst att vinna ett skadeståndsmål mot sin granne för att man själv inte har tagit hand om växtlighet på sin egen mark. Även om den växtligheten att spritt sig över gränsen från grannens fastighet.

Som juridiskt verktyg har man fått en långtgående rätt att ta bort rötter och grenar som tränger in på ens fastighet.

• Gilla
orutti och 9 till
  • Laddar…
Jag tycker att det hederligaste i situationen (om man verkligen måste gå in via grannfastigheten) är att vänta ut den demente och hantera det när det finns en ny ägare.

En annan (beroende på omständigheterna) mindre smakfull lösning är att hävda någon form av nöd, och att göra arbetet utan medgivande. Men för att det ska hålla rättsligt måste det till akut brådska och tämligen allvarliga konsekvenser eller i alla fall risker om man inte gör något.

Uppsidan med denna eventuellt fulare lösning är att frågan är utagerad innan en ny granne kommer på plats. Skador ska naturligtvis ersättas oavsett.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Hur skulle du lösa utmaningen med trädet som står 2dm från TS tomtgräns, som sannolikt har rötter som går in på TS tomt precis där det behöver grävas ur för L-stödet?
Det försvåras givetvis av grannens hälsoläge, men att försöka kommunicera med denne eller möjligen någon närstående att detta arbete behöver göras och kan innebära skada på träden. Jag skulle dock hålla mig till att utföra arbetet på min egna tomt och inte ta grannens tomt i anspråk om det inte är absolut nödvändigt även om det innebär ökad arbetsbörda och/eller kostnad för mig.

Om träden dör eller skadas skulle jag ersätta med lite mer väl uppväxta träd än de som du föreslår.

Hur juridiken är har jag inte stenkoll på men ungefär såhär säger mitt sunda förnuft iallafall.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Ett alternativ är ju att göra ingenting. Grannen lär flytta inom några år om denne nu är dement, och då kanske de nya ägarna vill göra om på tomten.
Är det inte då bättre att bränna relationen med den demente grannen, än att påbörja nästa grannrelation med att förstöra deras nyinköpta äppelträd?

S Staffan-N skrev:
Är det inte då bättre att bränna relationen med den demente grannen, än att påbörja nästa grannrelation med att förstöra deras nyinköpta äppelträd?
Så du tycker det är ok att lura en dement person och förstöra dennes trädgård?

TS har aldrig skrivit var det är för sorts stödmur eller hur hög den är. elller svarat på frågan om hur akut det är att byta ut den.
Är säkert möjligt att renovera stödmuren utan att förstöra äppelträdens rötter så att de dör. Men det involverar nog manuell grävning istället för grävmaskin.

Det finns ju olika sorters stödmurar som fyller samma funktion. Beroende på höjden kan ju byggtimmer fungera, eller murblock.

Kan det vara trädets rötter som skadat stenmuren? Om så bör väl grannen bekosta muren?

Är skadan på TS (pappas) sida är det hans problem. Muren kan förstås stå så att skadan är på grannens fastighet, då gäller det omvända (om det beror på rötterna).

Pjosk75 Pjosk75 skrev:

TS har aldrig skrivit var det är för sorts stödmur eller hur hög den är. elller svarat på frågan om hur akut det är att byta ut den.
Är säkert möjligt att renovera stödmuren utan att förstöra äppelträdens rötter så att de dör. Men det involverar nog manuell grävning istället för grävmaskin.

Det finns ju olika sorters stödmurar som fyller samma funktion. Beroende på höjden kan ju byggtimmer fungera, eller murblock.
Nej jag tycker inte man ska lura någon eller gå in på någon annas tomt överhuvudtaget. Men man kan ju välja vilken relation som man tycker är viktigast.

• Gilla
Jenpet
  • Laddar…
Newgirl84
Pjosk75 Pjosk75 skrev:

Nej, men det är verkligen inte syftet!! Men muren håller på att rasa. Så, jag tror inte att vänta tills han säljer eller dör är görbart

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.