7 658 läst ·
2 svar
8k läst
2 svar
Stödmur, gjuta sula med bärlager grus?
Kommer att gjuta sula för stödmur som sedan muras med lecablock. Ska även fylla upp bakom garage med bärlager med mera inför asfaltering till hösten...
Kan man blanda betong med bärlager grus 0/32 som ballast - eller suger stenmjölet i bergkrosset för mycket vatten?
Tanken är att snåla på material och transport kostnader.. Om det fungerar vill säga...
Kan man blanda betong med bärlager grus 0/32 som ballast - eller suger stenmjölet i bergkrosset för mycket vatten?
Tanken är att snåla på material och transport kostnader.. Om det fungerar vill säga...
Jag har väldigt svårt att tro att det skulle bli någon bra hållfasthet om man använder det materialet som ballast. Det måste ju finnas hålrum mellan ballastkornen där cementen kan binda ihop det hela, så så fint material som stenmjöl borde ställa till det en del. Nu har jag ju inte någon erfarenhet av detta, men det är vad jag tror.
Har gjutit lite på 0-18 och det funkade. Dock måste man testa fram receptet lite. Har för mig att jag har skrivit om det tidigare.
Har även gjutit en hel del på 0-8 kross plus 8-16 somm ballast. Samma sak här. Man måste justera receptet lite och köra mer 0-8 och mindre 8-16 för att få en bra betong.
0-32 tror jag kan bli lite tufft beroende på hur "grovmald" den är. Misstänker att det blir för lite fint matrial för att fylla ut ordentligt runt 32 mm stenen
Har även gjutit en hel del på 0-8 kross plus 8-16 somm ballast. Samma sak här. Man måste justera receptet lite och köra mer 0-8 och mindre 8-16 för att få en bra betong.
0-32 tror jag kan bli lite tufft beroende på hur "grovmald" den är. Misstänker att det blir för lite fint matrial för att fylla ut ordentligt runt 32 mm stenen
Klicka här för att svara