Jag har inte tid riktigt att svara på hela inlägget, men att mura in Lecabalkar är helt onödigt! Jag vet inte vilken trocklek på block du har tänkt dig, men runt 25cm eller?

Det är bättre att armera med Bi-stål eller 6mm järn i varje skift, det blir starkare än att lägga in någr alacabalkar. Armering måste du ha i vilket fall, så lägg i ordentligt med järn bara. Om du gjuter en sula så måste du släppa upp armeringsjärn som sammanbinder sulan med muren. Just skarven mellan sula och mur är en väldigt kritisk punkt.

mel skrev:
Tack för svaret!

Vad är Bi-stål för något?

Om jag önskar att muren skall gå ca 0.5-1 meter utanför sulan ( Jag vill förenkla då jag behöver måla fasad etc. ), skall den ändå på något sätt ankras i sulan? Sulan kommer jag att gjuta i Sundolitts L-element och 2x100m cellplastskivor.

Jag är fortfarande osäker på om det skall bli mur eller inte. Det är dels en estetisk fråga och dels en kostnadsfråga.
Hej!

Nej alltså när jag skriver "sulan" så menar jag "foten" på den stödmur du skall mura. Du måste först gjuta en ordentlig armerad sula som blir grund för din stödmur, i princip som ett platsgjutet L-stöd. (www.skanska.se). Din stödmur behöver du inte förbinda med garagets grund.

Bi-stål är den typ at armering som man ofta använder för armering av murade murar. Armeringen ser ungefär ut som en stege, dvs två stänger med distanser med jämna mellanrum. Kolla på nån sida om Leca så ser du dem.

Du pratar om 1m höjdskillnad, är det vad det är mellan befintlig gräsmatta och den tänkta nivån på makadambädden? I så fall tippar jag på att du lätt klarar dig med att fylla ut din extra meter och sedan slänta av 45grader, dvs slänten sutar då 2 m från garageväggen. Inte så farligt va? Se bara till att ha bra stematerial som fylle utmed kanterna och packa detta väl!

mel skrev:
Jag förstår! Mina föräldrars hus står på en sådan grund.

Jag har tänkt använda 0/150 fyllnadsmaterial om det blir en slänt. Kanske tom 0/300 inledningsvis. Vad jag dock saknar information om är hur mycket jag behöver schakta bort av gräsmattan där fyllet sedan skall ligga. I dag är det ca 20cm matjord och sedan sand. Jag har för avsikt att schakta bort matjorden.
Ja ska du fylla 1 meter så kan du mycket väl ha 0-300 i botten och ca 20cm 0-150 på toppen. På 0-150 läggs antingen en geoduk innan singeln eller så får du lägga på 0-35 som då "tätar" alla hålor som blir i 0-150.

Schakta bort matjorden och lägg en riktig geoduk, det är vad du bör schakta bort. Ta givetvis upp ev. stora stenar eller annat bni träffar på. Shcaktbotten skall vara jämn, ha liknande material över hela osv...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.