Hej! Jag har en ria från troligen 1800-talet. Den ena stocken som bär upp ett golv (som fungerar som en övervåning) ser ut att ha blivit bytt, då någon sågat av den gamla stocken och sedan tagit upp ett nytt hål för den nya (syns på första bilden). Min fråga är att tog de isär timmerstommen då de bytte den stocken som syns på bilderna?
Tacksam för svar!

• Närbild av en trästock i ett gammalt timmerhus där den ursprungliga stocken ser avsågad och en ny stock är infogad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett tak med träplankor och en stödbjälke synlig i en gammal ria, med en bjälke som ser ut att ha blivit bytt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Varför skulle de plockat ned timmerstommen menar du? Rimligtvis var den borttagna timmerstocken dålig och de fällde in en ny bredvid innan de tog bort den dåliga. Eller missförstår jag din fråga?

• Gilla
Farmarskruv38234
  • Laddar…
A anderslofwall skrev:
Hej,

Varför skulle de plockat ned timmerstommen menar du? Rimligtvis var den borttagna timmerstocken dålig och de fällde in en ny bredvid innan de tog bort den dåliga. Eller missförstår jag din fråga?
Jag funderade på om den stocken som var bytt är fastsatt med en dymling i den väggstocken den vilar på. Om man slår en dymling uppifrån ner i den nedre väggstocken så är ju den övre väggstocken i vägen?

F Farmarskruv38234 skrev:
Jag funderade på om den stocken som var bytt är fastsatt med en dymling i den väggstocken den vilar på. Om man slår en dymling uppifrån ner i den nedre väggstocken så är ju den övre väggstocken i vägen?
OK! Omöjligt att svara på utifrån bilderna men tveksam till att de gjort sig det omaket. De kan också ha fixerat den med spik (eller skruv beroende på när det gjort) eller inte fixerat den alls. Golvet som är spikat i stocken håller ju i rätt bra.

• Gilla
Farmarskruv38234
  • Laddar…
Den där är inpetad i efterhand utan att lyfta någonting.

• Gilla
Farmarskruv38234
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Den där är inpetad i efterhand utan att lyfta någonting.
I synnerhet eftersom den är inpetad bredvid den gamla. Hade de gjort sig omaket att lyfta hade de rimligtvis lagt den nya på samma plats som den gamla låg.

• Gilla
Farmarskruv38234
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.