Hej! Jag har en ria från troligen 1800-talet. Den ena stocken som bär upp ett golv (som fungerar som en övervåning) ser ut att ha blivit bytt, då någon sågat av den gamla stocken och sedan tagit upp ett nytt hål för den nya (syns på första bilden). Min fråga är att tog de isär timmerstommen då de bytte den stocken som syns på bilderna?
Tacksam för svar!
Tacksam för svar!
Hej,
Varför skulle de plockat ned timmerstommen menar du? Rimligtvis var den borttagna timmerstocken dålig och de fällde in en ny bredvid innan de tog bort den dåliga. Eller missförstår jag din fråga?
Varför skulle de plockat ned timmerstommen menar du? Rimligtvis var den borttagna timmerstocken dålig och de fällde in en ny bredvid innan de tog bort den dåliga. Eller missförstår jag din fråga?
Jag funderade på om den stocken som var bytt är fastsatt med en dymling i den väggstocken den vilar på. Om man slår en dymling uppifrån ner i den nedre väggstocken så är ju den övre väggstocken i vägen?A anderslofwall skrev:
OK! Omöjligt att svara på utifrån bilderna men tveksam till att de gjort sig det omaket. De kan också ha fixerat den med spik (eller skruv beroende på när det gjort) eller inte fixerat den alls. Golvet som är spikat i stocken håller ju i rätt bra.F Farmarskruv38234 skrev:
Klicka här för att svara