6 712 läst ·
19 svar
7k läst
19 svar
Stjärnnät till parabol och markbundet?
Har faktiskt aldrig sett ett sat/tv uttag med mer än ett sat uttag. Troligen för att man behöver en kabel in för varje sat uttag eftersom varje LNB-ingång behöver sin egen styrspänning/matning. Enklaste är väl att bygga sitt eget med ett antal f-kontakter på rad. 
Okto-LNB har jag aldrig använt. Första gången jag ser det. Single-LNB finns i extra lågbrusvarianter men 0.3dB får väl betraktas som ganska standard. Skulle tro att det är ungefär samma pryttlar i de flesta LNB.
Okto-LNB har jag aldrig använt. Första gången jag ser det. Single-LNB finns i extra lågbrusvarianter men 0.3dB får väl betraktas som ganska standard. Skulle tro att det är ungefär samma pryttlar i de flesta LNB.
Vet ej hur långt det är gånget med byggeri samt diskussion. Jag driver själv en antennfirma för installation och service. Den bästa installationen i hänsyn till framtid och operatörer är att installera en satellitswitch. Här matas en sedvanlig antenn in samt att man moterar ett LNB som är uppstyckat med de olika frekvensbanden. Horisontell lågband, Horisontell högband, Vertikal lågband, Vertikalt högband. En parabol med två lnb för Viasat och Canaldigital. Det blir åtta kablar in från satellit till switchen samt en från antenn. Sen byggs ett stjärnnät ut till respektive rum. I ändan sätter man ett sat/tv uttag. En sk MF-switch har olika antal utgångar som blir det avgörande. 4, 6, 8 alt fler. Då har man framtidssäkrat sig ett bra tag framåt.
Du har tillgång till Boxerutbud, Viasatutbud samt Canaldigital utbud. Då räcker det med en antennkabel till varje punkt. Samt att man kan få plats med en datakabel med kanske...
Du har tillgång till Boxerutbud, Viasatutbud samt Canaldigital utbud. Då räcker det med en antennkabel till varje punkt. Samt att man kan få plats med en datakabel med kanske...
Hej!
Jag vill bara tacka alla som svarat på frågor i denna tråd. Tack vare er så har jag ett fungerande stjärnnät för både satellit- och terrestrial-tv.
Den smala KTV 0.5/2.2 kabeln från elfa gjorde kabeldragningen mycket enkel. =)
MVH
Jonas
Jag vill bara tacka alla som svarat på frågor i denna tråd. Tack vare er så har jag ett fungerande stjärnnät för både satellit- och terrestrial-tv.
Den smala KTV 0.5/2.2 kabeln från elfa gjorde kabeldragningen mycket enkel. =)
MVH
Jonas
Klicka här för att svara