Tänk Canaldigital, tänk multiabonnemang och tipsa mig väldigt gärna hur kabeldragningen ska se ut i ett nybygge. Stjärnnät eller s.k kaskad? Har pratat med elektrikern men han är inte så hemma på parabolen verkar det.

För visst måste jag ha fyra kablar in för att utnyttja deras LNB och multiabonnemang. Eller går det att lösa problemet på annat sätt, dvs att kunna se på olika kanaler från en parabol samtidigt?

Antar att jag inte kan se både satellit och markbundet (Boxer) med samma nät, eller?

Kjell G

Stjärnnät säger jag. Det blir en stam med kablar från antennen ned till spridningspunkten. Det går att slå ihop boxer och satelitsignalen. Jag skulle dock tippa att du blir tvungen att först dela upp den vanlig antennsignalen till fyra och sen slå ihop den med respektive kabel från parabolen för att sen splittra den igen bakom respektive tv

OK, tack för svaret. Då hade jag fel o elektrikern rätt. Tyvärr blev dragningen på mitt sätt :( Trodde faktiskt inte att jag kunde göra som du beskrev, iaf inte utan dyra fördelningsapparajter.

Nu har jag två TV-nät o ett datanät. Kanske blir nån konvertering framöver, vem vet, bredbandsTV när de gamla abonnemangen gått ut?

Kjell G

Stjärnnät precis som mats_o säger.

Antag att du har fyra anslutningar på LNB:n (Quad LNB) och därför kan koppla in fyra mottagare.

Först måste du dela upp antennsignalen för marbundet i fyra med en splitter. Förmodligen behöver du en antennförstärkare före splittern då du ska driva fyra uttag och splittern dämpar lite.

Varje signal från splittern slås ihop med en anslutning från LNB:n i en 'combiner' eller sammanslagningsfilter med spänningsgenomgång från utgången till LNB:n. Utgången från denna kopplas sedan ihop med ett sk sat/tv uttag som spliitar upp signalen i TV och Sat. Ser ut som ett vanligt tvantennuttag med en F-kontakt. Sattelitmottagaren kopplas till F-kontakten och Boxern till TV-uttaget.

Så det blir lite prylar och kopplingar men det går och fungerar. Som tur är kostar inte prylarna en förmögenhet. Totalt kanske en 1000-1500. Kör så själv till tre mottagare just nu.

Jag har kommit till insikt att det blivit helfel när det gäller TV-nätet. Elektrikern försökte nog förklara men jag kunde inte riktigt förstå att det gick att få ut både satellit o markbundet i samma uttag. Tack pefo, din beskrivning o länkarna fick mig att inse att det var precis så jag skulle gjort.

Eftersom CD kräver en box för varje kanal ville jag dra ett separat satellitnät, parallellt med det andra. Tyvärr så insåg jag inte heller konsekvenserna av att inte ha stjärnnät. Ska försöka rädda det som går, i två rum går på öv tror jag det går att fixa. Tänker skarva förbi och använda satellitnät i ett rum o marknätet i ett annat. På bottenvåning är inget igensatt, där går det bra eftersom det bara är ett rum som har TV. Återstår ett rum men det kanske, kanske går att dra om eftersom det ligger precis ovanför elcentralen.

Tänker på den stackars elektrikern som undrade om jag kände till Comhem "tre hål i väggen" med både telefon, data o TV, jovisst men ändå kunde jag inte begripa hur det skulle gå att få det i mitt fall, suck!

Ska försöka tänka efter före nästa gång

Kjell G

Det går ju att klämma in 2 koax ett vp16 rör så i bästa fall går det att ordna. Jag har inte provat i slang dock

mats_o skrev:
Det går ju att klämma in 2 koax ett vp16 rör så i bästa fall går det att ordna. Jag har inte provat i slang dock

Hur menar du? Blir det stjärnnät av det? Kopplar man in den ena kabeln o låter den andra skarva vidare?
Vill gärna förstå.

Kjell G

japp

Det du vill ha är ett stjärnnät dvs en egen kabel till varje uttag. Som jag har förstått det så är det minst två uttag som ligger i serie efter varandra. För att dessa då ska kunna få varsin kabel så måste vi dra två kablar fram till den första dosan och låta den ena kabeln gå igenom dosan och fortsätta till dosa 2. den andra kabeln kopplas till uttaget i första dosan.

Sen gäller det nu att hitta en punkt där vi kan sätta centralpunkten. Kablarna ovan ska ju gå dit. Likaså ska kabeln från undervåningen hit och den du trodde du kunde dra om från elcentralen.

Du har inte en ritning på huset på daton eller så som du skulle kunna dela med dig av. Det skulle underlätta att kunna rita ut kabelvägar och så för att göra det tydligare

Det finns tunnare koaxkabel också som går utmärkt att använda om man inte ska dra störtlånga sträckor typ 20-30 meter eller så (högre dämpning). inget större problem dock. Elfa har tex KTV 0,5/2,2 som är 3,7mm i diameter. Går nog att få in en fyra fem sådana i ett rör. Har använt denna själv med gott resultat. Mycket enklare än att försöka dra in 'vanlig' antennkabel i rör.

Den hadde jag missat men den ger ju onekligen möjligheter i ett sådant här läge

Tack mats_o, och pefo för tips, nu ser det ljusare ut. Allt är draget till samma punkt i bv, dessutom är det fortfarande öppet där. Det kommer att ordna sig till slut, det verkar ju finnas alla möjliga grejer som kan rätta till det här.

Kjell G

Det mesta brukar gå att lösa bara man tar det lugnt. Sen har du ju redan kommit på den grundläggande regeln, fråga på :)

pefo skrev:
Stjärnnät precis som mats_o säger.

Antag att du har fyra anslutningar på LNB:n (Quad LNB) och därför kan koppla in fyra mottagare.

Först måste du dela upp antennsignalen för marbundet i fyra med en splitter. Förmodligen behöver du en antennförstärkare före splittern då du ska driva fyra uttag och splittern dämpar lite.

Varje signal från splittern slås ihop med en anslutning från LNB:n i en 'combiner' eller sammanslagningsfilter med spänningsgenomgång från utgången till LNB:n. Utgången från denna kopplas sedan ihop med ett sk sat/tv uttag som spliitar upp signalen i TV och Sat. Ser ut som ett vanligt tvantennuttag med en F-kontakt. Sattelitmottagaren kopplas till F-kontakten och Boxern till TV-uttaget.

Så det blir lite prylar och kopplingar men det går och fungerar. Som tur är kostar inte prylarna en förmögenhet. Totalt kanske en 1000-1500. Kör så själv till tre mottagare just nu.
Jag är i startgroparna för att installera ett stjärnnät enligt ovan men har en massa frågor =)
undrar vad för antennförstärkare jag ska välja för den markbundna signalen?
Jag var inne på macab:s hemsida och de nämner lågbrus- och effektförstärkare se bifogad länk.
http://www.macab.com/produktkatalog/pk_forstarkare.pdf

Och hur räknar jag ut förluster för kabel, splitter, combiner så jag vet hur mycket förstärkning jag behöver?

Är en combiner en splitter som körs baklänges?

Jag såg också något om dc genomgång på splitter.... kan någon förklara när det behövs/inte behövs?

Tack på förhand!

/jonas

Börjar bakifrån. Splittern behöver inte ha dc-genomgång eftersom du ska kombinera boxer och sat signalen för varje arm i stjärnnätet i en efterföljande combiner. Enbart combinern skall ha det för att koppla spänningen till LNB från sat-mottagaren.

Inte riktigt samma. En splitter en samma signal i typ 4 likadana med impedansanpassning. En combiner slår ihop två olika signaler (i det här fallet av olika frekvens) till samma kabel.

I en såpass liten installation som i en villa är behovet att räkna på dämpning inte speciellt stort. I princip så behöver man bara eventuellt justera nivån ut på antennförstärkaren om man driver på för hårt.

Välj en ganska enkel förstärkare med en in och en utgång. Vilken typ som passar av lågbrus eller effekt beror på hur bra signal du har utan förstärkare. Har du dålig signal kan en lågbrus funka bättre men oftast behöver man bara nånting för att 'boosta' signalen.

Tack pefo för ditt snabba svar!

Då tror jag att ag har koll på teorin, får vi bara hoppas att det även kommer funka i praktiken =)

Det är dock en sak som jag undrar kring LNB. Jag hittade okto (8) LNB:s på www.satpro.se hur är kvaliten i dessa jämfört med single LNB:s?

Nu när det finns satboxar som kan spela in på en kanal samtidigt som jag tittar på en annan så behövs det fler anslutningar.
Finns det Sat/tv uttag med flera satutag än ett så att man slipper ha flera sat/tv uttag i samma rum för att kunna använda sig av inspelningsfunktionen?

/jonas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.