22 935 läst ·
40 svar
23k läst
40 svar
Stjärnmejsel för trängda utrymmen, med böj?
Ja, precis så. Behöver man ännu lägre höjd så kan man använda en ringnyckel eller ringänden på en blocknyckel. Och om det är extremt trångt kan man dessutom slipa av bitset i botten, då kan man komma ner till ca 15mm i total höjd. Har du problem med att bitset halkar ut ur ringnyckeln så funkar det fint att fästa bitset med lite superlim, kemisk metall eller tuggummi. Undvik helst svets då det lätt förstör härdningen. Nackdelen med att fästa bitset i nyckeln är att det på en Pz eller Ph krävs en omtagsvinkel på 90 grader, har du bitsen lös så klarar du dig med 60 grader.savio skrev:Du menar att man helt enkelt tar en vanlig bits och sätter mot skruven och skruvar med hjälp av typ en sådan här:
Bits-/hylslednyckel (Av CrV-stål, med 1/4"-fyrkantsfäste för hylsor, samt bitshållare med 1/4"-sexkantsfäste.)
Artnr 11-270 på Biltema, pris 29,90kr.
Hittar ingen direktlänk.
Och att man spjärnar emot med en vanlig skruvmejsel för att få lite tryck?
Det finns också små spärrnycklar för bits, jag har en Bost - den syns på andra bilden på denna sida: http://www.stagebook.com/kronikor/verktyg_sv.html Den är mycket smidig, och bygger ca 35mm, bitset medräknat. Tyvärr är baksidan av huvudet i plast, vilket gör att det kan bli svårt att använda en hävstång för axiellt tryck.
Produkter som diskuteras: "superlim"
Snabblim & superlim
Snabblim och superlim är kraftfulla, snabbverkande limtyper som passar för ett brett spektrum av material och användningsområden. Deras omedelbara bindning gör dem till utmärkta val för hushållsreparationer och gör-det-själv-projekt. Med
Läs mer
30 grader kan väl också gå?Daniel_N skrev:
Vrid bitset mot skruven 90grader - (samt ta nytt tag på bitset ) 60 grader = 30 grader.
Eller tänker jag fel nu?
(Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker ...
Sweedor gör inga egna trycken, det är troligtvis Habo om det är en innerdörr. Ta en lite smalare skruvmejsel PH 1 så kommer du åt att skruva med den snett vinklad. Det är lite pyssligt men det går. Så gör jag varje gång jag sätter dit dem...savio skrev:
Hmm..jag är inte helt säker...först var jag övertygad om att du tänkte fel, eftersom det kändes menlöst att vrida tex en Pz 90 grader, den är ju symmetrisk. Men sen kom jag att tänka på att de 6 kanterna naturligtvis inte sitter exakt lika i förhållande till stjärnan på alla sidor, och därför borde man kunna vinna ytterliggare grader genom att rotera bitset ensamt och sen ta omtag med nyckeln. Och efter att ha inspekterat några bits så ser jag att 2 av Pz:ns vingar pekar mot en kant på bitsfästet, och de andra 2 pekar mot en spets, med ytterst liten variantion. Därför borde man, som du säger, kunna vinna på att snurra bitset också. Rimligtvis inte på torx, insex och spoårskruvar dock...Mikael_L skrev:
Denna är också en liten goding förvånansvärt stark för sin storlek har funnits i många år utan att förändras. Och den är smidig som få eller ingen annan bitsspärrnyckel.
http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s=se-sv&i=80-247-05
Hoppas denna länk fungerar.
http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s=se-sv&i=80-247-05
Hoppas denna länk fungerar.
Redigerat:
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Länken fungerar inte för mig, Stomneby, kanske inte för någon annan heller, du kanske kan klippa in bilden i ett svar?
Redigerat:
Uppdatering!
Jag har nu ägnat kvällen åt detta problem och det är nu löst.
Jag gjorde så att jag åkte till Biltema, verktyget som jag länkade till tidigare i tråden var slut men jag köpte en vanlig blocknyckel på Biltema för 20kr som passade till vanliga bits, 1/4 tror jag benämningen var.
Jag använde en bits som passade i skruven, bitsen tryckte jag hårt mot skruven med tummen (!) och skruvade på bitsen med hjälp av blocknyckeln.
Det tog sin lilla tid men det var det värt, huvudsaken är att det är klart
Tack alla för hjälpen!
Jag har nu ägnat kvällen åt detta problem och det är nu löst.
Jag gjorde så att jag åkte till Biltema, verktyget som jag länkade till tidigare i tråden var slut men jag köpte en vanlig blocknyckel på Biltema för 20kr som passade till vanliga bits, 1/4 tror jag benämningen var.
Jag använde en bits som passade i skruven, bitsen tryckte jag hårt mot skruven med tummen (!) och skruvade på bitsen med hjälp av blocknyckeln.
Det tog sin lilla tid men det var det värt, huvudsaken är att det är klart
Tack alla för hjälpen!
Redigerat:
Såg att biltema har fått in en variant.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=125120
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=125120
A
Amarace
Medlem
· Dorotea (Lapplands Sydport)
· 405 inlägg
Amarace
Medlem
- Dorotea (Lapplands Sydport)
- 405 inlägg
Jag har alltid kört med bits plus skiftnyckel eller 1/4" blocknyckel då det varit trångt, men har köpt en Bahcosats, S26, nu och där var det med en tunn och fin spärrnyckel för bits, suverän är den.
Jula har sålt den, borde väl finnas lite överallt.

Jula har sålt den, borde väl finnas lite överallt.

Produkter som diskuteras: "spärrnyckel"
Spärrnycklar
Spärrnycklar är speciella typer av handverktyg som används för att greppa, hålla, lossa och dra åt muttrar och skruvar. Spärrmekanismen innebär att du kan hålla fast nyckeln på skruven eller muttern medan du rör dig i en riktning, men
Läs mer
Hej, nu var det min tur att ha ett halvknepigt uppdrag. Jag ska lossa en bashögtalare som sitter monterad under sätet i min bil. Jag tänkte slippa att lossa på sätet bara för att jag inte har vettiga verktyg.
Jag såg för "100 år sen" en 90-graders skruvmejsel för bits på TV-shop. Finns det nån sån grej, får ju gärna vara lite "kvalisort" också, nånstans tror ni? Det var i princip bara en mejsel med kugghjul. Slipper jag köpa ännu mer bits så blir jag glad. ELFAs spärrskaft såg annars bra ut men jag vill gärna kunna köpa det i en butik ikväll (JULA, Biltema, Mekonomen, Micro eller liknande kommer jag åt.)
Jag såg för "100 år sen" en 90-graders skruvmejsel för bits på TV-shop. Finns det nån sån grej, får ju gärna vara lite "kvalisort" också, nånstans tror ni? Det var i princip bara en mejsel med kugghjul. Slipper jag köpa ännu mer bits så blir jag glad. ELFAs spärrskaft såg annars bra ut men jag vill gärna kunna köpa det i en butik ikväll (JULA, Biltema, Mekonomen, Micro eller liknande kommer jag åt.)