Vad är rimligt att en snickare tar betalat för en dag då snickaren skulle utfört ett arbete men pga försenad leverans inte kunnat utföra arbetet?

Jag är kanske inte ute efter ett belopp utan mer om det är rimligt att de fakturerar för alla timmar för en dag när de inte utfört något jobb?
(Jag är inte i tvist med mina snickare utan kommer kräva bolaget som inte levererade i tid på ersättning, jag är dock inte säker på vad som kan anses som rimligt för det företaget att ersätta?)

P På_landet skrev:
Vad är rimligt att en snickare tar betalat för en dag då snickaren skulle utfört ett arbete men pga försenad leverans inte kunnat utföra arbetet?

Jag är kanske inte ute efter ett belopp utan mer om det är rimligt att de fakturerar för alla timmar för en dag när de inte utfört något jobb?
(Jag är inte i tvist med mina snickare utan kommer kräva bolaget som inte levererade i tid på ersättning, jag är dock inte säker på vad som kan anses som rimligt för det företaget att ersätta?)
Du får nog förklara mer, är det du som har beställt materialet eller är det byggaren? Har du beställt exakt datum och tid?

Jag har beställt från leverantör och hade exakt datum och tid för leveransen. Dagen efter var snickare bokade för att utföra jobb med material från denna leverans men eftersom leveransen inte dök upp kunde inget jobb utföras.

P På_landet skrev:
Jag har beställt från leverantör och hade exakt datum och tid för leveransen. Dagen efter var snickare bokade för att utföra jobb med material från denna leverans men eftersom leveransen inte dök upp kunde inget jobb utföras.
Vill bara klargöra att jag inte vet exakt hur det juridiska ser ut. Jag hade debiterat exakt det som det kostar dig, har du inte betalat leverantören och summan är så stor kan du ju hålla inne motsvarande summa

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/forsenad-leverans-till-kund/
"Detta gäller vid försenad leverans
Om varan till konsumenten blir försenad eller inte kommer fram, gäller detta:

• Du har inte rätt att få betalt innan du har levererat varan eller det digitala innehållet – konsumenten kan alltså hålla inne betalningen.
  • Du måste leverera varan eller det digitala innehållet. I undantagsfall kan det finnas hinder som gör att du inte behöver fullfölja affären.
  • Konsumenten har rätt att häva köpet om förseningen har stor betydelse för konsumenten eller om hen före köpet meddelade dig att leverans en viss dag var avgörande för köpet.
  • Du kan bli skyldig att betala skadestånd till konsumenten för de kostnader som har orsakats av förseningen. Detta gäller inte om du kan visa att förseningen låg utanför din kontroll. Med utanför din kontroll menas att det funnits ett hinder för leverans som du inte kunnat förutse eller förhindra."

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ja det är ju den sista punkten som är aktuellt för mig, men frågan är vad som är en rimlig ersättning eller skadestånd då?

Sen är det väl en liten chansning att boka hantverkare dagen efter en beräknas leverans? Förseningar händer hela tiden. Kanske finns det en friskrivning från leverantören till och med?

P På_landet skrev:
Ja det är ju den sista punkten som är aktuellt för mig, men frågan är vad som är en rimlig ersättning eller skadestånd då?
Du kan som jag tolkar det endast kräva tillbaka de kostnader som förseningen inneburit. Så diskutera med byggaren hur många mantimmar som blev förlorade, han kan nog tom speca "väntan på byggmaterial" eller dylikt på fakturan.

• Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
ådal ådal skrev:
Sen är det väl en liten chansning att boka hantverkare dagen efter en beräknas leverans? Förseningar händer hela tiden. Kanske finns det en friskrivning från leverantören till och med?
Det handlar nog i ett fall med konsument om vad som är skäligt, en halvtimme/timme efter exakt tid pga varierande trafik och andra yttre omständigheter kan nog anses rimligt. Hur man kan lova en exakt tid och sedan inte hålla den är bortom mig, det är självklart att konsumenten ska få ersättning.

ådal ådal skrev:
Så när skulle det vara rimligt att boka en snickare då?
Ska en vänta en vecka efter i fall att leveransen inte dyker upp? Det verkar ju inte vettigt på något sätt. Och om jag väntat med att boka snickaren till veckan efter leverans men det då tog 10 dagar extra för leveransen att komma hur skulle jag gör då?

Det är en ickefråga gällande den här leveransen, de som skulle levererat håller med om att det är de som gjort fel och att de ska ersätta mig för de extra kostnader som jag får, men jag är mer intresserad av att få veta vad som är rimligt att snickaren debiterar för att de inte kunnat jobba en dag då de varit bokade på jobb? Är det rimligt att de debiterar mig för full arbetsdag om inte, vad är då rimligt?

• Gilla
LevaLivet och 2 till
  • Laddar…
P På_landet skrev:
Så när skulle det vara rimligt att boka en snickare då?
Ska en vänta en vecka efter i fall att leveransen inte dyker upp? Det verkar ju inte vettigt på något sätt. Och om jag väntat med att boka snickaren till veckan efter leverans men det då tog 10 dagar extra för leveransen att komma hur skulle jag gör då?

Det är en ickefråga gällande den här leveransen, de som skulle levererat håller med om att det är de som gjort fel och att de ska ersätta mig för de extra kostnader som jag får, men jag är mer intresserad av att få veta vad som är rimligt att snickaren debiterar för att de inte kunnat jobba en dag då de varit bokade på jobb? Är det rimligt att de debiterar mig för full arbetsdag om inte, vad där då rimligt?
Jaha, leverantören har tagit på sig skulden. Du kanske kan be snickaren att ta den biten direkt med leverantören så han blir nöjd?

wildeside
Har inte snickaren kunnat utföra andra arbeten den dagen så är det rimligt att han debiterar full dag.
Sen kanske snickaren kan vara just och jämka lite.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Han kan debitera dig för den tiden han var hos dig. Lämnade han dig så kan han inte debitera för den tiden

wildeside wildeside skrev:
Har inte snickaren kunnat utföra andra arbeten den dagen så är det rimligt att han debiterar full dag.
Sen kanske snickaren kan vara just och jämka lite.
Jag tycker så klart också att det är rimligt att även snickarna får full ersättning, men jag kan ju inte kontrollera om det är så att de faktiskt kunde utföra arbete på annan plats när jobbet hos mig blev inställt. Jag tror inte att de tänker att lura mig (eller egentligen leverantören då som ska betala för stilleståndet,) men funderar på om det finns något som anses som rimligt eller praxis i ett sådant här ärende, det kan ju inte vara första gången i världshistorien som det händer?

wildeside
Jag arbetar mest mot andra företag och hos oss är det praxis att få/ta fullt betalt för dagar som vi står still när det beror på beställaren.
Men vi brukar bara fakturera den kostnad som uppkommit. Resor, tid på plats och liknande.
Det gäller att hålla sig väl med beställarna annars så kanske man inte har mer arbete där.:)
Mot privata kunder brukar det oftast bara vara jag själv och en anställd.
Då brukar jag inte fakturera något om jag fått veta stilleståndet dagen innan.
Finns alltid städ, service/reparation på maskinerna som den anställde kan fördriva dagen med och jag själv kan sköta kontoret eller göra kund besök, om inget annat så kan jag ta det lugnt den dan:cool:

• Gilla
  • Älska
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.