4 091 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
Stilleståndsersättning
En vecka hade jag nog haft som marginal, ja. Minst 2-3 dagar i alla fall. Beror lite på hur skrymmande det är. Har varit med om på tok för många leveranser som har blivit försenade.P På_landet skrev:Så när skulle det vara rimligt att boka en snickare då?
Ska en vänta en vecka efter i fall att leveransen inte dyker upp? Det verkar ju inte vettigt på något sätt. Och om jag väntat med att boka snickaren till veckan efter leverans men det då tog 10 dagar extra för leveransen att komma hur skulle jag gör då?
Det är en ickefråga gällande den här leveransen, de som skulle levererat håller med om att det är de som gjort fel och att de ska ersätta mig för de extra kostnader som jag får, men jag är mer intresserad av att få veta vad som är rimligt att snickaren debiterar för att de inte kunnat jobba en dag då de varit bokade på jobb? Är det rimligt att de debiterar mig för full arbetsdag om inte, vad är då rimligt?
Men har de lovat dig ett fast datum utan någon friskrivning så känns det rimligt att få någon slags kompensation. Vad har du beställt?
I vissa fall är just in time en förutsättning, tex kranlyft fönsterpartier väggar etc . Så jag är helt med på att material ibland bokas till exakt dag. Som skrivits, be snickaren speca kostnad för stillestånd. Hade varit hyffsat sur om inte leveransen kom på utsatt tid i mitt projekt, eller om inte snickaren kom tid heller för den delen
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 904 inlägg
Jag som IT-konsult råkar ut för liknade saker då och då, att man bokat ett jobb med en kund, men det går inte att utföra pga att förutsättningarna inte är på plats. Kunden får då betala för den tiden ändå, om jag inte kan göra något för en annan kund. Ofta kan jag fixa något för en annan kund och då kan den oförberedda kunden få betala för några timmar eller klara sig helt utan att behöva betala.
Motsvarande för snickaren borde gälla, så jag ser det inte som orimligt med 0 timmar, 4 timmar eller 8 timmar beroende på hans alternativ.
Motsvarande för snickaren borde gälla, så jag ser det inte som orimligt med 0 timmar, 4 timmar eller 8 timmar beroende på hans alternativ.
Det beror väl också på vad du beställt. Det krävs ju egentligen ett kontrakt i köpet, där leverantören "lovar" leveransven viss dag. Det ska även finnas i leverantörens stadgar, vad som gäller vid eventuella förseningar.
Medlem
· Södra Dalarna
· 285 inlägg
P På_landet skrev:Vad är rimligt att en snickare tar betalat för en dag då snickaren skulle utfört ett arbete men pga försenad leverans inte kunnat utföra arbetet?
Jag är kanske inte ute efter ett belopp utan mer om det är rimligt att de fakturerar för alla timmar för en dag när de inte utfört något jobb?
(Jag är inte i tvist med mina snickare utan kommer kräva bolaget som inte levererade i tid på ersättning, jag är dock inte säker på vad som kan anses som rimligt för det företaget att ersätta?)
Enligt praxis torde din snickare kunna fakturerar för den tid som han haft tidsspilla till följd av Stilleståndet. dvs den tiden han inte kunnat utföra arbete till följd stilleståndet och inte all tid.
dvs han måste kunna visa på att han till följd av stilleståndet fått en ekonomisk förlust för att han ska kunna kräva skadestånd. Om han del av tiden kunnat utföra annat arbete skall den tiden inte räknas med i beräkningen av förlusten. Om han haft andra extra kostnader (till exempel resekostnader) kan han förmodligen också kräva kompensation för dessa kostnader.
Klicka här för att svara